חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

בגלל השברים מהנשק הרוסי – נאס"א ביטלה הליכת חלל; לווייני סטארלינק של ספייס אקס נאלצו לשנות מסלול

ניסוי הנשק האנטי-לווייני שערכה רוסיה ממשיך לאיים על פעילות החלל של כל האומות והחברות

עודד כרמלי
2.12.2021
האסטרונאוט טרי וירטס בהליכת חלל. פסולת החלל עלולה לקרוע חליפה של אסטרונאוט – או לחדור את גופו ממש. קרדיט: נאס"א
האסטרונאוט טרי וירטס בהליכת חלל. פסולת החלל עלולה לקרוע חליפה של אסטרונאוט – או לחדור את גופו ממש. קרדיט: נאס"א

השברים מניסוי הנשק האנטי-לווייני שביצעה רוסיה ממשיכים לאיים על כל הפעילות האנושית בחלל. ביום שלישי ביטלה נאס"א הליכת חלל מיועדת מחוץ לתחנת החלל הבינלאומית – ומספר לווייני סטארלינק של חברת ספייס אקס נאלצו לבצע תמרוני חירום כדי לחמוק מהשברים.

 

בחודש שעבר ערכה רוסיה ניסוי בנשק אנטי-לווייני. הנשק השמיד לוויין סובייטי ישן בשם Kosmos-1408, ששוגר ב-1982 ויצא מכלל שימוש לפני שנים רבות. הטיל ששוגר מרוסיה השמיד את המטרה – ויצר ענן שברים המונה לכל הפחות 1,700 חתיכות שניתנות למעקב, ועוד מאות אלפי חתיכות של פסולת חלל, מזעריות מכדי שיהיה ניתן לעקוב אחריהן. לפי הערכות חיל החלל האמריקאי, השברים ימשיכו להקיף את כדור הארץ – ולאיים על כל לוויין בגובה דומה – במשך מספר שנים לכל הפחות. זמן קצר לאחר מכן, שבעת האסטרונאוטים השוהים כעת על תחנת החלל הבינלאומית תפסו מחסה מפני השברים במודולים הפנימיים. ארה"ב, ומדינות רבות במערב, גינו בחריפות את הניסוי הרוסי.

 

Fengyun-1C_debris.jpg

מסלולי השברים הידועים כתוצאה מניסוי הנשק האנטי-לווייני שערכה סין ב-2007. בלבן: מסלול תחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: NASA Orbital Debris Program Office
מסלולי השברים הידועים כתוצאה מניסוי הנשק האנטי-לווייני שערכה סין ב-2007. בלבן: מסלול תחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: NASA Orbital Debris Program Office


ביום שלישי, 30.11, הודיעה נאס"א כי היא דוחה הליכת חלל מתוכננת של האסטרונאוטים טום מרשבורן וקיילה בארון מחוץ לתחנת החלל הבינלאומית לאחר שקיבלה התרעה על שברים מהלוויין הרוסי שעלולים היו לסכן את שלומם. הפעם האסטרונאוטים לא נכנסו לכוננות ספיגה, אבל במרכז בקרת המשימה ביוסטון לא ידעו להעריך את הסכנה – שכן לא ניתן לעקוב אחר שברים קטנים מסנטימטר אחד שיכולים לחדור חליפת חלל ולפגוע באסטרונאוט – אבל בכיר בנאס"א ציין כי הסכנה למרשבורן ובארון הייתה גבוהה ב-7% מהסיכוי הרגיל של 1 ל-2,700 לחדירת רסיס לחליפת אסטרונאוט בהליכת חלל. יצוין כי החליפות מצוידות באספקת חמצן ל-30 דקות, על מנת לאפשר לאסטרונאוטים עם קרע די והותר זמן לחזור פנימה לתחנה.

 

מרשבורן ובארון היו עתידים להחליף אנטנת רדיו שיצאה מכלל שימוש – במשימה בת שש וחצי שעות מחוץ לתחנה – אבל כאמור בסוכנות החלל העדיפו שלא לקחת סיכונים. האסטרונאוט מארק ונדה־היי שידר חזרה למרכז החלל בג'ונסון: "ככה זה בחיים. אני ממש שמח שאתם דואגים לבטיחות שלנו". 

 

ASAT_0.jpg

ניסויי נשק אנטי-לווייני עד היום. קרדיט: טל ענבר
ניסויי נשק אנטי-לווייני עד היום. קרדיט: טל ענבר

 

ספייס אקס עדיין אחראית לרוב התמרונים

במקביל, מנכ"ל חברת ספייס אקס אילון מאסק הודיע בטוויטר כי מספר לווייני סטארלינק נאלצו לשנות את מסלולם כדי להימנע מהתנגשות עם השברים מניסוי הנשק הרוסי. מאסק, שמפעיל היום את צי הלוויינים הגדול בעולם, העיר ביבשושיות על הסטת הסטארלינקים: "לא נהדר, אבל גם לא נורא". לווייני סטארלינק מעורבים ב-50% מסך כל המקרים שבהם שני לוויינים – או לוויין וחתיכת פסולת חלל – מתקרבים זה לזה עד כדי קילומטר אחד.

 

לפי חישובים ראשוניים, מנהל מחלקת פסולת החלל בסוכנות החלל האירופית טים פלורר העריך כי ניסוי הנשק הרוסי יכפיל את מספר תמרוני החירום בשנים הקרובות – כאשר לווייני הסטארלינק יהוו את רובם המכריע, עד כדי 90%.

 

קראו עוד:

 

תגיות: