סקרני חלל
arrow-left
מושגי חלל

מארס ישראל: משימת AMADEE-20

news Image
אתר הדמיית מאדים AMADEE-20 במכתש רמון. קרדיט: OeWF: Florian Voggeneder

המירוץ למאדים כבר בעיצומו. ברחבי העולם מתקיים במלוא המרץ מחקר מדעי וטכנולוגי לקראת שיגור אנשים למאדים. כחלק מהמאמץ מתקיימות משימות אנלוגיות ברחבי העולם. משימות אלה ממוקמות במקומות שונים בכדור הארץ עם דמיון לכמה מהתנאים הקיצוניים במאדים (יובש מדברי או קור קיצוני, בידוד מוחלט וכדומה), שם בוחנים אלמנטים שונים הצפויים בהתמודדות האנושית עם הכוכב האדום. מטרות המשימות הן מגוונות: לקדם את המחקר המדעי, לפתח את הטכנולוגיות הנדרשות ולאמן אסטרונאוטים לקראת משימה מאוישת למאדים. בשנת 2021, גם ישראל הופכת לשחקנית בינלאומית במאמצים אלה באמצעות התוכנית מארס ישראל: AMADEE-20

 

משימה אנלוגית: מביאים את מאדים לישראל

מארס ישראל היא תוכנית בינלאומית למחקר מדעי הפועלת באמצעות משימת הדמייה (משימת אנלוגית) לקראת התיישבות עתידית במאדים. במסגרת התוכנית יקיימו סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, בשיתוף פורום החלל האוסטרי (OeWF), משימה אנלוגית המדמה משימה מאוישת למאדים.

משימת מארס ישראל AMADEE-20 תוכננה להתקיים בשנת 2020 אך בשל אילוצי מגיפת הקורונה נדחתה ל-2021. היא תתקיים במכתש רמון בחודשים אוקטובר-נובמבר 2021, בביצוע מועצה מקומית מצפה רמון באמצעות עמותת D-MARS הישראלית. המשימה מתקיימת על מנת לפתח את האמצעים והמדע שמאחורי משימות פלנטריות מאוישות ורובוטיות.

 

מאדים במצפה רמון: המטרות המדעיות

AMADEE-20 היא בראש ובראשונה משימת מדעית בה משתתפים שישה אסטרונאוטים אנלוגיים, שנבחרו והוכשרו בקפידה. האסטרונאוטים אומנו לדמות סוגיות ופעולות נבחרות המתוכננות במשימות מאוישות עתידיות למאדים למשך כחודש ימים. מדוע המשימה מתבצעת דווקא במכתש רמון? במכתש חלה אירוזיה (התבלות הקרקע) המהווה הדמיה ייחודית במינה למאדים, הן מבחינה טופוגרפית וגיאולוגית.

מטרות המשימה המדעית:

  1. בדיקת שיטות עבודה וטכנולוגית המשלבות עבודה במקביל של מכשירים, רובוטיקה ואנשים.
  2. פיתוח טכנולוגיה ושיטות עבודה לגילוי חיים ואיסוף מידע גיאו-מדעי.
  3. קידום וחשיפה לעולם החקר הפלנטרי. 
  4. פיתוח מתמשך של ידע בניהול ובקרה על משימות פלנטריות מאוישות.

על בסיס הפלטפורמה של AMADEE-20, מוסדות אקדמיה וסוכנויות חלל מרחבי העולם ומישראל מקיימים ניסויים מדעיים וטכנולוגיים פורצי דרך מתחומי מדעי החיים, מדעי הרוח, רפואה, רובוטיקה, פסיכולוגיה ועוד.

הזדמנות חינוכית יוצאת דופן

הדמיית מאדים היא כמובן גם הזדמנות חינוכית יוצאת דופן ולכן סוכנות החלל הישראלית מובילה גם תוכניות שונות, הן למורים והן אתגר מאדים לבני נוער

בסוף שבוע ההכנות למשימה תינתן גם לבעלי עניין וצוותי תקשורת הזדמנות לצפות מקרוב בטכנולוגיות השונות, בחליפות החלל ובתחנת המאדים, ולהיפגש עם החוקרים והאנשים שעומדים מאחורי העשייה. יום זה יסתיים בחניכת תחנת המאדים הישראלית בנוכחות אורית פרקש הכהן, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, נציגי שגרירות אוסטריה וראש מועצת מצפה רמון.