חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

מכוונת לירח: סין הניפה דגל על הירח ומתכוונת לשגר לשם טייקונאוטים בתחילת העשור הבא

צ'אנגה 5 הייתה הצלחה מסחררת – אבל בסין כבר מסתכלים קדימה

עודד כרמלי
8.12.2020
דגל סין מונף על הירח אתמול. קרדיט: CNSA
דגל סין מונף על הירח אתמול. קרדיט: CNSA
 

השבוע (ראשון) פרסם מנהל החלל הסיני (CNSA) תמונות ראשונות של דגל סין מונף על הירח – ומסתמן שבעתיד הקרוב נראה את הדגל הזה מונף על ידי טייקונאוטים (אסטרונאוטים סיניים) בשר ודם. בשבוע שעבר, עם שיגור משימת צ'נגאה 5 לירח, אמר המזכיר הכללי של מנהל החלל הסיני (CNSA) שו הונגליאנג כי ארצו מתכננת להמשיך בפיתוח המשגר הסופר-כבד לונג מארץ' 9 – ולשגר טיסת ניסיון בלתי מאוישת עד 2030. הונגליאנג אמר את הדברים בכנס בפורום החלל הבינלאומי בנמל החלל וונצ'אנג שבאי הדרומי האינאן.

 

חזרה גנרלית?

ב-23 בנובמבר שיגרה סין את חללית איסוף הדוגמיות צ'אנגה 5 על גבי המשגר הכבד לונג מארץ' 5. ב-1 בדצמבר נחתה הנחתת על אדמת הירח, הניפה את דגל סין, חפרה ואספה דוגמיות מאדמת הירח. ב-4 בדצמבר, רכב המראה קטן שמכיל את דוגמיות האדמה המריא מפני הירח וחבר בהצלחה למקפת שחיכתה במסלול. אחרי החבירה, מכל הדוגמיות עבר מרכב ההמראה לקפסולה מיוחדת שיכולה לעמוד בכניסה לאטמוספרה של כדור הארץ, שמתוכננת ל-15 בדצמבר. רגע לפני הכניסה לאטמוספרה, מיכל הדוגמיות יתנתק מהקפסולה, יפתח מצנח וינחת בלב מונגוליה.

 

 

20201206080016968.jpg

רכב ההמראה מתקרב לעגינה במקפת, מנקודת המבט של המקפת. ברקע: כדור הארץ. קרדיט: CNAS
רכב ההמראה מתקרב לעגינה במקפת, מנקודת המבט של המקפת. ברקע: כדור הארץ. קרדיט: CNAS

 

ואם זה נשמע לכם מוכר, אתם צודקים: מדובר בדיוק ברצף הפעולות הנדרש לנחיתה מאוישת על הירח. למעשה, משקיפים זרים העירו כי לא היה כל צורך בעגינה מחדש במסלול – וכי הנחתת הייתה יכולה להמריא ישירות מהירח לכדור הארץ, כפי שעשתה למשל משימת דוגמיות החלל הרובוטית הקודמת, לונה 24 הסובייטית ב-1976. העגינה במסלול סביב הירח לא הייתה אפוא חלק אינטגרלי מהמשימה, אלא הוכחת יכולת סינית לקראת משימה מאוישת אפשרית בירח ובמאדים – בדומה לשלבי תוכנית אפולו האמריקנית.

 

משגר סופר-כבד לירח והלאה למאדים

לשם כך, הסינים יזדקקו למשגר סופר-כבד – והם כבר עובדים עליו במרץ. הלונג מארץ' 5 ששיגר את צ'אנגה 5 שוקל 878 טון, מתנשא לגובה 57 מטרים ויכול לשאת עד 25,000 ק"ג מטען למסלול לווייני נמוך מסביב לכדור הארץ (LEO) ועד 8,200 ק"ג לירח (TLI).

 

בהשוואה, הלונג מארץ' 9 צפוי להיות "תפלץ" של ממש: משקלו בעת ההמראה יהיה 4,140 טון, יתנשא לגובה של 93 מטרים ויהיה מסוגל לשאת עד 140 טון מטען ל-LEO ועד 50 טון לירח ועד 45 טון למאדים. כאשר בנייתו תושלם, הלונג מארץ' 9 הסיני יהיה המשגר הסיני הראשון בהיסטוריה שיזכה לסיווג של "סופר-כבד" – והוא יעמוד בשורה אחת עם הסטארשיפ החדש של חברת ספייס אקס, עם ה-SLS החדש של נאס"א ועם הסטורן 5 – המשגר ששיגר את ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין לירח.

 

 

Super_heavy-lift_launch_vehicles.jpg

כל המשגרים הסופר-כבדים של האנושות, רובם עדיין בגדר תוכניות בלבד. רביעי משמאל – הלונג מארץ' 9. קרדיט: Thorenn
כל המשגרים הסופר-כבדים של האנושות, רובם עדיין בגדר תוכניות בלבד. רביעי משמאל – הלונג מארץ' 9. קרדיט: Thorenn

 

לפי התוכנית הסינית, טיסת הבכורה הלא-מאוישת של המשגר החדש תיערך ב-2030, ואם הכול ילך כשורה – הסינים ישגרו משימה מאוישת לירח שנים ספורות לאחר מכן. במקביל, ישנן מספר תוכניות נוספות על הפרק. כך, למשל, עם הלונג מארץ' 9 סין תוכל לשחזר במאדים את הצלחת המבצע של צ'אנגה 5 על הירח – ולהפוך למדינה הראשונה בהיסטוריה שמחזירה דוגמיות קרקע ממאדים לכדור הארץ. אפשרות אחרת היא לנצל את כושר הנשיאה של המשגר החדש כדי להקים תחנת כוח סולארית במסלול סביב כדור הארץ.

 

ממסלול מסונכרן-שמש ועד חלליות עם כנפיים

הלונג מארץ' 9 נבנה על ידי חברת בת של תאגיד המדע והטכנולוגיה האווירונאוטית של סין (CASC), אחד משני התאגידים הגדולים בבעלות ממשלת סין שמשמשים כפרוייקטורים העיקריים של תוכנית החלל הסינית, יחד עם CNAS. בינתיים נראה כי ב-CASC מתקדמים בבניית המשגר. בכנס סייברספייס הבינלאומי לאסטרונאוטיקה שנערך לא מזמן נחשף כי בתאגיד סיימו לבנות את מנועי הלונג מארץ' 9. המשגר הסופר-כבד ישתמש בארבעה מנועים, כל אחד בעל שני נחירי פליטה ובעל כוח דחף של 500 טון. המנוע הראשון, שיונע על ידי דלק קרוזין נוזלי וחמצן, הושלם ב-2019 והוא מוכן להבערת ניסיון – כך נמסר מ-CASC.

 

במקביל, ב-CASC סיימו לבנות ולבחון את הלונג מארץ' 8. המשגר הכבד החדש כבר עומד על כן השיגור בנמל החלל וונצ'אנג – והוא ישוגר לטיסת ניסיון בשבת, 20 בדצמבר. משגר זה נועד למשימות למסלול מסונכרן-שמש (SSO), והוא יהיה המשגר הרב-פעמי הראשון של סין, כאשר השלב הראשון ינחת חזרה על פלטפורמה ימית עם הבוסטרים עדיין מחוברים אליו. בד בבד, בספטמבר השנה שיגרה סין משימה סודית שנועדה לבחון כלי טיס רב-פעמי, המסוגל להמריא לחלל ולנחות חזרה כמו מטוס עם כנפיים – בדומה לתוכנית מעבורת החלל האמריקנית.

 
 

 

צפו בשיגור צ'אנגה 5. אם כך נראה שיגור של הלונג מארץ' 5 – אפשר רק לדמיין את עוצמת הלונג מארץ' 9. קרדיט: China Central Television-CCTV

תגיות: