סקרני חלל
מושגי חלל

אזור ישיב

news Image
כוכבי לכת יכולים אולי לקיים תנאים מקיימי חיים גם אם מסלולם סביב הכוכב הינו בעל אקצנטריות גבוהה | NASA

"אזור ישיב" הוא תחום בחלל שבו מעריכים כי יכולים להתקיים חיים, בדומה לחיים על פני כדור הארץ. האזור הזה הוא מעין טבעת סביב כוכב - שמש. בטבעת הזו עשויים להימצא כוכבי לכת וירחים שבהם שוררים תנאים שיכולים לתמוך בקיום חיים, כפי שהם מוכרים לנו. למשל, על פני כוכבי לכת מסוימים באזור ישיב יכולות לשרור טמפרטורות שמאפשרות קיום של מים נוזליים. מקובל להניח שהתנאי הבסיסי להתפתחות חיים הוא נוכחות של מים נוזליים, שכן המפתח לקיומן של צורות החיים המוכרות לנו הוא מים. חוקרים רבים מאמינים גם כי המים הם שאפשרו את התפתחותם של החיים הראשוניים על פני כדור הארץ. אזור ישיב מכונה לעתים "אזור זהבה", מכיוון שהוא מגדיר תחום שבו יש תנאים נוחים – שם לא חם מדי ולא קר מדי, בדיוק כמו הדייסה שמעדיפה הילדה בסיפור על זהבה ושלושת הדובים.

"אזור ישיב" הוא מונח תיאורטי, כלומר הוא מציין תחום שבו חוקרים מאמינים שיימצאו חיים. הוא אינו מציין כמובן איפה באמת מתקיימים חיים מחוץ לכדור הארץ, מכיוון שחיים כאלה עוד לא התגלו. יש מי שמאמינים שההגדרה המקובלת לאזור ישיב היא מוגבלת ושמרנית, מכיוון שהיא מותאמת רק לחיפוש אחר צורות חיים הדומות ליצורים המוכרים לנו מכדור הארץ. לעומת זאת, אולי ייתכנו חיים מסוג אחר גם בתנאים שנראים לנו קיצוניים או בלתי אפשריים – למשל בטמפרטורות גבוהות מאוד או נמוכות מאוד, ואפילו על פני כוכבי לכת גזיים, כמו צדק. הגורם המרכזי בקביעת מיקומו של האזור הישיב הוא עוצמתה של השמש. ככל שהשמש פולטת יותר אנרגיה, יהיה האזור הישיב מרוחק יותר ממנה.

במערכת השמש שלנו כדור הארץ נמצא במרכז האזור הישיב. כוכב הלכת נוגה, הקרוב ביותר לכדור הארץ מבין כוכבי הלכת, מעט קרוב מדי לשמש – ולכן הטמפרטורות בו גבוהות מדי. מצד שני, על פני כוכב הלכת מאדים – כוכב הלכת הרביעי במרחק מן השמש – שוררות טמפרטורות נמוכות משמעותית מאשר על פני כדור הארץ. עם זאת, על פני מאדים יש קרח ונמצאו עדויות לכך שבעבר היו על פניו מים נוזליים. זו אחת הסיבות לכך שמאדים הוא המועמד המוביל להקמת מושבות של בני אדם בעתיד הרחוק. התנאים על פניו אינם מאפשרים היום חיים לבני האדם ללא חליפות חלל, אך הוא הקרוב לכך ביותר מבין כוכבי הלכת המוכרים לנו.