תעשיה ומחקר

lesson Image
The SpacePharma team
מבַצעים:
חברת ספייס פארמה
חברת "ספייס פארמה" (SpacePharma) הישראלית מפתחת מיזם חדשני של ננו-לוויין עם אפליקציה תומכת שיאפשר למדענים מישראל ומהעולם לשלוח ניסויים מדעיים לחלל כדי לבדוק השפעת תנאי תת-כבידה עליהם. המיזם נתמך ומקודם על ידי סוכנות החלל הישראלית שבמשרד המדע.

בשנים האחרונות התפתח בעולם תחום התרופות העמידות בתנאי חלל חיצון (Exo Medicine) בעיקר בקרב תעשיות התרופות המבקשות לבחון תרופות חדשות ובקרב סוכנויות החלל המשגרות אסטרונאוטים לחלל. עקב כך, הפכו שיגורי ניסויים בתחומי הביולוגיה, הכימיה והביוטכנולוגיה אל החלל מוצר מבוקש גם בקרב מדענים באוניברסיטאות ובמכוני מחקר.

החלל מספק סביבה אופטימאלית עבור ניסויים. ניסויים ראשונים שנעשו בתחום הוכיחו כי תנאי תת-כבידה מהווים סביבה נטולת השפעות זרות על חומרים בניסוי והתוצאה של הניסוי מתקבלת מהר יותר מאשר בתנאי מעבדה. אלא שהחלל אינו נגיש למדענים מחוץ לתעשיית החלל בעיקר בשל צוואר הבקבוק בתור לשיגורים אזרחיים והצורך להמיר את המידע שהתקבל מהלוויין דרך תחנות קרקע, ההופך את הנושא למורכב, יקר וארוך. כעת, מיזם ישראלי חדש שייסדו יוסי ימין ועידו פריאל, הממומן על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, מציע שירות חדש של ננו-לוויין שיותאם לצרכים של הניסויים יחד עם שירות קבלת מידע מהניסוי בחלל ישירות למחשב האישי או לטלפון החכם של החוקר/ת תוך מספר שעות.

במיזם עובדים צוות מדעי לצד צוות טכנולוגי, רובם יוצאי חיל המודיעין בתחום הלוויינות, בהם מתכנתים שעזבו חברות מצליחות. הצוות מתכנן ננו-לוויינים ( Cubesat) בגודל 10x10x30 ס"מ, המותאמים לטעינת ניסויים בחומרים ביולוגים וכימיים כגון חלבונים וזרעים. הלוויינים עושים את דרכם אל החלל כ"טרמפיסטים" על גבי משגר הנושא לוויינים נוספים מהעולם. לאחר ההינתקות מהמשגר הם מתוכננים לשהות בחלל עד כשלוש שנים. השיגור הראשון של החברה יצא לדרך ב- 15 בפברואר, 2017. אחד הניסויים בחן יצירת מבנים בגבול הכימיה והביולוגיה הנקראים ליפוזומים. המטרה, בין השאר, היא לבחון שחרור מושהה של חומרים אלו אל גושים סרטניים, עובדה שהופכת את המיזם לפורץ דרך בחקר הסרטן. ב- 14 בנובמבר, 2017, הגיע המטען השני של החברה לתחנת החלל הבינלאומית.

המיזם מצטרף למגמה עולמית הצוברת תאוצה בשנים האחרונות של מזעור לוויינים המאפשר הפחתת עלויות ונגישות לקהל יעד רחב יותר. מגמה טכנולוגית חדשה נוספת שמנסים לקדם במיזם היא כניסת עולם הרשת אל החלל כך שיהיה ניתן לקבל נתונים באמצעות אפליקציות באופן מידי יחסית.

עודכן ב:
22.09.2022