חינוך לחלל
תוכניות חינוך

נשארים בבית וטסים לחלל: פעילויות, משחקים, הדמיות ופודקאסטים מומלצים

lesson Image

עד שיחלוף המשבר בחוץ, סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה מזמינה אתכם לטוס איתנו לחלל החיצון  עם שלל הפעלות לילדים, המלצות, משחקים ועוד.

חידוני חלל לבית
הר שארפ במאדים ומדבר הנגב

לכל חידוני הטריוויה שלנו>>

מאדים או כדור הארץ?

איזו מהתמונות למעלה צולמה בנגב ואיזו במאדים? אם נראה לכם שאתם יודעים, נראה אתכם מבחינים בין כדור הארץ למאדים בחידון המיוחד שלנו כאן>>

האם אנחנו לבד ביקום?

באיזה חודש מתקבלים מידי שנה מספר הדיווחים הרב ביותר על עב"מים ברחבי העולם? ומתוך כלל הדיווחים על צפייה בעב"מים שהתקבלו עד היום, לכמה מהדיווחים עדיין לא נמצא הסבר מדעי? מהו המסר שמופיע בתמונה הבאה והיכן הופיע?

לוח פיוניר

בואו נראה מה אתם יודעים על חיפוש חייזרים>>

משחקי מחשב: כמה קשה לנחות על הירח ואיך נראה העולם במהירות האור
משחק פולשי החלל

משחק נחיתה על הירח

קשה לנחות על הירח: צריך למצוא משטח נחיתה וגם לבלום את תאוצת החללית בלי לרסק אותה! המשחק הזה מזכיר אמנם את משחקי הקומודור או האטרי משנות השמונים, אבל הוא ממכר מאוד.

צילום מסך מתוך המשחק Moon Lander

איך זה נראה כשנעים במהירות האור?

תנועה במהירות האור בסרטי מדע בדיוני נראית כמו נסיעה לילית רגילה-אך-מהירה, הכוללת אפקט מריחה של הכוכבים מסביב. ממש לא סיפור גדול. אבל מה באמת היה קורה לתפיסת הזמן והמרחב לו היינו נעים במהירות האור

מעבדת המשחקים של MIT מציעה לכם משחק חינם להורדה המדמה תנועה בסביבה מוכרת רק במהירות האור. המשחק "מהירות האור האיטית יותר" הניתן להורדה כאן, ממחיש את אפקט דופלר באמצעות השתנות צבעי החפצים סביב, עיוות תפישת המרחב, מתיחת ממד הזמן, ועוד עקרונות הנובעים מתורת היחסות הפרטית של איינשטיין. התוצאה פסיכדלית למדי. צפו בטריילר למשחק:

זנבות השביטים החוצים את כדור הארץ

מטר מטאורים נוצר כאשר כדור הארץ נקלע לתוך שובל השאריות שמותיר אחריו כוכב שביט הנע במסלול סביב השמש. השאריות הללו, חלקיקי אבק וסלעים, נלכדים בכוח המשיכה של כדור הארץ הם נופלים באטמוספירה במהירויות של עשרות ק"מ לשניה, מתלהטים ונראים מרחוק ככוכבים נופלים.

ההדמיה האינטראקטיבית שלפניכם מראה את מסלוליהם של כוכבי הלכת במערכת השמש ביחס לשובל החלקיקים שמותיר אחר סוויפט-טאטל. ניתן לגלול כדי להתקרב ולהתרחק ובגרירת התמונה עם העכבר ניתן לשחק עם זווית הראיה. בגרסה המלאה, שעון התאריך מימין למעלה רץ קדימה ומראה שמדי אוגוסט, מסלולו של כדור הארץ מתלכד עם זה של כוכב השביט.

משחקי קופסה: מצוללות חלל ועד סוף העולם
משחק קופסה חלל

ספקטרום: משחק אסטרטגיה בנושא טלסקופים וגרמי שמיים

מערך הטלסקופים ExTrA בלה-סילה

זוכרים את המשחק צוללות? אז תחשבו על משחק אסטרטגיה שבו במקום לזהות את הצוללות של היריב, אתם משתמשים בטלסקופים כדי לזהות גרמי שמיים.

מדוע נטשנו את כדור הארץ: מסע שורשים אקולוגי מהעתיד

אפוקליפסה אסטרואידים

צאו ל"מסע שורשים" ממאדים לכדור הארץ. מטרתכם: לברר מדוע עזבו אבות-אבותינו את כדור הארץ. לרשותכם עומדים נתונים שאספו לוויינים הנעים סביב כדור הארץ. המשחק תוכנן למשחק בין קבוצות תלמידים אך ניתן לשחקו גם בין שחקנים בודדים בבית.

אקו-לוויין: משחק חשיבה בנושא חישה מרחוק של לוויינים

לויין מעל כדור הארץ

ניתוח מידע מלוויינים יכול לסייע לנו לשמור על כדור הארץ: למנוע דברים רבים שיכולים לסכן את האנושות, ואף להתריע על בעיות שלא היינו מודעים לקיומן.

הבריחה ממאדים: משחק חשיבה קבוצתי להיחלץ ממאדים

עבודת צוות במאדים

"הבריחה ממאדים" הוא משחק לוח שיתופי להכרת תנאי החיים במאדים ומורכבות שהייתו של האדם על פני כוכב הלכת הזה.

כל המשחקים מבוססים על ההצעות הזוכות בהאקתון חלל ביוזמת סוכנות החלל הישראלית וקרן רמון. ייעוץ ופיתוח פדגוגי: תעשיידע (ע"ר), מחלקת פיתוח הדרכה. ייעוץ מקצועי: מר יורם אורעד.

פעילות חלל בבית לילדי הגן
ילדים בחללית

מסע בין כוכבים: משחקי יצירה

בסדר הקבצים להורדה להלן תמצאו פעילויות שבאמצעותן נלמד את הילדים על מערכת השמש, נכין אצבעונים שמתארים את סדר כוכבי הלכת, נשמע סיפור ונלמד לזהות מה מייחד כל כוכב לכת! בסופו של דבר נשחק במשחק זיכרון: כוכבי לכת על הקיר.

חייו של אסטרונאוט: דפי צביעה ויצירה

במערך המצורף נלמד על חייו של אסטרונאוט. נבין את השוני בין התנהלות החיים בכדור הארץ לבין ההתנהלות בחלל, נכיר את תחנת החלל, נדמיין איך אפשר לתפקד עם חליפת חלל מגושמת, נצטלם, ואפילו נביא מזכרת להורים!

פודקאסטים מומלצים
ילד אסטרונאוט

1. פודקאסט על-חלל (עברית)

איך אדריכלים מתכננים מבנים מחוץ לכדור הארץ? למה איומי סייבר על לוויינים זה משהו שכולנו צריכים לדאוג ממנו? על-חלל הוא פודקאסט המכסה תחומים רבים הקשורים לחלל בעזרת ראיונות עומק עם מומחים ישראלים וזרים.

ראיונות: איל בן-זאב | עריכת סאונד: אביעד מן | עריכה גרפית: איתי ליאון

2. כבר הגענו? (אנגלית)

הפודקאסט שמסקר כל מה שחדש ומעניין בטיסות לחלל כיום:

3. במסלול מעגל (אנגלית)

החיים, היקום וכל השאר. פודקאסט שהולך על השאלות הגדולות:

4. מאדים

כל מה שרציתם לדעת על הכוכב האדום בפודקאסט של הבי.בי.סי:

5. הספירה לאחור (אנגלית)

החלל הוא מקום קשוח. כמה קשוח? ובכן, קבלו את הסיפורים על עשר משימות החלל הדרמטיות ביותר בהיסטוריה:

6. עושים חלל (עברית)

מתוכנית החלל האירנית ועד חורים שחורים: רשת עושים היסטוריה הקדישה ערוץ מיוחד לתחום החלל וכולו בעברית.

סיורים אינטראקטיביים בחלל
איור כוכב הלכת HD 40307g

סיור וירטואלי במערכות שמש אחרות

תחגרו חגורות כי ההדמיה שלפניכם לוקחת אתכם לביקור אינטראקטיבי בתלת ממד וב- 360 מעלות של שישה מכוכבי הלכת המוזרים והמרתקים ביותר שהתגלו. בחלק מהביקורים תרחפו ממרחק בטוח מכוכבי הלכת ובחלק תרחפו קרוב לפני השטח.

מסע בתלת ממד אל ליבו הקפוא של פלוטו

שוטטו בתחנת החלל הבינלאומית

שיטוט במסדרונות תחנת החלל הבינלאומית שמור בדרך כלל לאסטרונאוטים המרחפים בה ב- 16 השנים האחרונות. אבל עכשיו זה משהו שגם אתם יכולים לעשות באמצעות התוספת של גוגל מהימים האחרונים לגוגל סטריט וויו (Google Street View) וגם לקרוא קצת על הפינות השונות, האוכל, הניסויים המדעיים וכו'.

לסיור המלא>>

התנסו בהדמיה של הליכת חלל

אוריגמי: קיפולי נייר
אסטרונאוט אוריגמי

הלוויין הישראלי ונוס

באוגוסט 2017 סוכנות החלל הישראלית וסוכנות החלל הצרפתית שיגרו לוויין אזרחי לצורכי מחקר סביבה בשם VENμS

רוצים דגם של לוויין ונוס בכף ידכם? כל מה שאתם צריכים זה דף מדפסת ועשר דקות של קיפולי נייר (אוריגמי):

אסטרונאוט בחליפת חלל

משחק נאס"א למיפוי האוקיינוסים
האפליקציה NeMo-NET

רוצים לעזור לנאס"א למפות את קרקעית האוקיינוסים? כל מה שאתם צריכים זה לשחק את המשחק שהיא פיתחה. באפליקציה NeMo-NET אתם צוללים למעמקי האוקיינוס ובכל התקדמות אתם למעשה עוזרים למדענים בנאס"א ליצור מפה טובה יותר של שוניות האלמוגים בעולם. בכך תוכלו לסייע במאמצי השימור וההגנה שלהם מפני ההתחממות הגלובלית, דייג מוגזם וזיהום.

פרטים נוספים:

רוצים לסייע במחקרים אמיתי בחלל? יש עוד משחקים רבים שמחכים לכם
גלו עולמות רחוקים ותרמו למדע
עזרו למדענים לפענח תצלומי מאדים אמיתיים.

רוצים לתרום לחקר החלל מהבית? זו ההזדמנות שלכם לבחור מבין למעלה מעשרים פרויקטי חקר אמיתיים, הזקוקים לעזרתכם מרחוק גם אם אין לכם שום רקע מדעי בתחומי החלל או בכלל. ארגון "זוניברס" (zooniverse), מרכז פרויקטים מדעיים למיקור המונים, במטרה לרתום את היכולות של הציבור הרחב במחקרים מתחומים שונים, ביניהם חלל.

בפרויקט "כוכב הלכת 4", למשל, תוכלו לסייע לחקור את תנאי השטח ומזג האוויר בקוטב הדרומי של מאדים. האתר יחשוף אתכם לצילומי קרקע מאדימיים - ורבים מהתצלומים לא נראו על ידי איש מעולם - ויהיה עליכם לזהות ולסמן סממנים שבהמשך יעזרו למדענים לקבוע מהירות וכיווני רוחות, למשל, במסגרת חקר מזג האוויר במאדים.

להלן עוד שישה פרויקטים מעניינים:

1. מרגלי הכבידה: עזרו למדעני במצפה LIGO לאתר גלי כבידה, אותם אדוות חמקמקות בזמן-מרחב של היקום.
  2. עולמות בחצר האחורית: חפשו גופים שמימיים מעבר למסלול נפטון סביב השמש.
  3. חוקרי כוכבי לכת חוץ שמשיים: גלו כוכבי לכת חדשים בגלקסיה שלנו.
  4. ציידי האסטרואידים: עזרו לחוקרים לאתר אסטרואידים בתמונות שצילם טלסקופ החלל האבל
  5. פרויקט LOFAR: חיפוש וזיהוי חורים שחורים סופר מסיביים וגלקסיות משתנות.
  6. משמר הסערות הסולריות: מעקב אחר התפרצויות רוח השמש, על מנת לשפר את חיזוי מזג האוויר הסולארי
פעילויות שבוע החלל הישראלי 2021
שבוע החלל הישראלי 2021

כל עוד סוער בחוץ ואתם בבית, אנחנו מזמינים אתכם לבקר באוצר הפעילויות והמשדרים של שבוע החלל הישראלי 2021. ממתינים לכם שם עם פעילויות "עשה זאת בעצמך", ניסויים והדגמות חלל שתוכלו לעשות מהבית, אימוני כושר לאסטרונאוטים, שאלוני טריוויה ועוד.

כמו כן, אפשר להינות גם מסדרת משדרי שבוע החלל עם אליאנה תדהר וטום באום.

אתר הפעילויות של קהילת מחנכי החלל הוריזון
קהילת הוריזון

אתר קהילת HORIZON מיועד למורים והורים אשר מעוניינים להנגיש את תחום החלל בדרך המרתקת ביותר.

באתר תוכלו למצוא מגוון פעילויות מקוונות, ניסויים, חידונים, יצירה, חדרי בריחה וכדומה, הכל פרי יצירתם והתנדבותם של חברי הקהילה.

הוריזון היא קהילת מובילי ומחנכי החלל של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה. הקהילה מהווה מסגרת משותפת למחנכים, מהנדסים מתעשיית החלל, אקדמאים ואנשים שתחום החינוך לחלל בוער בקרבם, שרוצים להוביל שינוי בתחום החינוך לחלל בישראל, במטרה לייצר שינוי משמעותי בדרך שבה עולם החלל מונגש לילדים ולקהל הרחב.