חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

3 חודשים לאחר התפוצצות הטיל שלה עם הלוויין עמוס 6, ספייס-אקס מחממת שוב מנועים

לאחר סיום חקירת התפוצצות הטיל שגרמה להריסת הלוויין הישראלי עמוס 6, מקווה ספייס-אקס לקבל את אישור רשות התעופה הפדרלית בארה״ב כדי להתחיל שיגורים כבר בימים הקרובים

8.12.2016
שיגור של טיל פלקון 9 | SpaceX
שיגור של טיל פלקון 9 | SpaceX
כשלושה חודשים חלפו מאז התפוצצות הטיל של ספייס-אקס (SpaceX) שגרמה להריסתו של הלוויין הישראלי עמוס 6, וחברת תעופת החלל מקווה לשוב לפעילות אינטנסיבית כבר בעוד כשבוע. על הפרק: שיגור של עשרה לוויינים בפעם אחת. 
 
כל שיגורי ספייס-אקס מוקפאים מ-1 בספטמבר, אז עלה בלהבות הטיל פלקון 9 בעת בדיקת מנועים. מעבר לפגיעה בציוד של ספייס-אקס, מדובר היה במכה לחברת ספייסקום (Spacecom) הישראלית, שהלוויין שלה נועד לספק לפייסבוק שירותי אינטרנט באפריקה בהשקעה של 200 מיליון דולר.
 
חזרתה של ספייס-אקס לשגרת עבודה עשויה להתאפשר לאור ההתקדמות בחקירה הפנימית של האירוע. בספייס-אקס מחכים לאור ירוק של רשות התעופה הפדרלית בארה״ב, הבוחנת את תוצאות החקירה של החברה. לפי מהנדסי החברה, הבעיה נעוצה במנגנוני הדלק של הטיל: חמצן נוזלי שקפא והפך למוצק גרם להתפוצצות מיכל שהחזיק הליום נוזלי. 
 
אם יתקבל האישור של הרשות הפדרלית, ספייס-אקס תוכל לשגר לחלל עשרה לוויינים עבור חברת אירידיום (Iridium Communications) שמתמחה בלווייני תקשורת. בכפוף לאישור זה, השיגור הראשון עשוי להתרחש כבר ב-16 בדצמבר בבסיס חיל האוויר ואנדנברג בקליפורניה – אתר השיגורים המשמש את ספייס-אקס עד שיתוקנו נזקי בסיס השיגורים בקייפ קנברל, פלורידה. לאחר השיגור של עשיריית הלוויינים הראשונה, ייערכו שישה שיגורים נוספים של שישים לווייני אירידיום אשר יחליפו את רשת הלוויינים הנוכחית של החברה.
 
בתוך כך הודיעה חברת ספייסקום הישראלית, שבבעלותה היה הלוויין עמוס 6 ההרוס, כי היא מתכננת לשכור את שירותיו של הלוויין החדש של חברת אסיה-סאט (AsiaSat),לתקופה של כארבע שנים. עלות ההסכם בין החברות היא 22 מיליון דולר בשנה. השירותים שהחברה הישראלית תשכור כנראה לא יוכלו לשמש תחליף ללוויין עמוס 6, שכן מדובר בתחום תדרים אחר מזה שסיפק הלווין שנהרס (תחום Ku ולא Ka). עם זאת, הלוויין של אסיה-סאט יוכל לשמש תחליף לעמוס 2, ששוגר ב-2003 ומתקרב לסוף חייו. ספייסקום הודיעה שהיא תספק תחליף ללוויין עמוס 6 כאשר תשגר את הלוויין החדש שלה בעוד כארבע שנים. כך או אחרת, נכון להיום פייסבוק וספייסקום לא הודיעו מה טיב היחסים העסקיים ביניהם בעקבות התפוצצות הטיל של ספייס-אקס. כמו כן, בשלב זה לא ברור אם לעסקה בין ספייסקום לאסיה-סאט נגיעה כלשהי לתכניתה של החברה הסינית Xinwei Technology Group לרכוש את ספייסקום תמורת 285 מיליון דולר; העסקה הותנתה בשיגור מוצלח של עמוס 6.
תגיות: