ספייס פארמה, מעבדת החלל הזעירה בדרך לתחנת החלל הבינלאומית

12.11.2017
חללית המטען, סיגנוס, הנושאת בין השאר גם את המעבדה של ספייס פארמה, תתחבר ביום שלישי לתחנת החלל הבינלאומית | צילום: NASA/ESA

מעבדה חדשנית של חברת ספייס פארמה הישראלית ובה ארבעה ניסויים בתחום מדעי החיים שוגרה לחלל היום (א') ב- 14:20 וצפויה להגיע מחרתיים, ביום שלישי, 14 בנובמבר, לתחנת החלל הבינלאומית. המעבדה, שפיתוחה נתמך על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, ייחודית בכך שהיא מתנהלת ללא מגע אדם ונשלטת ישירות מהטלפון הנייד של החוקרים מכדור הארץ. במעבדה, שני ניסויים חדשניים שטרם נוסו בחלל של חוקרים אמריקאים, של חוקר שוויצרי וניסוי נוסף של חברת פארמה ישראלית. המעבדה שוגרה כחלק ממטען האספקה לתחנת החלל הבינלאומית ובו מזון וציוד לאסטרונאוטים.

לדברי שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס: "אנחנו גאים לראות כיצד יזמים ישראלים בתחום חדש ומתפתח של סטארט-אפים חלליים שאותו אנו מקדמים, מצליחים תוך זמן קצר לפרוץ גבולות ולרשום הישגים בחלל. זו הוכחה נוספת שישראל היא מעצמת חדשנות ופורצת דרך בכל תחום".

החלל מספק סביבת ניסוי אופטימאלית לבדיקה של השפעת תנאי תת כבידה על חומרים כימיים וביולוגיים המשמשים למשל לפיתוח מודלים להתמודדות עם מחלות ועיצוב תרופות ולבדיקת עמידותן. מעבדת "נקסוס" של ספייס פארמה ששוגרה לתחנת החלל, ייחודית ביכולת הטכנולוגית שלה לשמור על טמפרטורה שדומה לגוף האדם, 37 מעלות, ועל מאזן חשמלי ובניסויים החדשניים על תאים ביולוגיים חיים שלא התקיימו עד כה בחלל.

לדברי מייסד החברה יוסי ימין: "האתגר לשמור על תנאים מתאימים לעריכת ניסויים בתאים ביולוגיים ולשמרם חיים הוא קשה במיוחד על רקע תנאי הקיצון השוררים בחלל. המשימה הנוכחית בתחנת החלל הבינלאומית תהווה כר מתאים ונוח לבחינת הטכנולוגיה החדשנית גם למשימות נוספות בעתיד".

המעבדה מכילה אומנם ארבעה ניסויים אך גודלה זעיר – 20*10*10 ס"מ במשקל 2.3 קילו בלבד – דבר המוזיל את עלויות השיגור. למעבדה מארז הגנה כנגד דליפת חומרים מזהמים ורעילים והיא כוללת מיקרוסקופ-מצלמה המצלם דגימות לפי דרישת החוקרים. החוקרים יוכלו להתערב ישירות בניסוי, לנהל אותו, לשלוף תמונות מיקרוסקופיות ולקבל נתונים בזמן אמת, ללא תלות באסטרונאוטים.

צוות ספייס פארמה אוחזים במעבדה שתשוגר לחלל, לקראת השיגור

סיבוב שני, לאחר תוצאות מפתיעות

המעבדה שוגרה במסגרת מערכת של החברה האמריקאית STaARS לאחר שעברה התאמה לסטנדרטים הנוקשים של נאס"א. המערכת משולבת בחללית "סיגנוס" המכילה מטען במשקל שלושה טון של מזון וציוד לתחנת החלל. המיכל ישוגר על גבי טיל של חברת אורביטל האמריקאית מווירג'יניה בסוף השבוע, יתנתק ממנו ויגיע לתחנת החלל בתוך יומיים מהשיגור.

זהו שיגור שני לספייס פארמה, שלוויין המעבדות הזעיר הראשון שפיתחה, "דידו", ובו ארבעה ניסויים, שוגר בפברואר האחרון לחלל. בחצי השנה האחרונה, שידר הלוויין בזמן אמת יותר מ-20 אלף תמונות ונתונים מארבעת הניסויים לחוקרים על כדור הארץ. תוצאות המחקרים טרם פורסמו אך ניתן כבר להגיד כי הן מפתיעות ואינן תואמות את ההנחות הראשונות של החוקרים, בהם גם חוקר ישראלי.

הטיל Orbital ATK Antares, הנושא את חללית המטאן, סיגנוס, צולם ביום חמישי, מוכן לשיגור