סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

אילו חפצים נוספים נותרו ממשימות אפולו ומה היתה הברכה שנשיא מדינת ישראל צירף ללוחית שהושארה על הירח?

כל תייר מכיר את זה: מגיעים לאתר היסטורי ונחרדים לגלות שקיות במבה ובקבוקי פלסטיק. לתיירי הירח שיבקרו באתרי הנחיתה ההיסטוריים של משימות אפולו מצפה חוויה דומה.

Apollo15LunarRover.jpg

סעו, המפתחות בפנים. אחד מרכבי הנדידה הירחיים שהושארו על אדמת הירח. קרדיט: NASA
סעו, המפתחות בפנים. אחד מרכבי הנדידה הירחיים שהושארו על אדמת הירח. קרדיט: NASA

 

בני האדם השאירו על הירח קרוב ל־200 טונות של זבל – יותר מפי 300 מדוגמיות הירח שהובאו חזרה לכדור הארץ. בין היתר אפשר למצוא שם את שברי החלליות הראשונות שהתרסקו במכוון על הירח, רוברים שיצאו מכלל שימוש וכלי רכב ירחיים שננטשו, ציוד חלל כמו מכלי דלק וחליפות, ציוד עבודה כמו פטישים ויתדות, תמונה משפחתית של צ'רלס דיוק, אשתו ושני ילדיהם, שני כדורי גולף, נוצת בז, פסלון אלומיניום, ענף עץ זית מוזהב ואת שקיות הצרכים של ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין.

טסתם לירח מישראל ואתם קצת מתגעגעים? אל דאגה, גם עברית תמצאו על אדמת הירח. האסטרונאוטים של אפולו 11 השאירו מאחור לוחית סיליקון שעליה ציטוטים זעירים מפי 73 מנהיגים מכל העולם, ובהם דבריו של נשיא ישראל דאז זלמן שזר: "מנשיא ישראל בירושלים, בתקווה לשלום שיחזיק מעמד כל עוד הירח קיים".

DUKE_-_AS16-117-18841.jpg

התמונה של משפחת דיוק על הירח, בעטיפת ניילון. קרדיט: NASA
התמונה של משפחת דיוק על הירח, בעטיפת ניילון. קרדיט: NASA

 

עם זאת, לא כדאי לכם לחפש אחר עקבות המגפיים המפורסמות של האסטרונאוטים הראשונים. הירח שלנו מופצץ ללא הרף על ידי מטאוריטים, והם מעלים אבק רב מעל פני השטח. אבק זה שוקע בסופו של דבר, גם על טביעות רגליהם של גיבורי אפולו, וכיום אין להן זכר.

ומה לגבי דגלי ארה"ב? הם עדיין שם, נכון? ובכן, לא בדיוק.