יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

צדק ושבתאי ייראו ככוכב כפול ביום הקצר בשנה

יום שני 21.12.20

פעם אחרונה שצדק ושבתאי נראו כל כך קרובים בשמיים היתה בשנת 1623
-

אחד המופעים השמימיים הנדירים יותר עומד להתרחש ביום הקצר בשנה, יום שני ה-21.12.20, וממש לא כדאי לכם לפספס: שני שיאני הגודל והמסה מבין הפלנטות במערכת השמש שלנו, צדק ושבתאי, יחלפו להם במרחק זעום זה מזה כשביניהם מפרידות 6 דקות קשת, מרחק הגדול פי 6 בלבד מגודלו הזוויתי של צדק! עד כמה המפגש הצמוד הזה נדיר? ובכן, פעם אחרונה שצדק ושבתאי נראו כל כך קרובים בשמיים היתה בשנת 1623, 14 שנה אחרי שגלילאו גליליי יצר את הטלסקופ הראשון שלו. 

 

גם ההתקבצות עצמה של שני כוכבי הלכת היא אינה עניין של מה בכך. צדק ושבתאי מתבקצים אחת לעשרים שנה בערך, בשל תנועתם האיטית של שני כוכבי הלכת סביב השמש. צדק משלים הקפה אחת לכ-12 שנות ארץ, ואילו שבתאי משלים הקפה כל 30 שנה בערך. ההתקבצות הבאה תהיה ב-1.10.2040. אבל מי שיפספס הלילה וירצה לצפות בשני כוכבי הלכת צמודים ממש, יצטרך לחכות ל-15 במרץ, 2080. אולי תינוקות שנולדו בימים אלה יזכו לצפות במחזה זה. 

 

איך צופים בצדק ושבתאי

בעת ההתקבצות יימצאו שני כוכבי הלכת מעל האופק המערבי, לאור דמדומי השקיעה, 30 מעלות בלבד מהחמה הנבלעת בים, וצדק יהיה מדרום לשבתאי. השניים ייראו בשדה ראייה אחד גם בהגדלה בינונית בטלסקופים, וניתן יהיה לראות בבירור הטבעות המפורסמות שמעטרות את שבתאי. ואם זה לא מספיק – באותו שדה ראייה אפשר יהיה להבחין גם בארבעת ירחיו הגדולים של צדק וגם בירחו הגדול של שבתאי, טיטאן. 

 

קרב ענקים בשמיים

בלועזית נקראים צדק ושבתאי על שם שליטי האלים הרומיים: יופיטר (מקבילו הרומי של זאוס, מהמיתולוגיה היוונית), ואביו סטורן (מקבילו של קרונוס היווני). כמו שני הענקיים הגזיים, גם האלים שעל שמם הם נקראים היו ענקיים וסוערים במיוחד.

 

ליופיטר וסטורן קווים דומים מאוד בסיפור חייהם הפתלתל: שניהם היו שליטי האלים לאחר שהובילו מרד אכזרי באבותיהם, נישלו אותם מהשלטון ולקחו את מקומם. אולם יופיטר ידוע כשליט הרם והנשגב של האלים, בעוד אביו, סטורן, ייזכר לעד בתור האל הרדוף והאכזר, מי שבלע בזה אחר זה את ילדיו הרכים ברגע שנולדו.

 

אפשר לומר שבין סטורן ליופיטר לא שררו יחסים חמים ונורמטיביים של אב ובן, השנאה ביניהם תהומית ועמוקה; לא משהו שהדרכת הורים סטנדרטית הייתה יכולה לפתור. אולי זה קשור לעובדה שהם החלו את דרכם ברגל שמאל. 

 

לאחר שסטורן חתר תחת אביו, קיללו אותו הוריו וגזרו עליו עונש של מידה כנגד מידה: גם אחד מבניו יחתור תחתיו, ויתפוס את מקומו כשליט האלים. סטורן, שלא הסכים להשלים עם הגורל האכזר, התמודד עם הבעיה בדרכו שלו: כאמור, הוא בלע את כל ילדיו ברגע שנולדו. גורלו של בנו השישי, יופיטר, היה ודאי כשל שאר אחיו אילולא החליטה ריה, אשתו של סטורן, לשים קץ למעשיו האכזריים של בעלה. במקום לדווח עליו לרווחה, מייד לאחר שילדה את יופיטר היא הניחה אבן גדולה בתוך שמיכה רכה, סיפרה לבעלה שזהו ילדם השישי והוסיפה: "בתיאבון ולבריאות". כשגדל יופיטר, הוא ביקש לנקום באביו על גורל אחיו הכלואים בבטנו, והשקה אותו בשיקוי הקאה, עד שכל אחיו יצאו לחופשי. האחים, בהנהגתו הכריזמטית של יופיטר, החלו במרד נגד אביהם, עד שזה הורד מכיסאו ונכלא בתוך תהום ללא תחתית, קצוץ לאלף חתיכות. יופיטר תפס מייד את מקומו כשליט האלים, והוא נחשב לאל החשוב והחזק ביותר בפנתאון האלים הרומי.

 

sky calendar Image
צדק ושבתאי. קרדיט: NASA