הכירו את זוהר: הבובה שתטוס לירח לבושה בפיתוח ישראלי

14.10.2018
החליפה של חברת סטמראד | צילום: אורן מילשטיין

זוהר - זה השם שנבחר מבין מאות הצעות של גולשי דף הפייסבוק של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, לבובה שתלבש חליפת הגנה מפני קרינה שפותחה בישראל – כך הודיעה היום סוכנות החלל הישראלית לרגל אירועי שבוע החלל העולמי. זוהר תשוגר על גבי החללית של נאס"א "אוריון" שתקיף את הירח במשימת ארטמיס 1, כחלק מהניסויים וההכנות למסע המאויש לירח, כשהיא לבושה בחליפה נושאת דגל ישראל של חברת סטמראד (StemRad) הישראלית. זוהר תשוגר לחלל לצד בובה גרמנית ששמה "הלגה".

גולדה, שושנה הזוהרת, ארד, הוקינג, רמונה, קארינה, אילנה ואפילו ציונה היו רק חלק מבין מאות הצעות שהציעו הגולשים. בסופו של דבר בחר צוות מחברת סטמראד וסוכנות החלל הישראלית את השם זוהר.  "השם זוהר משמעותו משהו מרשים ביופיו ובולט במרחב הראייה ומקורו בתנ"ך בספר יחזקאל" , מסביר ד"ר אורן מילשטיין מייסד חברת סטמראד את הבחירה. "זהו גם שם הספר העיקרי והידוע של חכמת הקבלה ובנוסף, פירוש המילה זוהר באנגלית הוא 'Radiance' וזה מתחבר יפה לנושא ההגנה מפני קרינה".  השם "הלגה" שבחרו בסוכנות החלל הגרמנית לבובה ללא הווסט, משמעותו - קדוש ומבורך.

לדברי מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע אבי בלסברגר: "היזמים הישראלים ידועים בכל העולם בחדשנות שלהם ובחשיבה מחוץ לקופסה. מדובר בטכנולוגיה ישראלית ראשונה מסוגה באחד הניסויים המרתקים ביותר בשנים האחרונות שנעשה כחלק מההכנות למסע לירח והלאה משם למאדים".

חליפת ההגנה מפני קרינה שפותחה על ידי החברה הישראלית סטמראד מבוססת על עקרון ההגנה הסלקטיבית של מח העצם ושל הריאות, החזה, הקיבה, המעי הגס והשחלות – איברים  הרגישים במיוחד להיווצרות סרטן עקב חשיפה לקרינה. החליפה, אשר הותאמה בשלב הראשון לנשים עקב רגישותן לקרינה, עשויה מחומרים עתירי מימן והיא מולבשת על פלג הגוף העליון בדומה לווסט.

במסגרת שיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית לסוכנות החלל הגרמנית תיבחן מידת היעילות של החליפה שפיתחה סטמראד להגנה מפני קרינה על גבי שתי הבובות המכילות אלפי גלאי קרינה שישוגרו בטיסת הניסוי של נאס"א. כחודש לאחר מכן, כשהחללית תחזור לכדור הארץ, יוכל הצוות לבחון את רמת הקרינה שנספגה ב"זוהר" בהשוואה לבובה "הלגה", ולבצע התאמות בחליפה כנדרש.

בכך, מקווים בחברה, לא יסתיים מסעה של החליפה ברחבי היקום.  הטיסה מסביב לירח נחשבת הכנה קריטית לקראת הטיסות הבאות של אוריון שיהיו מאוישות. השאיפה היא כי החליפה תיכלל במסע המאויש Exploration Mission 2 המתוכנן לשנת 2021 וכן במסע העתידי לירח ומאדים.