ליקוי חמה תרתי משמע: כוכב חמה בינינו לבין השמש באירוע נדיר

היכונו ל"ליקוי חמה", תרתי משמע: כוכב חמה יעבור מחר בינינו לבין השמש ויטיל עליה צל באירוע המתרחש רק 13 פעמים במאה שנה.

בר חיון
8.05.2016
כוכב חמה יחלוף על פני השמש | ESO
נקודה שחורה תיראה מחר (יום שני) כשהיא נעה על גבי דיסקת השמש החל מהשעה 14:10 ועד השקיעה. נקודה זו תהיה למעשה כוכב הלכת חמה, שיראה קטן מכדי לראות בעין. נזהיר מראש, שללא שימוש אמצעים מתאימים לצפיה בשמש, מסוכן מאוד להישיר אליה מבט. הציבור הרחב מוזמן למספר מצפים ברחבי הארץ, המתכוונים לקיים פעילות מיוחדת לכבוד המאורע. דרך נוספת לצפות בו, היא אונליין, באמצעות אתר נאס"א העוקב אחר פעילות השמש

כיוון שהמסלול של כוכב חמה סביב השמש אינו על אותו מישור בדיוק כמו זה של כדור הארץ, אלא על מישור מוטה יחסית אלינו, מעבר של כוכב לכת זה בינינו לבין השמש הוא יחסית נדיר ומתקיים רק כ- 13 פעמים במאה שנה. פעם הבאה שזה יקרה תהיה בשנת 2019 ולאחר מכן בשנת 2032. אך מעבר לכך שהתופעה כשלעצמה נדירה, היא גם הזדמנות יוצאת דופן למדענים ללמוד את האטמוספירה הדקיקה, או ה"אקזוספירה", של חמה. מדענית נאס"א רוזמרי קילן ועמיתיה, למשל, מתכוונים להתחקות מחר אחר חתימת אור השמש דרך הנתרן, חתימה שתעיד על דחיסות הגזים באקזוספירה.

אבל גם עבור חובבי אסטרונומיה שאינם מדענים זו סיבה למסיבה, בין השאר כיוון שזו הזדמנות פז לראות ממש את תנועת כוכב הלכת. האירוע מזמן גם תרגיל מחשבתי קטן, הממחיש קצת את סדרי הגודל במערכת השמש. חשבו על כך: כוכב לכת שהוא גדול משמעותית מהירח שלנו, ניצב בינינו לבין השמש ואין אפילו זכר לצל על פני האדמה. הירח מרוחק מכדור הארץ כ- 380 אלף קילומטר. זה מרחק אדיר שאפשר לצופף בו את כל כוכבי הלכת בשורה ועדיין ישאר מקום. ולמרות המרחק האדיר הזה קוטרו של הירח, כ- 3,500 ק"מ, מספיק כדי לחסום את כל אור השמש כאשר הוא חולף בדיוק בינינו לבין השמש. גודלו של כוכב חמה, לצורך השוואה, מתקרב ל- 5,000 ק"מ בקוטרו. אבל המרחק שלו מאיתנו: קרוב 80 מיליון ק"מ.