סקרני חלל
מושגי חלל

סטמראד (StemRad)

news Image

סטמראד (StemRad) היא חברת סטארט-אפ ישראלית שמפתחת אמצעי מיגון מקרינה בכדור הארץ ובחלל. החברה זכתה לתמיכת סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה.

ב-31.1.2017 חתמה סוכנות החלל הישראלית על הסכם עם המרכז הגרמני לחקר החלל (DLR), שמטרתו לשגר לחלל ניסוי שיבחן את חליפת האסטרו-ראד של חברת סטמראד.

אסטרו-ראד הוא אפוד מיוחד המגן בין השאר על אגן הירכיים המכיל חצי ממח העצם באדם. האפוד נמצא בשימוש נרחב בקרב "מגיבים ראשונים" באזורי קרינה בארץ ובעולם ובמסגרת שיתוף הפעולה עם DLR, הוא צפוי להשתלב במשימת ארטמיס 1, אבן הדרך הראשונה בתוכנית ארטמיס להחזרת אסטרונאוטים לירח והלאה למאדים.

ב-2019 שוגר אפוד האסטרו-ראד לתחנת החלל הבינלאומית ונוסה לראשונה בחלל על ידי אסטרונאוטיות. היתה זו גם הפעם הראשונה שהתנוסס דגל ישראל בתחנת החלל

באוגוסט 2022, במסגרת הסכם עם נאס"א ובשיתוף סוכנות החלל הגרמנית (DLR), האפוד ישוגר על גבי החללית אוריון של נאס"א במשימת ארטמיס 1 למסלול סביב הירח על מנת לבחון את האפקטיביות שלה כנגד הקרינה בחלל העמוק. טיסה זו תהיה בלתי מאוישת אך תישא שתי בובות בדמות אישה: האחת, "זוהר", תלבש את האפוד, והשניה, "הלגה", שלא תלבש אותו. לאחר חזרתן של שתי הבובות עמוסות חיישני הקרינה, ניתן יהיה להשוות ביניהן ולבדוק האפקטיביות של האפוד.

חליפת סטמראד בקופולה שבתחנת החלל הבינלאומית. צילמה: ג'סיקה מאייר, באדיבות NASAחליפת סטמראד בקופולה שבתחנת החלל הבינלאומית. צילמה: ג'סיקה מאייר, באדיבות NASA