חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

לראשונה בעולם: קנדה תחיל את החוק הקנדי – גם על הירח

תוכנית ארטמיס מאלצת מחוקקים ברחבי העולם לחשוב על תרחישים משפטיים שעד כה נחשבו למדע בדיוני

עודד כרמלי
10.05.2022
הדמייה של בסיס ירחי. איזה חוק יהיה תקף במקרה שהעניינים ישתבשו? קרדיט: ESA – P. Carril
הדמייה של בסיס ירחי. איזה חוק יהיה תקף במקרה שהעניינים ישתבשו? קרדיט: ESA – P. Carril

אסטרונאוט קנדי שיבצע פשע על הירח צפוי לעמוד למשפט תחת החוק הקנדי, כאילו הפשע בוצע על אדמת קנדה עצמה – כך עולה מתיקון חדש לחוק הפלילי. לפי ההצעה, שנכללת בספר התקציב וכבר עברה בקריאה ראשונה בבית הנבחרים, החוק הקנדי יחול מעתה על כל אזרחי קנדה בדרכו לתחנת החלל הבינלאומית החדשה לונר גייטוויי, על סיפון התחנה שתקיף את הירח ועל פני הירח עצמו.

 

החקיקה הקנדית מהווה תקדים חשוב בתחום הפרוץ של חוק בחלל. ככלל, החוקים שמסדירים את ההתנהלות האנושית מחוץ לכדור הארץ מנוסחים בעיקר באמנת החלל החיצון מ-1967, שנועדה להבטיח שהחלל ישמש למטרות שלום בלבד, שלא יוצבו צבאות וטילים גרעיניים על גופים שמימיים ושאף מדינה לא תוכל לתבוע לעצמה טריטוריות על הירח או בכל מקום אחר שאינו כדור הארץ. האמנה, שנחתמה בשיא המלחמה הקרה, לא מביאה בחשבון תרחישים יומיומיים יותר של עבירות פליליות. כך, למשל, תחת החוק הקיים, אסטרונאוט יכול תיאורטית לקחת את המחשב האישי של אסטרונאוט אחר – והדבר לא ייחשב לגניבה שכן אין בחלל רכוש פרטי.

 

Signing_OS_Treaty_UN_Photo.0.0.jpg

טקס החתימה על אמנת החלל החיצון ב-1967. קרדיט: האו
טקס החתימה על אמנת החלל החיצון ב-1967. קרדיט: האו

 

זאת ועוד, למדינות שונות יש חוקים שונים ועונשים שונים הקבועים בחוק לגבי שלל התנהגויות – מהטרדה מינית וכלה בסמים קלים – אך החוקים הללו חלים אך ורק בתוך גבולות המדינות. אם כן, מה עושים במצב שבו אסטרונאוט שהוא אזרח של מדינה מסוימת נוקט בפעולה שהיא עבירה פלילית במדינת המוצא שלו – אך הוא עושה זאת על אדמת מאדים?

 

לאמנת החלל החיצון אין תשובות לכל השאלות הללו, שהופכות להיות בוערות עם תוכנית ארטמיס של נאס"א ושותפותיה להחזרת אסטרונאוטים לירח עד 2025, להקמת תחנת חלל שתקיף את הירח ולבסוף להקמת בסיס ירחי שיהיה מאויש דרך קבע – הבית הראשון של האנושות על עולם אחר.

 

ב-1998 מצאו השותפות בתחנת החלל הבינלאומית, וקנדה ביניהן, דרך פשוטה לעקוף את הסוגייה: הן חתמו על הסכם לפיו החוק של כל מדינה יחול על אזרחיה בתחנה. העניין עמד למבחן ממשי ב-2019, כאשר בת הזוג לשעבר של אסטרונאוטית נאס"א, אן מקליין, האשימה את האסטרונאוטית בפריצה לחשבון הבנק שלה מתחנת החלל הבינלאומית. מקליין נחקרה עם שובה – החקירה הפלילית הראשונה על מעשה שבוצע מחוץ לכדור הארץ – אך זוכתה לבסוף מכל אשמה.

 

640px-ISS-59_EVA-1_(p)_Anne_McClain_takes_a_space-selfie.jpg

סלפי של אן מקליין במהלך הליכת חלל ב-2019. החקירה מצאה כי מקליין לא פרצה לחשבון הבנק של זוגתה מסיפון תחנת החלל. קרדיט: נאס
סלפי של אן מקליין במהלך הליכת חלל ב-2019. החקירה מצאה כי מקליין לא פרצה לחשבון הבנק של זוגתה מסיפון תחנת החלל. קרדיט: נאס

 

האתגר המשפטי שמציבה ארטמיס

כך או כך, תחנת מחקר מאוישת על הירח תציב אתגרים חדשים בפני הערכאות המשפטיות על הארץ. במסגרת תוכנית ארטמיס, אסטרונאוטים בני לאומים שונים יחיו על ומסביב לירח לתקופות ארוכות יותר ויותר, כשהם לומדים לנצל משאבים מקומיים כמו מים, חמצן ודלק. מטבע הדברים, חיכוכים צפויים להתעורר בין האסטרונאוטים, שעלולים להוביל גם לפלילים.

 

 19 מדינות כבר חתמו על הסכמי ארטמיס, לרבות קנדה וישראל, אלא שההסכמים נועדו להסדיר את שיתוף הפעולה הבינלאומי – ואינם כוללים התייחסות לחוקים לאומיים. הצעת החוק החדשה באה לסתום את הפרצה הקיימת, והיא מחילה את כל החוקים הפליליים של קנדה על כל אזרחיה בחלל שבין הארץ לירח, לרבות על אדמת הירח. כעת, כל עבירה פלילית קנדית בקנדה תהיה עבירה פלילית קנדית גם על הירח, אם מבצע העבירה הוא אזרח קנדה.

 

בשנים הקרובות, עם ההתבססות האנושית על הירח, ובהמשך גם על מאדים, אנו צפויים לראות מדינות נוספות מחילות את חוקיהן גם בחלל החיצון. השאלה המעניינת היא כמובן מה יקרה במקרה של פשע חמור שיבוצע הרחק מהישג ידן של רשויות האכיפה: האם אסטרונאוטים יאלצו לכלוא בכוחות עצמם אסטרונאוט שפשע? האם מתיישבים במאדים ישגרו מתיישבים החשודים בעבירה שם לחקירה בכדור הארץ? ואם חברה פרטית כורה הליום-3 מאדמת הירח ורוצה למכור אותו כאן בכדור הארץ, האם ההליום הזה הוא רכושה? 

 

החוק הקנדי החדש הוא רק הצעד הראשון בדרך לענות על כל השאלות האלה.  

 

 

קראו עוד: