חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ארטמיס 1: המשגר העוצמתי בהיסטוריה הועבר היום לכן השיגור, לקראת המסע לירח

על הסיפון: הבובה הישראלית "זוהר", שנועדה לבדוק מיגון מפני קרינה של חברת סטמראד

בר חיון
17.08.2022
משגר הענק, ה-SLS של נאס"א, מוכן לשגר את החללית אוריון היום (רביעי) במרכז החלל קנדי. קרדיט: NASA
משגר הענק, ה-SLS של נאס"א, מוכן לשגר את החללית אוריון היום (רביעי) במרכז החלל קנדי. קרדיט: NASA

הכנות אחרונות לקראת השיגור לירח במסגרת משימת ארטמיס 1: לאחר שסיימה להתקין בחללית אוריון את שלוש הבובות המדמות אסטרונאוטים, נאס"א העבירה היום בטקס חגיגי את משגר ה-SLS לכן השיגור 39B במרכז החלל קנדי שבפלורידה. אם לא יהיו הפתעות, ב-29.8.22 בשעה 15:33 לשעון ישראל, תשוגר משימת ארטמיס 1, המשימה הראשונה בתוכנית ארטמיס להחזרת האדם לירח. 


שידור העברת משגר ה-SLS לכן השיגור 39B


ה-SLS הוא משגר הדלק המוצק הגדול והעוצמתי ביותר שנבנה אי פעם. הוא מתנשא לגובה של 32 קומות ושורף שש טונות דלק מדי שנייה. כל אחד משני הבוסטרים שלו מייצר יותר כוח דחף מאשר 14 מטוסי ג'מבו אזרחיים. ה-SLS, שהעבודה עליו החלה ב-2011 והוא עלה למשלם המיסים האמריקני 23 מיליארד דולר, נועד לשמש את סוכנות החלל האמריקנית לחקר מאויש של החלל העמוק בעשור הנוכחי ובזה שאחריו. 

 

כזכור, על סיפון החללית אוריון במשימת ארטמיס 1 יהיו שלוש בובות, מפקד המשימה מוניקין קמפוס נועד לבדוק את חליפת החלל ואת הלחצים שיופעלו על האסטרונאוטים בשר ודם בעת השיגור. הבובה הישראלית "זוהר" והבובה הגרמנית "הלגה", נועדו לבדוק את אפוד הקרינה המיוחד של חברת סטמראד הישראלית בתמיכת סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. הלגה לא תלבש את האפוד – וזוהר כן. אם החיישנים של סוכנות החלל הגרמנית יראו כי זוהר אכן ספגה פחות קרינה מהלגה בזמן המסע, ייתכן שכל האסטרונאוטים והאסטרונאוטיות של משימות ארטמיס המאוישות יצוידו בחליפות מסוג אסטרו-ראד, והן יגנו עליהם במקרה של התפרצות סולארית.

 

[node:field_countdown]