חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

קבלת פנים נשיאותית לאסטרונאוטים האנלוגיים הישראלים מסימולציית מאדים שבמכתש רמון

הנשיא ורעייתו התרשמו מהמשימה האינטנסיבית שהתקיימה במכתש רמון ונועדה לדמות מושבה במאדים

3.11.2021
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל עם נציגי הפורום האוסטרי, סוכנות החלל הישראלית, DMARS, ומועצת מצפה רמון
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל עם נציגי הפורום האוסטרי, סוכנות החלל הישראלית, DMARS, ומועצת מצפה רמון

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ערכו אמש (שלישי) קבלת פנים בבית הנשיא לאסטרונאוטים האנלוגיים של סימולציית מאדים AMADEE-20, אשר זה עתה יצאו ממשימה אינטנסיבית בת שלושה שבועות המדמה משימה אנושית על פני מאדים, במכתש רמון.

 

באירוע השתתפו שני האסטרונאוטים הישראליים מהסימולציה, מנהל סוכנות החלל הישראלית תא"ל אורי אורון; מנהל פורום החלל האוסטרי ד"ר גרנוט גרומר; שגרירת אוסטריה בישראל חנה ליקו; מנכ״ל D-Mars ד"ר הלל רובינשטיין; וילדים הלומדים בתוכנית תבל (תלמידים בונים לווינים) ו-AMADEE-20.

 

בתחילת האירוע סיירו הנשיא ורעייתו בתערוכת טכנולוגיות חלל מתקדמות שהוצגה בבית הנשיא. האסטרונאוטים האנלוגיים מסימולציית ה-AMADEE-20 מאדים הראו לנשיא ולרעייתו את חליפות החלל בהן השתמשו בהדמיית המדבר. לאחר מכן, הנשיא ורעייתו קיבלו הדגמות של טכנולוגיות חלל מתקדמות נוספות מתוצרת ישראל, שנתמכו על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע, והטכנולוגיה, ביניהן: חליפות החלל המגינות מפני קרינה סולרית של חברת StemRad, אשר צפויות להצטרף למשימת הירח ארטמיס של נאס"א; ננו-לווין שפותח על ידי SpacePharma המסוגל לבצע ניסויים בתרופות בחלל; ננו-לוויין מתקדם עם אנטנות הנפרסות בחלל שמטרתן לספק קצבי נתונים גבוהים במיוחד שפותח על ידי NSL Comm; וטכנולוגיה שפותחה על ידי חברת Helios לייצור חמצן מאבק-ירח ולהפקת פלדה בעלות מוזלת וללא פליטת פחמן דו-חמצני.

 

במעמד זה, תא"ל (במיל') אורי אורון, מנהל סוכנות החלל הישראלית אמר כי "סוכנות החלל הישראלית תמשיך לפעול להרחבת האקו-סיסטם של החלל בישראל, לקדם שיתופי פעולה בינלאומיים ולחזק את מעמדה העולמי של ישראל כמעצמת חלל".

 

astro.jpg

האסטרונאוט האנלוגי ליעד יוסף יוצא מפתח ההאביטת של משימת אמאדי-20
האסטרונאוט האנלוגי ליעד יוסף יוצא מפתח ההאביטת של משימת אמאדי-20

 

"אתם עושים היסטוריה"

לאחר ששאל את האסטרונאוטים שאלות על החיים בתחנת המחקר הנשיא סיכם ואמר: "אתם עושים היסטוריה. אם יש דבר המאחד את האנושות, זה החיים העתידיים של המין האנושי בחלל. זה מרתק מכל ההיבטים."

 

לאחר מכן, האסטרונאוטים האנלוגיים אלון טנצר וליעד יוסף סיפרו לנשיא על המשימה המאתגרת, שבמהלכה חיו שלושה שבועות בבידוד בתחנת המחקר שנבנתה במיוחד במכתש רמון ונועדה לדמות את החיים במאדים. בכל יציאה מהתחנה לבשו האסטרונאוטים חליפות חלל לביצוע ניסויים מדעיים. 

 

ד״ר גרנוט גרומר, מנכ"ל פורום החלל האוסטרי אמר במפגש כי "אנו מאמינים שהאדם הראשון שייהלך על מאדים כבר נולד, ושהמשלחת האנושית הראשונה למאדים תתקיים בעשרים ושלושים השנים הקרובות.״ גרומר תיאר את סימולציית AMADEE-20 במכתש רמון בתור ״סימולציית מאדים המורכבת והמודרנית ביותר בעולם.״

 

סרטון סיכום המשימה AMADEE-20

 

במשימה היו אינספור היבטים שנועדו לייצר הדמיה משכנעת ואמינה, החל מפני השטח של מכתש רמון הדומים מאוד לאלה שבמאדים, דרך התפריט המיוחד של האסטרונאוטים והיכולת שלהם לתקשר עם העולם החיצון, ועד עצם העובדה שאין עליהם לצאת ממתחם המגורים ללא חליפת חלל מיוחדת השוקלת 50 קילוגרם. "בהזדמנויות רבות למשימה יש אפקט סוחף כל כך שאפשר באמת להאמין לכמה רגעים כאילו אנחנו באמת במאדים", אמר אלון טנצר שהשתתף במשימה יחד עם עוד 5 אסטרונאוטים אנלוגיים. "הסימולציה הזו חורגת הרבה מעבר למשהו מדומה". ד״ר הלל רובינשטיין, מנכ״ל D-MARS הוסיף כי "AMADEE-20 זו רק דוגמה אחת של עד כמה אפשר לקדם את חקר החלל בישראל, למען חלומות ילדי ישראל." 

 

ואכן, משימת אמאדי היתה גם השראה לילדים רבים. ספיר יוסף, בת 12 מראש העין, תיארה את חוויותיה בהשתתפות בתכנית החינוך של AMADEE-20 בנושא מאדים ואמרה: "האהבה שלי לחלל התחילה בבית הספר היסודי, שם נחשפתי לראשונה ללימודי החלל. בשנה שעברה הייתי קפטנית בנבחרת בית הספר שלי וזכינו במקום הראשון באולימפיאדת החלל של ישראל," ספיר סיכמה ואמרה: "כל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו."

 

buzi.jpg

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, מחזיק את גביש טִיוּטֶרׇה
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, מחזיק את גביש טִיוּטֶרׇה מדגימות סלע מרחבי העולם וכן שברי מטאוריט ממאדים. עמוס בן גרשום/לע

 

אהבה לחלל מבית ספר יסודי

מטרת AMADEE-20 היא לבדוק ולפתח את שיטות העבודה של האסטרונאוטים, הרובוטים שישמשו אותם והמכשירים שיעבדו איתם במאדים, למשל בחיפוש אחר חיים או בחיפוש אחר מאגרי מים. אוניברסיטאות וסוכנויות חלל מרחבי העולם שלחו ניסויים ל-AMADEE-20, שייבחנו בתנאי השטח של מצפה רמון.

 

בין הניסויים המדעיים נערך מחקרה של ד"ר רעות סורק אברמוביץ', מומחית לאסטרוביולוגיה שנכחה במפגש והסבירה לנשיא  על הניסוי שנועד לבחון את הזיהום הביולוגי האפשרי של משימה במאדים על סביבתה – וזאת על מנת לוודא שהאסטרונאוטים על כוכב הלכת האדום לא "יגלו" את החיידקים שהם עצמם הביאו מכדור הארץ.

 

בתום האירוע פורום החלל האוסטרי הפתיע את הנשיא עם תשורה מיוחדת שמוענקת באופן מסורתי למדינה המארחת של משימות ההדמיה של מאדים: גביש טִיוּטֶרׇה, שנוצר על ידי תכשיטי סברובסקי, מדגימות סלע מרחבי העולם וכן שברי מטאוריט ממאדים.