חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

סקוט קלי – האסטרונאוט האמריקאי שיאן השהייה בחלל בביקור ראשון בישראל

27.01.2019
השר אופיר אקוניס וסקוט קלי בפתיחת שבוע החלל היום | קרדיט: צילום: גלעד קוולרצ'יק
השר אופיר אקוניס וסקוט קלי בפתיחת שבוע החלל היום | קרדיט: צילום: גלעד קוולרצ'יק

סקוט קלי, אסטרונאוט לשעבר בנאס"א המחזיק בשיא השהייה של אמריקאי בחלל ומכהן כיום כשגריר מטעם משרד החלל באו"ם, הגיע לרגל שבוע החלל הישראלי של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה לביקור ראשון בישראל. קלי (54) שהה בחלל 340 יום -  יותר מכל אמריקאי אחר, ולו אח תאום שגם הוא אסטרונאוט. במהלך שהותו בישראל יבקר קלי בים המלח, ירצה בפני בני נוער בנתניה, בכנס החלל ע"ש אילן רמון, ייתן הרצאה פומבית לקהל הרחב ב-28 בינואר באוניברסיטת ת"א ונפגש עם שר המדע אופיר אקוניס ועם צוות סוכנות החלל הישראלית.

 

בביקורו ב"פלנתניה", אמר קלי: "זה נהדר להיות כאן בישראל. זו הפעם הראשונה שלי כאן. זה גם נחמד להיות במקום עם כוח כבידה. בשבילי, הדבר הטוב ביותר בלהיות חלק מתכנית החלל, הוא שהדברים שאנחנו עושים הם קשים ומאתגרים באופן בלתי רגיל. אני שמח על ההזדמנות לשתף בחוויות שלי את העם בישראל, במיוחד לכבוד אילן, רונה ואסף רמון, שאנחנו בנאס"א רואים בהם משפחה שלנו". קלי, ששיתף בחוויותיו מארבע המשימות שבהן היה שותף בחלל, על התכניות להגיע למאדים, חזרה לירח ועוד, הוסיף: "מהחלל לא רואים את כדור הארץ עם גבולות מדיניים. הוא לא נראה גדול מבחוץ. זה נוטע בך אמפטיה כלפי מצב האנושות ומחזק את התובנה שיש לעבוד ביחד כדי להצליח". לגבי האתגר להגיע למאדים, אמר: "הייתי בחלל 340 ימים ולהגיע למאדים אמור לקחת 200 ימים כך שאני לא חושב שזו בעיה. יש אתגרים של קרינה, אך הבעיה בלהגיע למאדים אינה טכנית כמו פוליטית לטעמי, שאלה של קבלת החלטות".

 

קלי אמר על יוזמות פרטיות לטיסות למאדים: "אילן מאסק מאד סייע לנאס"א. יצרנו שותפויות בנושא מאדים כדי לשלוח צוותים לשם. נתנו להם דרישות ותקציב ואמרנו 'תביאו לנו חללית'. לדעתי יש פה שותפות גדולה. אילן מאסק הוא איש של חזון. אמרתי לעצמי בהתחלה שהאיש משוגע כי נאס"א בדקה את האפשרות להגיע למאדים לפני שנים והגיעה למסקנה שזה לא ילך. הוא חזה ועשה ואני כבר לא אומר שהוא משוגע. הוכח שטעיתי. הוא אדם מוכשר ואני חושב שייתכן והוא ייחשב לתומאס אדיסון של זמננו".

 

שנה בחלל

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס אמר בפתיחת האירועים: "השנה אנו מציינים את שבוע החלל הישראלי ע"ש אילן רמון בסימן פטירתה הטרגית של רונה רמון. היא עשתה רבות למען פעילות חינוכית בשנים מאז איבדה את אהובה ואת בנה. באישורה של רונה, השיק משרד המדע לפני שנה מלגות ע"ש אילן ואסף. משרד המדע שם לעצמו מטרה להנגיש והשנה אנו משנים את מתכונת שבוע החלל ומקיימים מגוון פעילויות פתוחות וכבר ניתן לראות את הביקוש הגדול להשתתף בפעילויות. שבוע החלל עומד השנה בסימן אירוע לאומי עצום: בעוד כחודש החללית הישראלית הראשונה צפויה לנחות על הירח באמצע אפריל. זה אחד האירועים החשובים בתולדות המדינה. הנחיתה של "בראשית", יוזמת ספייס איי.אל ובשיתוף משרד המדע, תהיה הוכחה נוספת לכך שאנחנו מעצמת מדע וטכנולוגיה. ישראל תהיה המדינה הרביעית בעולם שמנחיתה חללית על הירח. לפנינו עשו זאת ארה"ב, רוסיה וסין. אני גאה על כך שתעשיית החדשנות הישראלית היא חלק מהדבר הזה.


קלי נבחר להיות אסטרונאוט ב-1996, במהלך השנים עבד במגוון תפקידים בנאס"א, וב-2017 שוגר לתחנת החלל הבינלאומית לתקופה של כשנה במהלכה נבדקו השפעות תנאי החלל על גופו בהשוואה לתאום שלו שנשאר על כדור הארץ. אחד הגילויים המרעישים בניסוי זה היה שקלי גבה ב-5 ס"מ במהלך השהות בחלל, אולם חזר לאחר מכן לגובהו המקורי בעקבות השפעות הכבידה של כדור הארץ.

תגיות: