היכן תוכלו למצוא את הנוף המרהיב ביותר בירח? איך נוצרת מערבולת אבק במקום שאין בו רוחות? מה הריח של הירח?

פריטי רוג'ום

מהו הנוף המרהיב ביותר שרואים כשעומדים על פני הירח?

181

אם לשפוט לפי העין, הירח לא מלהיב כל כך; הכול נראה כל כך צחיח, שטוח, אפור ומשעמם! אבל אם אי פעם תתפתח על הירח תעשיית תיירות, אנחנו ממליצים לכם בכל זאת לקפוץ לשם לכמה ימי חופש.

 

ובתור תחנה ראשונה לטיול שלכם, כדאי מאוד לטפס על הר הויגנס, ההר הגבוה ביותר בירח. מגובה 5.5 ק"מ תזכו לראות נוף מדהים במוזרותו – ומרהיב ביופיו.

 

הר הויגנס נמוך מהר האוורסט שבכדור הארץ, אך מאחר שאין אוויר בירח, הנוף יהיה צלול לחלוטין ותוכלו לראות הכול למרחקים. נוסף על כך, הירח עצמו קטן. קוטרו כשליש מזה של כדור הארץ, ופירוש הדבר שהאופק ייראה קרוב הרבה יותר ממה שאתם רגילים. תוכלו ממש לראות שהמרחב סביבכם קטן יותר.

 

קצת כמו שהנסיך הקטן ראה את העולם מעולמו הקטנטן.

 

1-little_prince_Matthew_Haeck.jpg

יקום גדול מעולם קטנטן. איור בהשראת הסיפור "הנסיך הקטן". קרדיט: Matthew Haeck
יקום גדול מעולם קטנטן. איור בהשראת הסיפור
 

עכשיו הביטו בנוף המרשים סביב: רכסי הרים ומכתשים שכמותם לא ראיתם מעולם. באחד מטיוליכם, הציצו במכתש אריסטרכוס, שרוחבו 40 ק"מ. לעומתו, הגרנד קניון בארצות הברית הוא גומה קטנה בחול.

 

2mooncrater.jpg

מכתש אריסטרכוס העצום, שרוחבו כמו המרחק מים המלח לים התיכון. צולם מגובה 135 ק"מ. קרדיט: NASA/GSFC/Arizona State University
מכתש אריסטרכוס העצום, שרוחבו כמו המרחק מים המלח לים התיכון. צולם מגובה 135 ק
 

אבל דבר אחד אינו מניח לכם בשעה שאתם מתבוננים סביב־סביב: הכול אומנם מואר, אך השמיים שחורים!

 

הסיבה לתופעה זו היא שלירח אין אטמוספרה המפזרת את אור השמש ומעניקה לשמיים את צבעם הכחול. לכן, אם תָצֵלו בידכם על העיניים מאורה המסנוור של השמש על פני הירח, תוכלו לראות אינספור כוכבים בשמיים.

 

אור יום למרגלותיכם ולילה חשוך מעליכם – ללא ספק מחזה סוריאליסטי, מעין היפוך לציור המפורסם של רֵנֶה מַגְריט, "אימפריית האור":

3empire_of_lightII_Hank.jpg

 אימפריית האור II, מאת רנה מגריט. צילום: Hank
אימפריית האור II, מאת רנה מגריט. צילום: Hank
 

אחד המחזות המרהיבים ביותר שתראו יהיה כוכב לכת גדול וכחול, כדור הארץ שמו, שיהיה תלוי ברקיע בלי נוע. אם תישארו מספיק זמן על הירח, תוכלו לראות את כדור הארץ מתמלא ומתחסר, בדומה לאופן שבו אנשים על פני כדור הארץ רואים את הירח מתמלא ומתחסר במהלך החודש.

 

4NASA-Apollo8-Dec24-Earthrise.jpg

צילום כדור הארץ מהירח
צילום כדור הארץ מהירח, על ידי ויליאם אנדרס ממשימת אפולו 8, 24.12.1968. האזינו להקלטה בה אנדרס משוחח עם האסטרונאוט פרנק בורמן בעת צילום התמונה:
צילום כדור הארץ מהירח, על ידי ויליאם אנדרס ממשימת אפולו 8, 24.12.1968. האזינו להקלטה בה אנדרס משוחח עם האסטרונאוט פרנק בורמן בעת צילום התמונה:
 
אם ממקום עומדכם כדור הארץ ייראה בשמיים, יכול להיות שתוכלו באותו יום לחזות גם בליקוי חמה, שבו כדור הארץ יסתיר את השמש. אצלנו ליקוי חמה נמשך דקות אחדות, אך אצלכם שם בירח הוא יכול להימשך שעות, משום שכדור הארץ ענק ביחס לירח.
 

ועכשיו, החזירו את מבטכם אל האופק. עם קצת מזל תתפסו את אחת התופעות המשונות ביותר על פני הירח: הבזקי אור מקומיים שמנצנצים ונעלמים.

 

מה זה יכול להיות?

1

איך נוצרות סופות אבק בירח, אם אין שם רוחות?

180

 

1dust.jpg

אבק מתרומם מעל פני הקרקע בכדור הארץ ונישא על האוויר. אבל בירח אין אוויר, אז מה גורם לו להתרומם?
אבק מתרומם מעל פני הקרקע בכדור הארץ ונישא על האוויר. אבל בירח אין אוויר, אז מה גורם לו להתרומם?

 

אחת התופעות המשונות ביותר על הירח נצפתה מכדור הארץ כבר לפני מאות שנים: הבזקי אור מקומיים שמנצנצים יחד כמו כדור מוזר – ואז ונעלמים.

 

חייזרים?

 

ממש לא.

 

התעלומה נפתרה בשנת 1968, כשהחללית האמריקנית סורביור 7 שלחה חזרה תמונות מפני השטח של הירח: כדורי האור המנצנצים הם השתקפות השמש באבק הירח, שנישא באוויר וממשיך לנצנץ הרבה אחרי השקיעה.

 

אבל רגע… איך אבק יכול להתרומם מעל פני השטח במקום שאין בו אוויר ואין בו רוח?

 

בצד שפונה לשמש, הירח מקבל ממנה קרינה רבת עוצמה שטוענת את האטומים במטען חיובי (זאת מכיוון שאלקטרונים, בעלי המטען השלילי באטום, מועפים ממנו בעקבות הקרינה). ואז גרגירי האבק, שגודלם מיקרונים ספורים (מיליונית המטר), דוחים זה את זה, ממש כמו ששני מגנטים דוחים זה את זה כשמציבים את הקוטב החיובי של האחד מול הקוטב השלילי של השני. בדחייתם אלה את אלה, הגרגירים נזרקים מעלה כמו מזרקה של אבק, לעיתים לגובה של למעלה ממאה ק"מ. שם הם מתפזרים, נופלים חזרה לקרקע ואז שוב נדחים על ידי גרגירי אבק נוספים.

 

בצד החשוך של הירח, שאינו מופנה כלפי השמש, גרגירי האבק נטענים דווקא במטען שלילי (בגלל יונים שליליים שמגיעים מהשדה המגנטי של כדור הארץ), אבל גם שם מתרחש אותו תהליך: גרגירים בעלי מטען חשמלי דומה (הפעם שלילי) דוחים זה את זה ועפים מעלה.

 

ובקו התפר שבין יום ללילה קורה משהו מעניין: גרגירי אבק בעלי מטען חשמלי הפוך (שלילי בצד החשוך וחיובי בצד המואר) נמשכים זה לזה כמו מגנט ומתחילים לנוע מעל פני השטח מצד אחד לצד השני.

 

220171main_lroaward2_20080331_HI.jpg

 

כשקרני השמש פוגעות באבק שנדחף למעלה – ניתן לראות את התופעה אפילו מכדור הארץ. קרדיט: NASA//William Farrell

 

זה אומר שכל הזמן יש אבק על פני השטח בירח… הוא נכנס בין החלקים של רכבי השטח והרובונאוטים, נדבק לחליפות האסטרונאוטים וחוזר איתם לחללית. אתם ודאי תוהים מה הריח שלו.

 

2

מה הריח של הירח?

179

לירח שלנו יש ריח מובהק. תשאלו כל אסטרונאוט מתוכנית אפולו, וכולם ישיבו לכם את אותה התשובה: פחם שרוף. כמו אבק שריפה משומש או מדורה שכבתה.

 

AS17-145-22224.jpg

אסטרונאוט אפולו 17 יוג'ין סרנן מלוכלך אחרי 22 שעות של חציבה באדמת הירח. קרדיט: NASA
אסטרונאוט אפולו 17 יוג'ין סרנן מלוכלך אחרי 22 שעות של חציבה באדמת הירח. קרדיט: NASA
 

איך הם יודעים? הרי בירח אין אוויר שנושא אלינו את הריח. ובכן, האסטרונאוטים מן הסתם לא הריחו שום דבר בזמן ששהו מחוץ לרכב הנחיתה הירחי, שכן הם חבשו קסדות ונשמו חמצן שנשאו עימם. אבל כשהם חזרו לרכב הנחיתה הירחי והסירו את הקסדות, הם הריחו את אבק הירח שדבק בחליפות החלל, ובזה אחר זה דיווחו: פחם שרוף.

 

התאוריה המקובלת היא שהאוויר הלח והמחומצן ברכב הנחיתה הירחי חִמצֵן את האבק הירחי הדק והיבש. התהליך הזה אומנם איטי בהרבה משריפה של ממש, ואינו מלווה בלהבות או בעשן, אבל הוא בהחלט מדיף ריח כמו של שרפה שכבתה.

 

האבק הירחי שנדבק לכול בהחלט היה מטרד שהאסטרונאוטים היו שמחים להשאיר מחוץ לחללית. אותו הם נאלצו לקחת על חליפותיהם, ובירח הם השאירו דברים אחרים לגמרי.

3

אילו חפצים נוספים נותרו ממשימות אפולו ומה היתה הברכה שנשיא מדינת ישראל צירף ללוחית שהושארה על הירח?

178

כל תייר מכיר את זה: מגיעים לאתר היסטורי ונחרדים לגלות שקיות במבה ובקבוקי פלסטיק. לתיירי הירח שיבקרו באתרי הנחיתה ההיסטוריים של משימות אפולו מצפה חוויה דומה.

Apollo15LunarRover.jpg

סעו, המפתחות בפנים. אחד מרכבי הנדידה הירחיים שהושארו על אדמת הירח. קרדיט: NASA
סעו, המפתחות בפנים. אחד מרכבי הנדידה הירחיים שהושארו על אדמת הירח. קרדיט: NASA

 

בני האדם השאירו על הירח קרוב ל־200 טונות של זבל – יותר מפי 300 מדוגמיות הירח שהובאו חזרה לכדור הארץ. בין היתר אפשר למצוא שם את שברי החלליות הראשונות שהתרסקו במכוון על הירח, רוברים שיצאו מכלל שימוש וכלי רכב ירחיים שננטשו, ציוד חלל כמו מכלי דלק וחליפות, ציוד עבודה כמו פטישים ויתדות, תמונה משפחתית של צ'רלס דיוק, אשתו ושני ילדיהם, שני כדורי גולף, נוצת בז, פסלון אלומיניום, ענף עץ זית מוזהב ואת שקיות הצרכים של ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין.

טסתם לירח מישראל ואתם קצת מתגעגעים? אל דאגה, גם עברית תמצאו על אדמת הירח. האסטרונאוטים של אפולו 11 השאירו מאחור לוחית סיליקון שעליה ציטוטים זעירים מפי 73 מנהיגים מכל העולם, ובהם דבריו של נשיא ישראל דאז זלמן שזר: "מנשיא ישראל בירושלים, בתקווה לשלום שיחזיק מעמד כל עוד הירח קיים".

DUKE_-_AS16-117-18841.jpg

התמונה של משפחת דיוק על הירח, בעטיפת ניילון. קרדיט: NASA
התמונה של משפחת דיוק על הירח, בעטיפת ניילון. קרדיט: NASA

 

עם זאת, לא כדאי לכם לחפש אחר עקבות המגפיים המפורסמות של האסטרונאוטים הראשונים. הירח שלנו מופצץ ללא הרף על ידי מטאוריטים, והם מעלים אבק רב מעל פני השטח. אבק זה שוקע בסופו של דבר, גם על טביעות רגליהם של גיבורי אפולו, וכיום אין להן זכר.

ומה לגבי דגלי ארה"ב? הם עדיין שם, נכון? ובכן, לא בדיוק.

4

מה קרה לדגלים שהאסטרונאוטים האמריקאים הציבו בירח?

177

ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין עשו היסטוריה כשנעצו את דגל ארה"ב באדמת הירח. אלא שההיסטוריה הזאת הייתה קצרה מאוד: הם לא הצליחו לתקוע את המוט עמוק יותר מ־5 ס"מ באדמה. אולדרין מספר שכשהמריא רכב הנחיתה הירחי בחזרה לחללית האם – המראה שמן הסתם העיפה אבק לכל עבר – הוא ראה מבעד לחלון את דגל הפסים והכוכבים נופל.

 

Buzz_salutes_the_U.S._Flag.jpg

 
באז אולדרין מצדיע לדגל הפסים והכוכבים. נעיצתו ליד רכב הנחיתה הירחי לא הייתה רעיון כל כך טוב, מתברר. קרדיט: NASA

באז אולדרין מצדיע לדגל הפסים והכוכבים. נעיצתו ליד רכב הנחיתה הירחי לא הייתה רעיון כל כך טוב, מתברר. קרדיט: NASA

 

אנשי משימות אפולו הבאות היו זהירים יותר ונעצו את הדגל רחוק יותר מאתר הנחיתה. למעשה, צילומים עדכניים של נאס"א מוכיחים כי שאר כל הדגלים עדיין נעוצים באדמה האפורה:

 

אז מה מצבם של הדגלים היום? ובכן, מה שהיה סמל לעוצמתה המדעית והצבאית של ארה"ב הוא כיום הסמל הבין־לאומי לכניעה: הדגלים לבנים לחלוטין.

 

אם נתקע דגל על אדמת כדור הארץ ונחזור אליו כעבור 50 שנה, נראה שצבעיו דהו, מן הסתם. בירח התהליך הזה מואץ, שכן אין אטמוספרה שתגן על החומרים מפני חום קיצוני, קור קיצוני וקרינה אולטרה־סגולה מהשמש. די מדהים לחשוב על זה – הדגלים שהאסטרונאוטים השאירו על הירח בתוכנית אפולו היו סתם דגלי ניילון רגילים. נאס"א קנתה אותם מחברה לייצור דגלים בניו ג'רזי בשנת 1960, במחיר 5.5 דולר לאחד. ב־2008 אמר יצרן הדגלים: "לא אשקר לכם – הם בטח אפר בשלב הזה".

 

אם כך, המזכרת האמיתית שנותרה בירח היא לוחית המתכת שהשאירו שם אולדרין וארמסטרונג. על הלוחית נכתב: "כאן הניחו רגליהם לראשונה בני אדם מכדור הארץ על אדמת הירח. אנו באים בשלום למען כל המין האנושי".

 

אם אי פעם תגיעו לירח בתור תיירים, זו בהחלט אנדרטה שמומלץ לבקר. לאחר מכן אפשר לשאת מבט מעלה, לכוכבים, ולתהות על אילו עוד גרמים שמימיים האדם יגיע. רובם כל כך רחוקים עד שקשה להאמין שאי פעם נגיע אליהם. 

 

האם "גדול עלינו" להגיע אי פעם למערכת שמש אחרת בגלקסיה?

5
מקבץ הבא