חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

רוסיה ערכה ניסוי נשק בחלל שמסכן את האסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית

לטענת האמריקאים שברי הלוויין Kosmos-1408 ימשיכו לסכן לוויינים וחיי אדם למשך שנים רבות – ועלולים לגרום ל"אפקט קסלר"

עודד כרמלי
16.11.2021
תחנת החלל הבינלאומית מתמודדת בשנים האחרונות עם מצבי חירום כתוצאה מפסולת חלל – והניסוי הרוסי צפוי להחריף את הבעיה. קרדיט: נאס"א
תחנת החלל הבינלאומית מתמודדת בשנים האחרונות עם מצבי חירום כתוצאה מפסולת חלל – והניסוי הרוסי צפוי להחריף את הבעיה. קרדיט: נאס"א

בדומה לעלילת הסרט "כבידה", אתמול (שני) שבעת אנשי צוות תחנת החלל הבינלאומית תפסו מחסה לאחר שצוותי המשימה התריעו מפני לוויין שהתפרק בגובה דומה – וששבריו עלולים לפגוע בתחנה. היום אישרה נאס"א: שברי הלוויין שסיכנו את התחנה נוצרו כתוצאה מניסוי בנשק אנטי-לווייני (ASAT) שערכה רוסיה. יש להזכיר כי רוסיה שותפה בתחנת החלל הבינלאומית ובין האסטרונאוטים שתפסו מחסה הם נציגיה. 

 

"אני מזועזע מהפעולה המופקרת והמערערת הזאת", מסר מנהל נאס"א ביל נלסון. "לאור ההיסטוריה הארוכה והמשותפת שלה בטיסת חלל מאוישת, זה בלתי נתפס שרוסיה תסכן לא רק את אנשי הצוות האמריקאים ואת אנשי הצוות של שאר השותפות הבינלאומיות, אלא גם את הקוסמונאוטים שלה. הפעולות של רוסיה מסוכנות וחסרות אחריות, והן מסכנות גם את שלום הטייקונאוטים בתחנת החלל הסינית".

 

נשק להשמדת לוויינים

אתמול, זמן קצר לפני השעה 09:00 (שעון ישראל), סגרו אנשי צוות התחנה את הפתחים לכל המודולים החיצוניים של התחנה, ותפסו מחסה במודולים הפנימיים – שם שהו כשעתיים עד שהתחנה עברה את ענן השברים. רק הפתחים בין החלק האמריקאי לחלק הרוסי של התחנה נותרו פתוחים. התחנה אמנם מקיפה את כדור הארץ מדי 90 דקות, אבל מצב החירום הוכרז רק למעבר השני והשלישי של התחנה בענן פסולת החלל – זאת לפי הערכת סיכונים שנערך במרכז החלל ג'ונסון ביוסטון.

 

זמן קצר לפני כן, רוסיה ערכה ניסוי בנשק אנטי-לווייני. כפי הנראה, הנשק השמיד לוויין סובייטי ישן בשם Kosmos-1408, ששוגר ב-1982 ויצא מכלל שימוש לפני שנים רבות. הטיל ששוגר מרוסיה השמיד את המטרה בגובה 485 ק"מ מעל פני הים – ויצר ענן שברים המונה לכל הפחות 1,500 חתיכות שניתנות למעקב, ועוד מאות אלפי חתיכות של פסולת חלל מזעריות מדי למעקב רדאר, ואלו מאיימות עתה על כל לוויין בגובה דומה.

 

כמובן, עיקר הדאגה נתונה כעת לתחנות החלל המאוישות. בסך הכול חיים ועובדים היום בחלל עשרה בני אדם, שבעה בתחנת החלל הבינלאומית ושלושה בתחנת החלל הסינית טיאנגונג 3. לא ידוע אם התחנה הסינית נכנסה למצב חירום דומה.

 

ASAT.jpg

ניסויי נשק אנטי-לווייני עד היום. קרדיט: טל ענבר
ניסויי נשק אנטי-לווייני עד היום. קרדיט: טל ענבר


 

האם האנושות חוסמת לעצמה את הדרך לכוכבים? 

רוסיה היא אחת מארבע מדינות – לצד ארה"ב, סין והודו – שערכו עד היום ניסויים בנשקים אנטי-לווייניים (לפי הערכות, גם הטיל הישראלי חץ 3, המיועד ליירט טילים בליסטיים, מסוגל לשמש גם כנשק אנטי-לווייני). נשק אנטי-לווייני הוא טיל בליסטי המשוגר מהקרקע, מהים או מהאוויר ןמתנגש בלוויין במהירות רבה. למעשה, חיל החלל האמריקאי נוסד במטרה להגן על נכסי ארה"ב בחלל – כמו מערך לווייני ה-GPS – במקרה של מלחמה עם אחת ממעצמות החלל האחרות.

 

הסכנה הגדולה של נשקים אנטי-לווייניים – במסגרת ניסויים או במסגרת מבצעית – היא חסימת דרכה של האנושות לכוכבים. לפי הערכות חיל החלל האמריקאי, שברי הלוויין Kosmos-1408 ימשיכו לסכן את לווייני ואנשי כל מדינות העולם למשך שנים רבות, אולי אף למשך עשורים. רוסיה, מצידה, מאשרת כי היא יירטה את הלוויין אך טוענת כי השברים אינם מסכנים דבר. 

 

Fengyun-1C_debris.jpg

מסלולי השברים הידועים כתוצאה מניסוי הנשק האנטי-לווייני שערכה סין ב-2007. בלבן: מסלול תחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: NASA Orbital Debris Program Office
מסלולי השברים הידועים כתוצאה מניסוי הנשק האנטי-לווייני שערכה סין ב-2007. בלבן: מסלול תחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: NASA Orbital Debris Program Office

 

החשש הוא ששברים מניסוי נשק אנטי-לווייני ייצור תגובת שרשרת של פסולת חלל שנקראת "אפקט קסלר" (על שם האסטרופיזיקאי דונלד קסלר, שחזה את הבעיה במאמר מ-1978): פסולת חלל פוגעת בלוויין והופכת אותו מעצם אחד לאלפי עצמים קטנים, שפוגעים בלוויין אחר והופכים אותו לאלפי עצמים קטנים וכך הלאה וכך הלאה – עד שהחלל הקרוב יהפוך לשדה מוקשים שיסכן כל פעילות, רובוטית או אנושית.

תגיות: