חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

המומחים הגלקטיים לבידוד חברתי הם אסטרונאוטים - ויש להם כמה טיפים בשבילכם

ניל ארמסטרונג חגג יום הולדת בבידוד וסקוט קלי סגר שנה בפחית מרחפת. מטפסים על הקירות? קבלו כמה עצות מהמומחים לבידוד

עודד כרמלי
26.03.2020
סקוט קלי בתחנת החלל הבינלאומית
סקוט קלי בתחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: נאס"א

נכון לכתיבת שורות אלו, כל אדם שלישי בכדור הארץ נמצא בהסגר חלקי או מלא. אבל יש אנשים שהמקצוע שלהם מחייב בידוד – אסטרונאוטים.

 

כל אסטרונאוט שטס לחלל מחויב בבידוד כדי לוודא שאין נגיפים הדוגרים בגופו. ההיסטוריה של הבידוד בנאס"א החלה עם שיגור אפולו 7 ב-1968. וולטר שירה, וולטר קניניגהאם ודון אייסל הקיפו את הירח – אלא שאז שירה הצטנן. האסטרונאוט המקורר היה עייף ועצבני במהלך המשימה. בסוכנויות החלל הפיקו את הלקחים והחלו לחייב אסטרונאוטים בבידוד בן עשרה ימים לפני הטיסה לחלל.

 

גם במהלך המשימות עצמן אסטרונאוטים נמצאים במעין בידוד. סקוט קלי, האסטרונאוט שמחזיק בשיא האמריקני לשהייה בחלל (340 יום בתחנת החלל הבינלאומית ב-2016), פרסם בשבת כתבה בניו יורק טיימס עם עצות למבודדים. "זה מאתגר להיות תקוע בבית", כתב קלי. "זה לא היה קל לחיות קרוב לשנה על סיפון תחנת החלל הבינלאומית. כשהלכתי לישון, הייתי בעבודה. כשהתעוררתי, עדיין הייתי בעבודה. טיסת חלל היא העבודה היחידה שפשוט אין שום אפשרות לעזוב".

 

עצות למתבודדים

אז לסקוט קלי יש חמש עצות חשובות בשבילכם. הן אולי נדמות פשוטות אך מקלות על חוויית הבידוד באופן מובהק:

 

  • נהלו לוח זמנים. "אתם תראו שעמידה בתוכנית תעזור לכם ולמשפחותיכם להסתגל לסביבת עבודה והמגורים השונה", מבטיח קלי. "כשאני חזרתי לכדור הארץ, היה לי קשה לחיות בלי הלו"ז הצפוף והמבנה שהוא העניק". האסטרונאוט כריס האדפילד מוסיף שעוד לפני לוחות זמנים חייבים בראש ובראשונה לתכנן- מה היעדים שלכם? כיצד תוכלו לתעדף אותם לאור הקשיים והאתגרים שעומדים בפניכם. זו ההזדמנות לעשות משהו שונה, שלא עשיתם לפני תקופת הבידוד. 
  • תרגיעו את הקצב. בשגרה, המעבר הפיזי בין מקומות שונים לביצוע מטלות שונות (עבודה, בית, פעילות גופנית וכו') מאפשר גיוון בקצב החיים. כשתקועים בבית המצב הזה משתנה. "כשאתה חי ועובד באותו המקום במשך ימים, העבודה עלולה להשתלט על הכול אם ניתן לה", מסביר האסטרונאוט. "פנו זמן לפעילויות כיפיות: אני נפגשתי עם חברי הצוות לערבי צפייה בסרטים, כולל חטיפים, ודפקנו בינג' של כל 'משחקי הכס' – פעמיים".
  • ניהול יומן: "היומן יעזור לכם לקבל פרספקטיבה על החוויות, ובעתיד יאפשר לכם להביט אחורה על המשמעות על התקופה הייחודית הזאת בהיסטוריה".
  • קשר טכנולוגי עם בני משפחה וחברים: אנחנו יצורים חברתיים וקלי מדגיש כי למרות שהיא אינה תחליף למגע אנושי, "הטכנולוגיה מקלה עלינו יותר מאי פעם לשמור על קשר, אז כדאי לפנות זמן לדבר עם מישהו מדי יום".
  • ניגון קולות ומראות של הטבע: "הקולגות שלי היו שולחים לי הקלטות של קולות מכדור הארץ, כמו ציוץ הציפורים ורחש העצים". העצה הזו של קלי אולי מפתיעה אך מחקרים הצביעו בעבר על האפקט המיטיב של הטבע, גם כאשר מתבוננים בו דרך תמונות. אם אתם בבידוד בעיר, כדאי לפנות קצת זמן להאזין ולראות טבע. 
 

27197314521_f0880803e5_c.jpg

סקוט קלי בהרצאה בוושינגטון לאחר חזרתו משהותו שנה בחלל
סקוט קלי בהרצאה לאחר חזרתו משהותו שנה בחלל. קרדיט: NASA/Bill Ingalls
 
 

אבל אולי העצה החשובה ביותר של האסטרונאוט נוגעת לשמירה על הכללים. "רוב הבעיות אינן מדע טילים, אבל כשהן כן מדע טילים – כדאי להתייעץ עם מדען טילים", כותב קלי. "החיים בחלל לימדו אותי לסמוך על העצות של אנשים שידעו יותר ממני על הנושאים שלהם, בין אם מדע, הנדסה, רפואה או המבנה המורכב להפליא של תחנת החלל ששמרה עלי בחיים".

 

"במיוחד ברגעים מאתגרים כמו הרגע הזה שאנו חיים בו, עלינו לבקש את הידע מאלה שיודעים הכי הרבה על הנושא ולהקשיב להם. רשתות חברתיות, ומקורות מידע אחרים שאינם עושים עבודה טובה בסינון מידע, יכולים להעביר מידע כוזב כמו שלחיצות יד מעבירות נגיפים. אה, ותשטפו ידיים – לעיתים קרובות", סיכם קלי.

 

אולדרין "שוכב על התחת"

ומה לגבי הנחיתה על עולמות אחרים? מסתבר שגם היא מחייבת בידוד. לפני שנותחו דוגמיות הקרקע שהביאו עמם האסטרונאוטים במשימות אפולו, והוכח סופית שהירח שלנו משולל חיים, היה חשש ממשי שהאסטרונאוטים עלולים להידבק בנגיפי ירח – ולהדביק בהם את תושבי כדור הארץ. לכן צוותי אפולו 11, 12 ו-14 הוכנסו לבידוד של עשרה ימים לפני הטיסה לירח – ולבידוד בן 21 יום עם שובם לכדור הארץ. ניל ארמסטרונג אפילו חגג את יום הולדתו ה-39 במתקן הבידוד.

 

720px-President_Nixon_welcomes_the_Apollo_11_astronauts_aboard_the_U.S.S._Hornet.jpg

הנשיא ניקסון מברך את צוות אפולו 11 במתקן הבידוד. קרדיט: נאס
הנשיא ניקסון מברך את צוות אפולו 11 במתקן הבידוד. קרדיט: נאס

 

כתב המגזין הטכנולוגי ARS Technica יצר לאחרונה קשר עם אסטרונאוט אפולו 11 באז אולדרין ושאל אותו כיצד הוא מתגונן מפני נגיף הקורונה החדש. "שוכב על התחת ונועל את הדלת", השיב האגדה.

 

כשנשאל לגבי עצות לשוהים בבידוד, אולדרין סיפר שהוא ניצל את תקופת הבידוד לשתי פעולות: ספורט וניירת. "מייק קולינס [חבר הצוות השלישי באפולו 11 – ע.כ.] נהגנו להתעמל ולרוץ קצת מסביב למסדרון", סיפר אולדרין. כשהם לא רצו במעגלים, השלושה מילאו טפסים שונים לגבי המשימה. בין היתר, אולדרין מילא טופס טיולים ממשלתי שזיכה אותו ב-33.31 דולר עבור הטיול לירח. משועממים? אולי זה הזמן לעבור על הביטוחים.

 

מחפשים מה לעשות בימי הבידוד? למגוון פעילויות, משחקים והרצאות חלל בימי קורונה