חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

בדרך לירח? ארדואן חושף תוכנית חלל שאפתנית לטורקיה

11.02.2021
הדמיה של אסטרונאוט טורקי בתחנת החלל הטורקית. בטורקיה מתכוונים למצוא מילה טורקית חלופית ל"אסטרונאוט". קרדיט: TUA
הדמיה של אסטרונאוט טורקי בתחנת החלל הטורקית. בטורקיה מתכוונים למצוא מילה טורקית חלופית ל"אסטרונאוט". קרדיט: TUA

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הציג שלשום (שלישי) תוכנית חלל שאפתנית לארצו. במסגרת תוכנית העשור, סוכנות החלל הטורקית תבנה נמל חלל, תשגר אסטרונאוטים טורקים לחלל, תפתח מערכות לוויינים בינלאומיות וגולת הכותרת – תשגר משימה לירח ב-2023, לרגל חגיגות ה-100 לייסוד הרפובליקה הטורקית.

 

כדי להצית את דמיון הציבור, טורקיה הציבה מונולית בדרום-מזרח המדינה, סמוך לאתר הארכיאולוגי החשוב גבקליטפה – שנחשב למקדש הראשון של האנושות. המונולית הטורקי, שממשיך את טרנד המונוליתים שהחל ב-2020 בהשראת הסרט "2001: אודיסאה בחלל", התגלה על ידי חקלאי מקומי – ונעלם כמה ימים אחרי הופעתו. על המונולית נחרט באלפבית טורקי עתיק: "הבט השמיימה, ותראה את הירח". אתמול נפתרה התעלומה, כשלוגו המונולית הופיע מאחורי ארדואן בטקס החגיגי באנקרה. "הבט השמיימה, ותראה את הירח", אמר הנשיא. 

 

לרסק חללית על הירח ב-2023, נחיתה רכה ב-2028

את סוכנות החלל הטורקית (TUA) ייסד ארדואן אחרי בחירות 2018 – אבל טורקיה עדיין אינה מעצמת חלל, כלומר מדינה שהצליחה לשגר כלי לחלל באופן עצמאי. בחודש שעבר שוחח ארדואן עם מנכ"ל חברת ספייס אקס, אילון מאסק, אחרי שזו שיגרה את הלוויין הטורקי הראשון על גבי משגר הפאלקון 9 מתוצרתה. כעת, הממשלה באנקרה הציבה לסוכנות יעדים שאפתניים.

 

הנשיא הטורקי הבטיח "ליצור מגע ראשון עם הירח עד 2023", והכוונה לשיגור גשושית שתתרסק על הירח לרגל חגיגות ה-100 לייסוד הרפובליקה הטורקית. בשלב השני, טורקיה תנסה לנחות נחיתה רכה על הירח – הפעם באמצעות משגר טורקי מקורי – כבר ב-2028. בשלב השלישי והאחרון, טורקיה תשגר אסטרונאוט טורקי למסלול סביב כדור הארץ, גם כן בחללית טורקית ועל גבי משגר טורקי. הנשיא לא נקב בתאריך יעד לשלב זה.

 

בנוסף, תוכנית החלל הלאומית של טורקיה כוללת הקמת תעשיית לוויינים טורקית תחרותית, השקעה במטאורולוגיה ולווייני חיזוי מזג אוויר במטרה להפוך את טורקיה לשחקן תחרותי גם בשוק זה, השקעה בתצפיות אסטרונומיות מהארץ ומהחלל, בניית נמל חלל במסלול סביב כדור הארץ, שיגור מערכת ניווט לוויינית עצמאית וייסוד נמל חלל טורקי.

 

להשתחרר מהתלות בארה"ב

שתי הנקודות האחרונות מעניינות במיוחד. מבחינה גיאוגרפית, טורקיה אינה ארץ אידיאלית לשיגור לחלל, שכן כדור הארץ מסתובב על צירו מהר יותר בקו המשווה מאשר בקטבים – מה שמעניק לרקטות שמשוגרות מאזור קו המשווה מהירות נוספת. הנשיא הטורקי התייחס לסוגיה, ואמר כי נמל החלל הטורקי החדש ייבנה על טריטוריה של אחת מבעלות הברית של טורקיה.

 

60230fad70a94.jpg

שיגור מערכת ניווט לוויינית עצמאית וייסוד נמל חלל טורקי
שיגור מערכת ניווט לוויינית עצמאית וייסוד נמל חלל טורקי. קרדיט: TUA

 

באשר למערכת הניווט הלוויינית, בשנים האחרונות מדינות רבות מבקשות להשתחרר מהתלות ההולכת וגוברת במערכת הניווט הלוויינית הגלובלית של ארה"ב, ה-GPS. רוסיה, סין, יפן, הודו והאיחוד האירופי כבר מפעילות מערכות ניווט גלובליות או אזוריות. טורקיה מתכוונת ליצור מערכת ניווט לוויינית אזורית חדישה, שתורכב מלוויינים וממערכות קרקע. "המערכת תסלול את הדרך לפיתוח מערכת ניווט מדויקת משלנו, בהגנה, בחקלאות, באורבניזציה ובכלי רכב אוטונומיים", אמר הנשיא.

 

נראה כי עיתוי ההכרזה הטורקית לא היה מקרי. באותו היום, הגשושית אל-אמל של המתחרה האזורית איחוד האמירויות נכנסה בהצלחה למסלול סביב מאדים – גם כן לציון 50 שנה לעצמאות המדינה.

 

קראו עוד: