חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

משימת טיאנוון 1: סין הצליחה להנחית רובר על מאדים

המשימה הלא-מאוישת הנחיתה את הרובר ג'וז'ונג ובכך הפכה סין למעצמה השניה בעולם, אחרי ארה"ב, שמגיעה להישג זה

בר חיון
16.05.2021
הדמייה של הגשושית הסינית בעת נחיתתה ב"אוטופיה פלניטיה" שבמאדים. קרדיט: CCTV/CNSA
הדמייה של הגשושית הסינית בעת נחיתתה ב"אוטופיה פלניטיה" שבמאדים. קרדיט: CCTV/CNSA

בשעה 2:11 לפנות בוקר של יום שבת, סין עשתה היסטוריה והפכה למעצמה השניה בעולם, אחרי ארה"ב, המצליחה לנחות בבטחה על אדמת מאדים. החללית טיאנוון-1 שחררה אל כוכב הלכת את הגשושית שלה, הכוללת נחתת עם רובר. לאחר נחיתה אל האטמוספרה הדלילה, צלילה מסוכנת הידועה בשם "שבע דקות של אימה" בשל הצורך לבלום ממהירות של כ-20 אלף קמ"ש לכדי נחיתה רכה, הגשושית נחתה על פני שטח הדיונות הקפוא של "אוטופיה פלניטיה".

 

החללית הלא-מאוישת טיאנוון-1 (Tainwen, בתרגום חופשי: "שאלות שמיימיות") הגיעה למאדים בפברואר השנה, לאחר שיגורה ביולי 2020. כעת, לאחר שלושה חודשי טיסה מסלולית סביב מאדים, החללית שחררה את הרובר ג'וז'ונג השוקל 240 ק"ג והצוותים הסינים נערכים לקראת חלקה העיקרי של המשימה המדעית – בדגש על מציאת מאגרי קרח תת-קרקעיים באמצעות רדאר. 

 

moi-antenna-view-atmospheric-limb-surface-features-CNSA-PEC-feb2021-4-crop-879x485.jpg

החללית טיאנוון-1
מצלמה על גבי טיאנוון-1 מצלמת את החללית על רקע מאדים בעת הכניסה למסלול סביב כוכב הלכת. קרדיט: CNSA/PEC

 

מישור אוטופיה הוא אגן שנוצר מפגיעה עתיקה של אסטרואיד או כוכב שביט, והוא גם האזור בו נחתה הנחתת האמריקנית וייקינג 2 ב-1976. הרובר ג'וז'ונג יתחיל בקרוב במשימה בת 90 יום מאדימיים, או 92 ימים ארציים, כשהוא מסתמך על המקפת טיאנוון 1 כתחנת ממסר לתקשורת עם כדור הארץ. במקביל, המקפת תערוך ניסויים משל עצמה, וצפויה לפעול למשך שנה מאדימית שלמה. טיאנוון 1 תשמש ברדאר דומה כדי למפות את המורפולוגיה והגיאולוגיה של מאדים, וכן תמדוד את השדה המגנטי ואת היונוספרה של כוכב הלכת.

 

utopia-planitia-tianwen-1.jpg.jpg

תצלום של מישור אוטופיה על ידי המקפת טיאנוון-1. קרדיט: CNSA/CLEP
תצלום של מישור אוטופיה על ידי המקפת טיאנוון-1. קרדיט: CNSA/CLEP

 

תגיות: