חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

11 עובדות שלא ידעתם על משימת אפולו 11

49 שנה לנחיתה על הירח: מדוע הצעד קטן לאדם של ארמסטרונג לא היה קטן כלל, איך אולדרין הציל את הצוות באמצעות עט, ומה קרה לדגל?

טל ענבר
20.07.2018
התמונה האיקונית של באז אולדרין על הירח | צילום: NASA
התמונה האיקונית של באז אולדרין על הירח | צילום: NASA
 
לפני 49 שנה זה קרה: בני אדם הגיעו לעולם אחר, פשוטו כמשמעו. הם הלכו על פניו כחלק ממשימת חקר עצומת ממדים והישג מדיני ענק של ארה"ב, אל מול ברית המועצות, בשיא מירוץ החלל והמלחמה הקרה.
 
משימת אפולו 11 היא ללא ספק מהרגעים המכוננים של תכנית החלל בפרט, ושל הישגי המין האנושי בכלל. אבל גם ההישגים הגדולים ביותר מורכבים מפרטי חיים גולמיים. כולנו מכירים את המשפט שאמר ניל ארמסטרונג שכהוא דרך לראשונה על אדמת הירח, למשל. אז הנה כמה פרטי חיים מעניינים לא פחות:
 

1. הצעד הקטן לאדם – לא היה כל כך קטן  

 
ניל ארמסטרונג הנחית את רכב הנחיתה של אפולו 11 בעדינות כה רבה על פני הירח, עד שבולמי הזעזועים ברגלי הכלי לא התכווצו, כפי שתוכנן. לכן, הצעד האחרון שעשה אל פני השטח, ברדתו מהסולם, היה די גדול – למעלה ממטר. כשחזר לנחתת, היה צריך לקפוץ על מנת להגיע לשלב הראשון בסולם.
 
צעד גדול לאנושות, צעד לא קטן לניל ארמסטרונג | צילום: NASA
צעד גדול לאנושות, צעד לא קטן לניל ארמסטרונג | צילום: NASA
 
 

2. איפה שמתי את המפתח? 

 
כשבאז אולדרין הצטרף לניל ארמסטרונג על קרקע הירח, הוא היה צריך לשים לב היטב שדלת תא הנחיתה לא תיטרק ותינעל – כיוון שלמרבה ההפתעה, לא הותקן בה מנגנון פתיחה מבחוץ.
 
 

3. קשה לנעוץ דברים באדמת הירח 

 
כך התברר לניל ובאז כשרצו להציב את דגל ארה"ב. מדעני נאס"א חשבו שפני השטח העליונים של הירח רכים למדי ולא יהיה קשה לנעוץ את הדגל. למעשה, המשימה הייתה קשה והדגל בקושי ננעץ באדמה. ארמסטרונג ואולדרין נזהרו מאוד לאחר מכן לא לגעת בו על מנת שלא ייפול.
 
כל משימת אפולו גילתה כמה לא קל לנעוץ את הדגל באדמת הירח | צילום: NASA
כל משימת אפולו גילתה כמה לא קל לנעוץ את הדגל באדמת הירח | צילום: NASA
 
 

4. מזכרות לכל 

 
צוות החללית אפולו 11 נשא עמו לירח מגוון מזכרות שהושארו על פניו. בין היתר, הושארו על אדמת הירח מדליונים לזכר קוסמונאוטים סובייטים שנהרגו – יורי גגארין, האדם הראשון בחלל, וולדימיר קומארוב, הקוסמונאוט הראשון שהיה בחלל יותר מפעם אחת. הושארו גם ברכות מאת 73 מנהיגי מדינות, כולל תרומתו של נשיא מדינת ישראל זלמן שז"ר: “מנשיא ישראל בירושלים, רוב שלום עד בלי ירח" (ציטוט מספר תהילים שמשמעותו תקווה לשלום שיחזיק מעמד כל עוד קיים הירח). כמו כן היו גם סמל משימת אפולו 1, ששלושת אנשי צוותה נספו בדליקה, וענף זית עשוי זהב – סמל לשלום ולאופייה האזרחי של משימת אפולו 11. 
 
אנחנו אגב מדמיינים שכל הפריטים האלה הונחו בקפידה, בטקס רב חשיבות אבל האמת היא שלארמסטרונג ואולדרין לא היה הרבה זמן, שכן היו להם הרבה מאוד דברים להספיק במסגרת הזמן שתוכנן להם. ברגע האחרון לפני ההמראה ארמסטרונג הזכיר לבאז שיש עוד כמה סמלים שעליהם להשאיר ואולדרין פשוט השליך אותם מהדלת. 
 
לוחית לזכרו של יורי גגארין | צילום: NASA
לוחית לזכרו של יורי גגארין | צילום: NASA
 
 

5. זבל לכל 

 
חוץ ממזכרות, אולדרין וארמסטרונג השאירו עוד פריטים שונים בעיקר כדי לחסוך במשקל (אל תשכחו שהם היו צריכים להחזיר לא מעט אבנים ודגימות ירח). הושארו, למשל, חליפת החלל של ארמסטרונג, המגפיים של אולדרין, וכן השקיות שבהן עשו את הצרכים שלהם. אבל זה באמת כלום לעומת הציוד, מכשור וסתם זבל שכל משימות הירח השאירו שם במצטבר ברבות השנים: קרוב ל- 190 טונות של כלי עבודה, רכבי שטח (Moon Buggy), חלליות ועוד. 
 
אוקי מי שכח לעשות סריקה לפני שחוזרים הביתה? | צילום: NASA
אוקי מי שכח לעשות סריקה לפני שחוזרים הביתה? | צילום: NASA
 
 

6. הדגל נפל 

 
בעת המראת החללית, לאחר סיום החלק של חקר הירח על ידי האסטרונאוטים, הגזים שנפלטו מהמנוע העיפו חלקיקי אבק ואבנים קטנות. חלק מהרשף פגע בדגל ארה"ב, ומכיוון שלא היה נעוץ היטב בקרקע, הוא נפל. במשימות עתידיות הרחיקו האסטרונאוטים את הדגם ונעצו אותו עמוק יותר באדמה.
 
 

7. העט שהציל את המצב

 
נתיך מעגל חשמלי, שהיה קשור להצתת מנוע ההמראה מהירח, יצא ממקומו וחלק ממנו נפל. האסטרונאוטים לא מצאו את החלק שנשבר, ובאז אולדרין השתמש בעט שלו על מנת להכניס את הנתיך בחזרה למקומו. ללא הנתיך לא ניתן היה להמריא חזרה מהירח.
 
 

8. בתג המשימה של אפולו 11 יש טעות אסטרונומית 

 
כדור הארץ המופיע בסמל המשימה, שאויר על ידי טייס תא הפיקוד בחללית, מייקל קולינס, היה אמור להיות מואר מלמעלה ולא מן הצד. הטעות לא תוקנה מעולם. בנוסף, בסמל לא מופיעים כמקובל שמות האסטרונאוטים, לפי החלטתם – כיוון שראו במשימתם משימה עבור האנושות כולה.
 
סמל המשימה של אפולו 11 | איור: מייקל קולינס
סמל המשימה של אפולו 11 | איור: מייקל קולינס
 
 

9. מי מפחד מחיידקים?

 
צוות אפולו 11 היה בבידוד של 21 יום מרגע נחיתת החללית בכדור הארץ. זאת, מכיוון שהיה חשש כי הביאו עמם מהירח זיהום חיידקי או נגיפי חייזרי. רק לאחר בידוד נוסף של צוות אפולו 12, חדלה נאס"א מנוהל זה לאחר שהוברר כי הירח חסר חיים לחלוטין.
 
נשיא ארה
נשיא ארה
 

10. איפה יש תחנת דלק? 

 
חללית הנחיתה של אפולו 11 נחתה על הירח כשבמכליה דלק לעוד 23 שניות טיסה בלבד. הרבה דלק נצרך במהלך הנחיתה בשל תקלות מחשב , והטסה ידנית של הנחתת במסלול שלא תוכנן. כמות הדלק הייתה כה קטנה עד שמשימת הנחיתה הייתה קרובה מאוד לביטול.
 
 

11. ד"ש מהאחים רייט

 
קשה לתפוס את קפיצת הדרך הזו, אבל 66 שנים בלבד לאחר המראת המטוס הראשון בעולם, האנושות הצליחה לשגר אדם לירח. ניל ארמסטרונג לקח עמו לירח פיסת עץ זעירה וחתיכת בד מהמטוס הראשון של האחים רייט. כמו צמד ממציאי המטוס, ניל ארמסטרונג נולד וגדל באוהיו, ובאמצעות חלקי המטוס חלק כבוד לבני מדינתו והדגים את התקדמות התעופה שהפכה לטיסת חלל. 
 
סרטון תיעודי חדש שנאס"א שחררה השבוע, בקריינותו של ויליאם שאטנר האגדי (קפטן קירק, בשבילכם), משרטט את ההיסטוריה של התפתחות תחום התעופה דרך מרכז המחקר לנגלי, החל מהמטוסים הראשונים ועד עידן החלל.