חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ישראל חוזרת לירח: פרויקט בראשית 2 יוצא לדרך

החללית תכלול שתי נחתות שיבצעו ניסויים על אדמת הירח. כמחצית מהתקציב ימומן משת"פ בינלאומי שמובילה סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה

9.12.2020
דגמי החללית בראשית 2, כולל הנחתות. צילום: שחר כהן, דוברות משרד המדע והטכנולוגיה
דגמי החללית בראשית 2, כולל הנחתות. צילום: שחר כהן, דוברות משרד המדע והטכנולוגיה

לאחר הניסיון הראשון להנחית חללית על אדמת הירח, יוצא לדרך המיזם הבא: נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אירח היום (ד') את השקת פרויקט בראשית 2 - החללית הישראלית השניה שתשוגר לירח. את הפרויקט תוביל עמותת SpaceIL בשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה והתעשייה האווירית החללית בראשית 2 צפויה להיות משוגרת לירח בחציון הראשון של 2024. 


 

עם סיום פרויקט בראשית 1, הוחלט בוועד המנהל של SpaceIL כי יהיה נכון להמשיך את "אפקט בראשית",  ולצאת לדרך עם פרויקט בראשית 2. לאחר תהליך תחקור והפקת לקחים מעמיקים, נבנתה משימת בראשית 2 במסגרתה תשוגר לירח חללית המורכבת ממערך של 3 חלליות – מקפת (אורביטר) ושתי נחתות. הנחתות צפויות לבצע נחיתה בשני אתרים שונים של הירח לטובת ביצוע ניסויים מדעיים שונים. במקביל, המקפת מיועדת להקיף את הירח לאורך מספר שנים ולבצע ניסויים מדעיים אף היא. החללית כולה צפויה לשקול כ-630 קילו. כל אחת מהנחתות תשקול כ- 120 ק״ג לפני נחיתה וכ-60 ק״ג לאחר הנחיתה. 


 

מדע ישראלי בירח 

לפי שעה עלות הפרויקט מוערכת בכמאה מיליון דולר, מתוכם, כמחצית מהתקציב ימומן משיתופי הפעולה הבינלאומיים, שעל יצירתן אחראית סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה. כבר בימים אלו מתקיימים שיחות עם גורמים במדינות שונות, בהן לפחות מדינה אחת משמעותית שהתחייבה לתמוך בעשרות מיליוני דולרים. יתרת התקציב תתקבל מתורמים פילנתרופים וחסויות. 

 

שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, אמר כי "משרד המדע והטכנולגיה וסוכנות החלל הישראלית גאים להיות שותפים לפרק השני של משימת בראשית. מדובר במיזם פורץ גבולות ומעורר השראה, וביזמים נחושים המהווים דוגמא ומופת לכל מי שנושאים את עיניהם לעולם החדשנות. אנחנו שמחים לבשר שבשיחות שערכה סוכנות החלל הישראלית, כבר שבע מדינות מחמש יבשות שונות הביעו עניין בהשתתפות בפרוייקט, וגם בשיחות עם האמירתים הנושא עלה מספר פעמים. אין לי ספק כי בראשית תצליח להצית שוב את הדמיון של כולנו, להגדיר מחדש את גבולות האפשר ולבסס את מעמדה של ישראל כמעצמה של חדשנות".

 

משימתה של "בראשית 2" צפויה להיות רב- לאומית בהובלה ישראלית וישתתפו בה מדינות מדינות נוספות מתוך רצון לשתף ולקדם את דור העתיד ברמה העולמית. תלמידים וסטודנטים במדינות השותפות יקבלו נגישות לחלל העמוק, לחקור את המידע המגיע מהחללית המקפת ולקדם מחקרים וניסויים בחלל. 

 

לצד המשימה המדעית ושיתופי הפעולה הבינלאומיים, פרויקט בראשית 2 הציב לעצמו אתגר לרתום ולעורר השראה בקרב בני נוער מכל חלקי הארץ על שלל רבדיה וגווניה. סוכנות החלל הישראלית תוביל יחד עם Space IL את כל הפעילויות החינוכיות במטרה לחשוף ולגרות את סקרנותו של הדור הצעיר למקצועות המדעים ולקדם ערכים של מצוינות, מנהיגות חברתית ותעוזה פורצת דרך. כמו כן, לאור זאת, בטקס לקחו חלק עשרות בני נוער, תלמידים ותלמידות, סטודנטים וסטודנטיות לצד מתנדבים משישה מרכזי חלל ברחבי הארץ: ירכא, גבעתיים, אשדוד, באר שבע, וירושלים. באירוע השתתפו שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, מנכ"ל עמותת SpaceIL, שמעון שריד, מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה, שי-לי שפיגלמן ומייסדי העמותה, כפיר דמרי ויריב בש. 

 

spaceil4.jpg

שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, ונשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין אוחזים בשרטות החללית בראשית 2
שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, ונשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין אוחזים בשרטות החללית בראשית 2. מתוך השידור הישיר מבית הנשיא, יום רביעי, 9.12.20

 

spaceil3 (1).jpg

מימין: יזהר שי, שר המדע והטכנולוגיה, שי-לי שפיגלמן, מנכ
מימין: יזהר שי, שר המדע והטכנולוגיה, שי-לי שפיגלמן, מנכ

 

ההכרזה על בראשית 2: צפו בשידור הישיר מבית הנשיא


 

לקחים מבראשית 1

להובלת פרויקט בראשית 2 שותפים סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה והתעשייה האווירית.

 

בסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה רואים בפרויקט הזדמנות יוצאת דופן לקידום משמעותי של תעשיית החלל האזרחית בישראל ושל חקר החלל הישראלי, להרחבת שיתופי הפעולה הבינלאומיים ולפיתוח של מקצועות המדע והחלל בפני הילדים והנוער בישראל. 

 

התעשייה האווירית תוביל את פיתוח, תכנון והנדסת המערכת בפרויקט בראשית 2. כלל השילובים המערכתיים בחללית יבוצעו בתעשייה האווירית תוך יישום לקחי הפיתוח מבראשית 1 והטמעת תהליכי האיכות הנהוגים בפרויקטי החלל בתעשייה האווירית. 

 

"בתוכנית בראשית אנו מכוונים רחוק", אמר שמעון שריד, מנכ"ל SpaceIL, "לא רק לחלל הרחוק, אלא גם לעתידה הרחוק של מדינת ישראל. זאת נעשה, דרך הגברת הסקרנות והתקווה, היכולת לחלום ולהגשים, ודרך העצמת החינוך הטכנולוגי, המחקר, המדעים, וההנדסה בקרב תלמידי ישראל. כל זאת, על מנת לשמר את המובילות הטכנולוגית הישראלית, אשר שואבת את עוצמתה מהתלמידות והתלמידים של היום, הם המדענים, והמהנדסים של המחר".