חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

לאחר שיגור מאויש מוצלח, נאס"א מתכונת לשלב הבא: העגינה בתחנת החלל הבינלאומית

בר חיון
31.05.2020
מימין: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, סגן הנשיא מייק פנס ואשתו קרן פנס. קרדיט: NASA/Bill Ingalls
מימין: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, סגן הנשיא מייק פנס ואשתו קרן פנס. קרדיט: NASA/Bill Ingalls

 

אמש (מוצ"ש) זה קרה: נאס"א וספייס אקס שיגרו שני אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית ועשו היסטוריה עם השיגור המאויש האמריקאי הראשון מאז תום תוכנית מעבורות החלל ב-2011. אבל אבן הדרך הדרמטית יותר, היא עצם העובדה שלראשונה בהיסטוריה חברה מסחרית היתה אחראית לשיגור מאויש



 

החללית דרגון היתה אמורה להשתגר כבר ביום רביעי האחרון, אך בשל תנאי מזג האוויר הוחלט 17 דקות לספירה לאחור לדחות את השיגור. מאז יום רביעי שני האסטרונאוטים היו בבידוד במתקן מיוחד שבמרכז החלל בפלורידה וזאת על מנת להגביל את המגע שלהם עם בני אדם שעלולים להדביק אותם בחיידקים. 



 

מאחר שטיסה מאוישת זו מסמלת את החזרת יכולת השיגור האמריקאית, היא למעשה פותחת פרק חדש בעידן החלל ובשאיפותיה של ארצות הברית להחזיר בני אדם לירח והלאה למאדים, במסגרת תוכנית ארטמיס. תקוות גדולות נתלות בשיגור זה וגם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס הגיעו על מנת לצפות בשיגור. בניגוד לשאר השיגורים המאוישים בהיסטוריה של נאס"א, הפעם האסטרונאוטים שוגרו ללא צופים וזאת על מנת למנוע סיכוני הדבקת וירוס הקורונה. 

 

השלב הבא: עגינה בתחנת החלל

 

שני האסטרונאוטים האמריקאים, בוב בנקן ודגלאס הרלי, המריאו בשעה 22:22 (שעון ישראל) ועתה הם עושים את דרכם לתחנת החלל הבינלאומית. המסע שלהם יימשך 19 שעות עד העגינה הצפויה היום (ראשון) בסביבות השעה חמש וחצי אחר הצהריים (שעון ישראל). הם כבר הספיקו לפשוט את חליפות החלל, לנוח, לאכול, לישון ולערוך לצופים בשידור החי של נאס"א היכרות עם פנים החללית. כעת הם מתכוננים לעגינה. 

 

לקריאה וצפיה נוספות:

 
עם השיגור, נכנסה חללית הדרגון למסלול נמוך יותר מזה של תחנת החלל הבינלאומית, וזאת על מנת לטוס מהר ממנה ולהתקרב אליה בהדרגה. באופן רגיל, בטיסות הבאות העגינה בתחנת החלל צפויה להתנהל באופן אוטונומי, אם כי במצב חירום האסטרונאוטים אמורים לקחת את השליטה לידיהם ולעגון ידנית. הפעם, כדי לוודא שהכל פועל כשורה, במרחק 220 מטר מתחנת החלל האסטרונאוטים יפעילו את המערכת הידנית ויבצעו טיסת מבחן. רק בשלב הסופי בהחלט של העגינה האסטרונאוטים ישיבו את השליטה למערכת הממוחשבת האוטונומית. אגב, גם אתם יכולים להתנסות בסימולציית העגינה ולחוות את אותו ממשק שבו ישתמשו האסטרונאוטים. כנסו לכאן אם תרצו לנסות לנסות עמוד באתגר
 

לאחר העגינה, הרלי ובנקן יחכו עוד כמה שעות נוספות עד שיושלמו כל הבדיקות הדרושות על מנת להבטיח איטום בין החללית לתחנת החלל הבינלאומית. 

 

צפו בשיגור עצמו (4:23:24):

 

תגיות: