מבט חדש על היקום: הנשיא ביידן יחשוף את התמונה הראשונה מטלסקופ החלל ג'יימס ווב

האנושות ממתינה בנשימה עצורה לתמונה העתיקה והעמוקה ביותר של היקום מהטלסקופ היקר והמשוכלל שנבנה אי פעם

11.07.2022
התמונה של האובייקטים העתיקים ביותר שצולמו ביקום (בינתיים). קרדיט: NASA/CSA/FGS

הלילה בחצות, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יציג את התמונה המדעית הראשונה של הטלסקופ היקר והמשוכלל ביותר שהאנושות בנתה אי פעם – טלסקופ החלל ג'יימס ווב. מחר (שלישי) בשעה 17:30 לשעון ישראל, סוכנויות החלל האמריקנית, האירופית והקנדית יחשפו תמונות צבע נוספות. התמונות ההיסטוריות שיפורסמו כוללות תצפיות ברזולוציה חסרת תקדים על חמש מטרות, ביניהן: ערפילית השדרית, המרוחקת כ-7,600 שנות אור מכדור הארץ; ערפילית הטבעת הדרומית, במרחק כ-2,000 שנות אור מכדור הארץ; חמישיית סטיבן, קבוצת גלקסיות במרחק 290 מיליון שנות אור מכדור הארץ. התמונות צפויות לגמד בעומקן את תמונות הערפיליות והגלקסיות שצולמו בעזרת טלסקופ החלל האבל.

646px-Stephan's_Quintet_Hubble_2009.full_denoise.jpg

חמישיית סטיבן כפי שצולמה על ידי טלסקופ החלל האבל. את קבוצת הגלקסיות גילה האסטרונום הצרפתי אדוארד סטיבן ב-1877 – והיא קבוצת הגלקסיות הראשונה שהתגלתה. קרדיט: NASA/ESA

640px-NGC_3132.jpg

ערפילית הטבעת הדרומית כפי שצולמה על ידי טלסקופ החלל האבל. ערפיליות הן מעין תינוקיות ליצירת כוכבים. קרדיט: NASA/ESA

תמונות שהביאו "לכדי דמעות"

עם זאת, העולם עוצר את נשימתו לקראת שחרורן של שתי התמונות הנוספות במקבץ. הראשונה אינה תמונה של ממש אלא ניתוח הרכב האטמוספרה בכוכב הלכת WASP-96b, המרוחק כ-1,150 שנות אור מכדור הארץ. כוכב הלכת, ענק גזי שהתגלה ב-2014, הוא מועמד רע למדי לחיפוש אחר חיים ביקום – אבל הטכנולוגיה שתוכח מחר תאפשר בעתיד לחפש אחר סימנים לחיים פשוטים (כמו נוכחות של מתאן באטמוספרה) או מורכבים (כמו נוכחות של גזי CFC מלאכותיים באטמוספרה).

720px-Hubble_ultra_deep_field_high_rez_edit1.jpg

תמונת האולטרה שדה עמוק של טלסקופ החלל האבל. כל פיקסל מואר וכל מריחה הם גלקסיה:  האדומים והקטנים הם הרחוקים ביותר. קרדיט: NASA/ESA

ולבסוף, צוות ג'יימס ווב יפרסם מחר תמונה בפנורמה רחבה של צביר גלקסיות בשם SMACS 0723. צביר זה נבחר בשל גלקסיות מסיביות למדי שעומדות בינו לבין כדור הארץ, מרחיבות את החלל ומגדילות את התמונה בתופעה שנקראת עידוש כבידתי. התמונה הזאת תהיה התמונה העתיקה והרחוקה ביותר שצולמה אי פעם של היקום שלנו, כשהיא עוקפת בענק את תמונות המפורסמות של השדה העמוק והשדה האולטרה-עמוק של טלסקופ החלל האבל.

התמונה של ג'יימס ווב צפויה להכיל את הגלקסיות הראשונות שנוצרו – מאות מיליוני שנים בלבד אחרי המפץ הגדול עצמו – שמעולם לא נראו קודם לכן. לפי המודלים הקיימים, הגלקסיות הראשונות ביקום שייחשפו מחר ייראו שונה מאוד מהגלקסיות הגדולות והספירליות המוכרות לנו כיום, שנוצרו במיזוגים בין גלקסיות במרוצת העידנים. הן צפויות להיות קטנות, צפופות וגושיות. מתי מעט הבכירים בנאס"א שכבר נחשפו לתמונה דיווחו כי היא הביאה אותם לכדי דמעות.

כל תמונה של ג'יימס ווב שוברת שיאים – גם התמונות הטכניות

למעשה, נאס"א כבר חשפה את התמונה העמוקה ביותר של היקום שלנו – שנקלטה ב"טעות" בזמן התצפית של טלסקופ החלל על SMACS 0723. התמונה הזאת צולמה באמצעות חיישן טכני, שנועד לייצב את ג'יימס ווב ולאפשר לו להסתובב תוך הינעלות על אובייקט רחוק אחד. החיישן לא נועד כלל לתצפית מדעית, אבל "על הדרך" הוא צילם במהלך 72 חשיפות לאורך 32 שעות את התמונה העתיקה ביותר של היקום – עד שתתפרסם התמונה מחר, כמובן.

בתמונה המונוכרומטית, אנו רואים חופן כוכבים קרובים שמנצנצים. כל שאר הפיקסלים המוארים הם גלקסיות. חלק מהגלקסיות הן גלקסיות ביקום הקרוב, אך רובן גלקסיות עתיקות ורחוקות שלא נצפו מעולם.

לצפייה בשידור החי מהבית הלבן (החל מחצות לשעון ישראל) ובמסיבת העיתונאים של נאס"א מחר (שלישי, החל מהשעה 16:45 לשעון ישראל):