מעבדת החלל הישראלית, ספייס פארמה, מגיעה לתחנת החלל הבינלאומית

14.11.2017
חללית המטען, סייגנוס, מחוברת לתחנת החלל הבינלאומית באמצעות הזרוע הרובוטית | צילום: ESA/NASA/Tim Peake

מעבדה חדשנית של חברת ספייס-פארמה הישראלית המכילה 4 ניסויים בתחום מדעי החיים עגנה היום, שלישי, 14 בנובמבר, בתחנת החלל הבינלאומית לאחר שיגור מוצלח. המעבדה, שפיתוחה נתמך על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, ייחודית בכך שהיא מתנהלת ללא מגע אדם ונשלטת ישירות על ידי החוקרים מכדור הארץ. במעבדה, שני ניסויים של חוקרים אמריקאים, ניסוי של חוקר שוויצרי וניסוי נוסף של חברת פארמה ישראלית. הניסויים על תאים ביולוגיים חיים במעבדה החללית, נחשבים חדשניים ולא התקיימו עד כה בחלל. כבר מחר צפוי להתחיל הניסוי הראשון.

לדברי שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס: "אנחנו גאים לראות כיצד יזמים ישראלים בתחום חדש ומתפתח של סטארט אפים חלליים שאותו אנו מקדמים, מצליחים תוך זמן קצר לפרוץ גבולות ולרשום הישגים בחלל. זו הוכחה נוספת שישראל היא מעצמת חדשנות ופורצת דרך בכל תחום".

מעבדת "נקסוס" של ספייספארמה ששוגרה לתחנת החלל שלשום, יום ראשון, יחד עם מטען האספקה לאסטרונאוטים בתחנה, מכילה אומנם ארבעה ניסויים אך גודלה זעיר – 20*10*10 ס"מ במשקל 2.3 קילו בלבד – דבר המוזיל את עלויות השיגור. המעבדה כוללת מיקרוסקופ-מצלמה המצלם דגימות לפי דרישת החוקרים. הפיתוח של ספייס-פארמה ייחודי גם בכך שהוא מאפשר לשלוט על הניסויים על ידי החוקרים מכל מקום בכדור הארץ – באתר אינטרנט דרך המחשב או באפליקציה בטלפון הסלולרי. החוקרים יוכלו להתערב בניסוי, לנהל אותו, לשלוף תמונות מיקרוסקופיות, לקבל נתונים בזמן אמת על הקרינה, הטמפרטורה ועוד, ללא תלות באסטרונאוט. המעבדה ייחודית גם ביכולת הטכנולוגית שלה לשמור על טמפרטורה שדומה לגוף האדם, 37 מעלות, ועל מאזן חשמלי.  החלל מספק סביבת ניסוי אופטימאלית לבדיקה של השפעת תנאי תת כבידה על חומרים כימיים וביולוגיים למשל לצורך בדיקת עמידות של תרופות.

לדברי מייסד החברה יוסי ימין: " העמידה בתנאי השיגור הנוקשים של נאס"א מהווה תו תקן משמעותי לחברה שזהו לה השיגור השני לחלל תוך 9 חודשים. הפעילות מול האמריקאים היתה תובענית ואין זה מובן מאליו שהמערכת הוכשרה לתוך חללית המטען".

שיגורה של חללית המטען, סיגנוס, כפי שצולם ביום ראשון | צילום: NASA/Bill Ingalls

לקראת דרכי טיפול חדשות בחיידקים

המעבדה תתקבל בתחנת החלל ככל הנראה על ידי האסטרונאוט האיטלקי פאולו נספולי שגם ביקר בשבוע החלל בישראל לפני כארבע שנים, שיחבר אותה לחשמל בתחנה. מאותו הרגע תתנהל המעבדה בשליטה ישירה מכדור הארץ וללא צורך במגע אדם. הניסויים יסתיימו בתוך שלושה שבועות ולראשונה תוחזר המעבדה לכדור הארץ בתוך מספר חודשים מתום הניסוי לשם ביצוע אנליזות על ידי החוקרים, לצורך קידום המחקר.

אחד הניסויים שיבוצעו במעבדה החללית היא של ד"ר שרה וולש שמחקרה עוסק בחיידק שגורם לזיהומים בעיקר בקרב אנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה. הניסוי שלה בוחן השפעה של תנאי מיקרו-כבידה על מולקולה שגורמת לחיידק להשתנות. הניסוי עשוי להוביל לגילוי תרופה לחיידק ודרכי טיפול חדשות.
זהו שיגור שני לספייס-פארמה, שלוויין המעבדות הזעיר הראשון שפיתחה, "דידו", ובו ארבעה ניסויים שוגר בפברואר האחרון לחלל ופועל מאז בהצלחה.