חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

מיזם D-MARS הישראלי להדמיית מאדים זכה במקום ראשון בתחרות החממה הטכנולוגית של סוכנות החלל האירופית

21.10.2018
תלמידי תיכון מבית הספר לאסטרונאוטים צעירים מבית מכון דוידסון למדע | צילום: ניר לנגר
תלמידי תיכון מבית הספר לאסטרונאוטים צעירים מבית מכון דוידסון למדע | צילום: ניר לנגר
 
D-MARS המיזם החינוכי-מדעי להקמת מרכז ישראל להדמיית מאדים, זכה במקום הראשון בתחרות הסטרטאפים של החממה הטכנולוגית של סוכנות החלל האירופית.
 
החודש התקיימה התחרות בה הוצגו סטארטאפים מכל העולם עם מגוון רעיונות חדשניים בתחום החלל. האדריכלים משה צגאי ואלון שיקאר, מייסדים שותפים בעמותת D-MARS היו חלק מ-12 פיינליסטים והציגו את המיזם למרכז שיוקם במצפה רמון, שיאפשר לדמות ולחקור אספקטים שונים של חיים על מאדים תוך כדי התנסות במגוון רחב של נושאים מדעיים. 
 
המרכז מתוכנן להקמה בשנת 2020 על ידי צוות רב-תחומי ובינלאומי בהובלת D-MARS ובשיתוף פעולה עם סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ופורום החלל האוסטרי. הוא יהיה הראשון מסוגו בישראל וחלק ממספר מצומצם של מרכזים דומים בעולם המשמשים כמרכזים אנלוגיים בינלאומיים למחקר פלנטרי. ייחודו בעולם, הוא שמעבר לפלטפורמה גמישה לניסויים מדעיים, הוא ישמש כפלטפורמה חינוכית לבני נוער, תוך שילוב ערכי קיימות בתכנים חינוכיים ובתכנון העיצוב, תוך ניצול משאבי הסביבה המדברית.
 
השופטים נימקו את בחירתם בצוות D-MARS במקום ראשון, בכך שיש במיזם פוטנציאל להשפעה חברתית אדירה ובעל פלטפורמה חינוכית ייחודית. "אנחנו מאד מתרגשים מהזכייה, ומההכרה של גופים מובילים בעולם ביכולות ופוטנציאל של המיזם", אמרו צגאי ושיקאר. "נמשיך ליצור שיתופי פעולה בינלאומיים כדי לפתח בישראל מרכז הדמיות חלל מתקדם וחדשני". 
 
 
צלחת הקליטה של D-MARS | צילום: שמעון בוקשטיין
צלחת הקליטה של D-MARS | צילום: שמעון בוקשטיין
 
 

רמונאוטים- האסטרונאוטים שבמצפה רמון

 
בפברואר השנה הקימה עמותת D-MARS את האבטיפוס של ההביטט. היה זה מתקן אירעי באזור מצפה רמון, שבו ששת ה"רמונאוטים" – הלחם של "רמון" ו"אסטרונאוטים" – מדדו קרינה קוסמית וערכו ניסויים גיאו-ביולוגיים. בהביטט המקורי התקיימו כבר משימות חינוכית, אשר שתיים מהן כללו תלמידי תיכון מבית הספר לאסטרונאוטים צעירים מבית מכון דוידסון למדע. מתקן הקבע ב-2020, שישמש רמונאוטים נוספים באזור מצפה רמון, עתיד להיות גרסה משודרגת במגוון היבטים ויכלול תמיכה בניסויים מדעיים מגוונים, חליפות חלל מתקדמות יותר, חממה לגידול צמחים שתדמה חקלאות בכוכב האדום ועוד. 
 
עמותת D-MARS מורכבת מאקדמאיים, חוקרי חלל, מהנדסים מחברות היי-טק, אדריכלים ואנשי חינוך, שחלקם קיבלו מלגת לימודים באוניברסיטת החלל הבינלאומית מטעם סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע. מלגות אלו מוענקות למשתלמים בעלי הכשרה אקדמית ו\או בעלי זיקה לתחומי החלל, במטרה להגביר את החשיפה להיבטים רב תחומיים בחלל, לפעילות החלל הבינלאומית ולעוסקים בה; זאת על מנת לעודד את פעילותם והשתלבותם העתידית של המלגאים בתעשיית החלל בישראל, במחקר אקדמי ובקידום הפעילות החינוכית בתחום.