חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

כוכב הלכת הכפול וההיפוך החורפי: הלילה – הפתעה בשמיים ביום הקצר בשנה

בר חיון
21.12.2020
אילוסטרציה של כוכב הלכת צדק ושכנו, שבתאי. הערב ייראו צמודים מתמיד.
אילוסטרציה של כוכב הלכת צדק ושכנו, שבתאי. הערב ייראו צמודים מתמיד.
היום, ב-21 בדצמבר, מציינים את היום הקצר ביותר בשנה – יום היפוך החורף. אבל בצירוף מקרים קוסמי, היום זהו גם יום שבו צדק ושבתאי ייראו ככוכב כפול בשמיים
 

מי שיעיף מבט מערבה, הערב אחרי השקיעה, יראה שני כוכבים צמודים ויחסית ממש בוהקים. הצמד הזה, זה לא סתם זוג כוכבים כמו רוב הכוכבים בשמיים, אלה כוכבי לכת משכונת מערכת השמש שלנו: צדק ושבתאי. היום הם מסתדרים בשמיים קרוב זה לזה באופן חריג. כמה חריג? פעם אחרונה שתושבי כדור הארץ ראו אותם כל כך קרובים בשמיים, זה היה לפני כ-400 שנה. פעם הבאה שהם ייראו כמו כוכב כפול כזה, זה יהיה במרץ 2080. אולי תינוקות שנולדו היום יזכו לצפות במחזה הזה שוב. 

 

כמובן, זה לא שצדק ושבתאי באמת מתקרבים אחד לשני באופן שהם עלולים להתנגש. ככה זה פשוט נראה מנקודת המבט שלנו. זה כמו לראות איש רחוק שזז ומסתיר איש עוד יותר רחוק מאחוריו. צדק משלים הקפה סביב השמש פעם ב-12 שנה; שבתאי הרחוק ממנו משלים הקפה כל 30 שנה בערך. אז פעם בכמה זמן הם נראים כאילו הם מתקרבים והפעם זו קרבה יחסית נדירה. 

 

אם יש לכם טלסקופ קטן או אפילו משקפת טובה, המחזה יהיה אף יפה יותר. תוכלו לראות את הטבעות היפות של שבתאי ואת הירחים של צדק והכל ממש קרוב אחד לשני. 

 

ההיפוך החורפי

כאמור, זהו גם היום הקצר בשנה ותחילת החורף באופן רשמי בחצי כדור הארץ הצפוני. בעוד אנו חוגגים על קרמבו, חוגגים להם תושבי החצי הדרומי של הפלנטה היום בדיוק את היפוך הקיץ, ומאחסנים את המעילים עמוק בארון. הכדור, כמובן, ממשיך להסתובב ולמי ששואל מתי נגמר החורף - בעוד חצי שנה בדיוק, ב-21 ביוני, יתהפך הגלגל, תרתי משמע, והקיץ ידלג לו צפונה והחורף – דרומה. 
 
כיוון שזהו היום הקצר בשנה, השמש תשקע ב-16:41. כעשר דקות לאחר מכן, צדק ושבתאי ייראו בוהקים בשמי מערב. צדק יהיה מדרום לשבתאי והשניים ייראו בשדה ראייה אחד גם בהגדלה בינונית בטלסקופים. 
 
קראו עוד:
 

למה כדאי להביט למעלה?

חוץ מהעובדה שמדובר בתופעה מאוד יפה, גם אם אינכם מצוידים במשקפת או טלסקופ, היא גם ממחישה לנו בעיניים, ולא כי סיפרו לנו, שכוכבי הלכת במערכת השמש נמצאים על מישור אחד והם אינם מבולגנים בשמיים. הם מסתובבים סביב השמש כחלק מדיסקה עצומה וזאת הסיבה שלפעמים הם נראים לנו כאילו הם מתקרבים זה לזה ולירח. 
 
מעבר לכך, זו גם תופעה שהופכת את מערכת השמש למוחשית יותר. תחשבו על זה: מתישהו מוקדם בחייכם יצאתם עם ההורים לטיול, נניח, ופתאום הבנתם שאתם לא רק תושבי הבית והעיר שלכם, אלא גם של מדינה שאפשר לנסוע בה שעות והיא לא נגמרת. ואז המקום הזה שלכם פתאום מתרחב. ולאחר מכן טסתם לחו"ל ומתושבי העיר, אזרחי המדינה, נעשיתם פתאום אורחים בבית שהוא כוכב לכת שלם. אז הערב זה השלב הבא: התבוננו בשני כוכבי הלכת האלה, הכי גדולים במערכת השמש, ותרגישו שאנחנו שייכים למשהו אפילו יותר גדול מהבית ומהעיר ומהמדינה ומהפלנטה הזאת. תרגישו איך אנחנו בעצם חלק משכונת מערכת השמש שלנו, שהיא כל כך בודדה ביקום, שכונה, שהשמש הכי קרובה אליה נמצאת במרחק של יותר מ-40 טריליון קילומטר. ואנחנו כאן, מול שני הענקים האלה, צדק ושבתאי. שכנים יפהפיים, קרובים רחוקים.
 
צפו בשידורים חיים של המאורע, כפי שצולמו דרך טלסקופים: