חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

נאס"א: טלסקופ החלל TESS גילה 2,200 כוכבי לכת חדשים מחוץ למערכת השמש

טלסקופ החלל מסכם שנתיים של ציד כוכבי לכת חוץ-שמשיים והתוצאות מרשימות מאוד

עודד כרמלי
6.04.2021
אילוסטרציה של כמה מכוכבי הלכת בקטלוג של TESS. קרדיט: NASA/JPL-Caltech
אילוסטרציה של כמה מכוכבי הלכת בקטלוג של TESS. קרדיט: NASA/JPL-Caltech

טלסקופ החלל Transiting Exoplanet Survey Satellite, או TESS, גילה יותר מ-2,200 מועמדים לכוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו. הטלסקופ TESS שוגר ב-2018, ומאז הוא מקיף את כדור הארץ ממסלול אליפטי מאוד שעובר בין הארץ לירח. משם, הטלסקופ מחפש אחר עצמים החולפים בינו לבין כוכבי השבת וכך מעמעמים את אור הכוכב, עם רגישות מקסימלית של עד 0.1% התעמעמות באור הכוכב. 

 

המשימה המדעית העיקרית של TESS, שארכה שנתיים, הייתה למצוא כוכבי לכת פוטנציאליים המקיפים את 200,000 הכוכבים הבהירים הקרובים ביותר לכדור הארץ, ולמצוא לפחות 1,600 מועמדים לכוכבי לכת המקיפים אותם. כאמור, TESS עלה על כל הציפיות ומצא יותר מ-2,200 מועמדים. כ-120 מתוכם אושרו אך הניסיון מלמד שרוב המועמדים לכוכבי לכת מאושרים בדיעבד בתצפיות ההמשך, ורק אחוז זניח שלהם נמצא כשגיאת מדידה. 

 

למרות ש-TESS בילה פרק זמן משמעותי מהתצפית שלו במקטע קטן משמי ההמיספרה הצפונית, הוא מצא 2,200 מועמדים לכוכבי לכת חוץ-שמשיים – חלקם כוכבי לכת סלעיים המקיפים את הכוכב שלהם מהאזור הישיב, בדומה לכדור הארץ, וחלקם "אקזוטיים" מאוד, כמו כוכבי לכת המקיפים ננסים לבנים. יצוין כי סביב כוכבי השבת שאליהם כוון TESS ייתכנו כוכבי לכת נוספים – שכן הטלסקופ בילה מקסימום של 351 יום במקטע זה של השמיים. פירושו של דבר שכוכבי לכת ארוכי-מסלול, דוגמת שבתאי וצדק במערכת השמש שלנו, אולי לא הספיקו לחלוף על פני הכוכבים שלהם בזמן ש-TESS היה מכוון לכיוונם. צדק, למשל, משלים הקפה אחת סביב השמש מדי 12 שנים.

 

TESS_science_sector_suddivision.jpg

תרשים זמני ההתבוננות של TESS במקטעים השונים בשמיים: מינימום של 27 ימים למקטע ומקסימום של 351 למקטע בהמיספרה הצפונית
זמני ההתבוננות של TESS במקטעים השונים בשמיים, עם מינימום של 27 ימים למקטע ומקסימום של 351 למקטע בהמיספרה הצפונית. קרדיט: NASA

 

קראו עוד:


בשנה הבאה: צילום ישיר של אטמוספירות בעולמות רחוקים

TESS הוא טלסקופ חלל משוכלל ביותר, שיודע למדוד את הגודל, המסה, צפיפות החומר והמסלול של כוכבי לכת חוץ-שמשיים, אבל תפקידו המרכזי הוא להכין את השטח לקראת שיגורו של טלסקופ החלל ג'יימס ווב, המיועד לשיגור באוקטובר השנה. מקטע השמיים שחקר TESS חופף למקטע שיחקור ג'יימס ווב, אלא שג'יימס ווב יהיה מסוגל לצלם במישרין את האטמוספרות של חלק מכוכבי הלכת הקרובים שמצא TESS, ואולי אף להסיק אם יש צמחייה על פני הקרקע שבולעת חלק מהספקטרום. במילים אחרות, TESS סיפק לג'יימס ווב את "בנק המטרות", מתוכו יסננו בהמשך את כוכבי הלכת המסקרנים ביותר לכוון אליהם את הטלסקופ הרב-תכליתי החדש.

 

ssc2019-14c.jpg

הדמיית אמן של כוכב הלכת החוץ-שמשי LHS 3844b
הדמיית אמן של כוכב הלכת החוץ-שמשי LHS 3844b. הטלסקופ TESS גילה ב-2018 את כוכב הלכת הסלעי, בעל הרדיוס של 1.3 מרדיוס כדור הארץ. כוכב הלכת נמצא 48.6 שנות אור מאיתנו. קרדיט: NASA

 

אבל TESS לא הולך לשום מקום. אחרי שסיים את עבודתו הראשונית, המשימה הוארכה לשנתיים נוספות. ככלל, ארבע המצלמות רחבות-השדה על סיפון TESS מנטרות רצועות שמיים בנות 24 על 96 מעלות. כל רצועה כזאת נקראת סקטור. בשנה הראשונה לפעילותו, TESS סרק 13 סקטורים בהמיספרה הדרומית, ובשנה השנייה התמקד בסקטור אחד בהמיספרה הצפונית – ובסך הכול 75% מהשמיים שלנו.

 

החל מיולי 2020, טלסקופ החלל נכנס לפעולה מהירה בהרבה, כשהוא מצלם תמונה שלמה מדי 10 דקות – מהיר פי שלושה מאשר בשנים 2018 עד 2020. פירושו של דבר שמדי 20 שניות TESS מודד את אורם של אלפי כוכבי-שבת, ומדי 2 דקות – של עשרות אלפי כוכבים. עד לסוף פעילותו, בספטמבר 2022, TESS צפוי לסרוק 85% מהשמיים, לגלות אלפי, אולי אפילו עשרות אלפי כוכבי לכת חדשים, רובם במרחק 30 עד 300 שנות אור מאיתנו – ומקצתם דומים לעולם הבית שלנו.

 

toi_451_infographic_1041.jpg

איור מערכת הכוכב TOI 451
מערכת הכוכב TOI 451, המרוחקת כ-400 שנות אור מאיתנו, עם שלושה כוכבי לכת (וחגורת אסטרואידים) שהתגלו. קרדיט: NASA’s Goddard Space Flight Center
 
תגיות: