חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הלוויין הישראלי עמוס 17 התחיל לשדר טלוויזיה בקניה

אפריקה היא מקרה בוחן למהפכת "החלל החדש", ליכולתה לשנות את החיים בכדור הארץ, וחברת חלל תקשורת היא שחקן מרכזי

עודד כרמלי
8.11.2021
הדמיית אמן של עמוס 17. קרדיט: חלל תקשורת
הדמיית אמן של עמוס 17. קרדיט: חלל תקשורת

חלל תקשורת הישראלית, המפעילה את צי לווייני עמוס, הודיעה כי החלה לשדר את תכני סיגנט (Signet), חברת בת דיגיטלית של רשות השידור הקנייתית (KBC), דרך הלוויין הדיגיטלי עמוס 17. לפי ההודעה שפרסמה החברה, צוותים של ספייסקום פעלו בשטח כדי להבטיח מעבר חלק ומהיר של השידורים ללוויין.

 

סיגנט הושקה ב-2009, ומשדרת היום לא פחות מ-70 ערוצי טלוויזיה שונים, ועוד מספר רב של תחנות רדיו, לכל רחבי קניה ודרום אפריקה – כיסוי הצפוי להתרחב משמעותית אחרי המעבר לעמוס 17. ספייסקום שלחה אנשי מקצוע לאפריקה שהעתיקו 38 תחנות ממסר כדי להבטיח שהמעבר לא יגרום לבעיות בשידור, ובסך הכול המעבר לטלוויזיה בלוויין ארך פחות משלושה שבועות. 

 

c-band-hts-780x750.jpg

אזורי הכיסוי של עמוס 17 מתמקדים באפריקה שמדרום לסהרה. קרדיט: חלל תקשורת
אזורי הכיסוי של עמוס 17 מתמקדים באפריקה שמדרום לסהרה. קרדיט: חלל תקשורת

 

סיפור הצלחה כחול-לבן

משפחת לווייני התקשורת עמוס (AMOS, או Affordable Modular Optimized Satellite) נבנו ברובם על ידי התעשייה האווירית ומתופעלים על ידי חברת חלל תקשורת. עמוס 1 שוגר ב-1996 במטרה לספק שירותי טלוויזיה ללקוחות בישראל, כמו בזק, ערוץ 2 ו-YES, אבל משיבים על הלוויין הוחכרו ללקוחות מרחבי העולם, כמו HBO וערוצי טלוויזיה בגרמניה, ברומניה, בהונגריה ובפולין.

 

הצלחתו הכלכלית של עמוס 1, שיצא משירות רק ב-2009, הביא לשיגורם של לווייני עמוס נוספים. עמוס 2 שוגר ב-2003, והוא עדיין משרת לקוחות במזרח התיכון, באירופה ובחוף המזרחי של ארה"ב, ואילו עמוס 3 שוגר ב-2008 והחליף את עמוס 1. עמוס 4 שוגר ב-2013, והוא משרת לקוחות בדרום-מזרח אסיה.

 

עמוס 5i היה לוויין סיני בשם AsiaSat2 שחברת חלל תקשורת חכרה ב-2009 במטרה לענות לדרישה הגוברת לתקשורת לוויינים ביבשת אפריקה, כפתרון זמני עד לשיגור עמוס 5 ב-2011. עמוס 5, שאף הוא לא נבנה בישראל, תפקד עד 2015 – אז הודיעה חברת חלל תקשורת כי איבדה שליטה על הלוויין.

 

עמוס 6, שהיה עתיד להחליף את עמוס 2 ו-3 ולשרת לקוחות באירופה, באפריקה ובישראל, התפוצץ על גבי משגר מסוג פאלקון 9 של חברת ספייס אקס. בעקבות התאונה, חלל תקשורת חכרה לוויין נוסף בשם AsiaSat 8 כדי לעמוד בביקושים שיועדו לעמוס 6.

 

ב-2019 שוגר הלוויין המתקדם עמוס 17 על גבי משגר פאלקון 9 של ספייס אקס. הלוויין, שנבנה על ידי בואינג, מספק שירות תקשורת מתקדמים, לרבות הדור החמישי בתקשורת סלולר ואינטרנט, לאפריקה, למזרח התיכון ולחלקים מאירופה ומאסיה. בימים אלה עובדת חלל תקשורת על לוויין נוסף, עמוס 8, שנועד להחליף את עמוס 3 הצפוי לצאת מכלל שימוש ב-2026. במקביל, בתעשייה האווירית מתכננים לשגר לוויין קל-משקל במיוחד, עמוס-E, שישתמש במערכת הנעה מתקדמת מסוג מנוע יונים.

 

אפריקה מחכה לחלל החדש

אפריקה היא מקרה בוחן למהפכת "החלל החדש", וליכולתה לשנות את החיים בכדור הארץ. היבשת האדירה מונה 1.2 מיליארד בני אדם החיים בצפיפות נמוכה יחסית לאזורים אחרים כמו אירופה, דרום-מזרח אסיה וצפון אמריקה. בהיעדר תשתיות תקשורת מתאימות שיחברו כל כפר וכפר, למחצית מהאפריקנים אין גישה לאינטרנט, ורק למחצית מתושבי אפריקה שמדרום לסהרה יש גישה לשידורי טלוויזיה.

 

לוויינים יכולים לגשר על הפערים האלה, ולהביא את מהפכת המידע לאפריקה. לוויינים כמו עמוס 17 חוסכים את הצורך בפריסת תשתיות ארוכות ויקרות ומאפשרים גישה נוחה יותר לשידורי טלוויזיה ורדיו. ואילו מערכי-לוויינים כמו סטארלינק מבטיחים אינטרנט מהחלל, שיאפשר לכל אחד בכל מקום בעולם להתחבר ישירות לשירות גם במקומות שאין בהם תשתית של אנטנות וקווי טלפון.

 

למעשה, עשרות מיליוני אפריקנים מסתובבים היום עם טלפונים חכמים – מבלי שתהיה להם לא קליטה סלולרית ולא אינטרנט, והם מנצלים את היכולות של הטלפונים הללו רק בהגיעם לכפרים או לערים עם תשתיות מתאימות.

תגיות: