חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

צפו: טלסקופ החלל ג'יימס ווב מצלם תמונה חדה ראשונה, ומצולם בעצמו על ידי טלסקופ החלל גאיה

יישור המראות, עד כדי דיוק של ננומטרים בודדים, עבר בהצלחה; כבר ניתן לראות גלקסיות רחוקות ברקע

עודד כרמלי
20.03.2022
סוף סוף פוקוס! הכוכב 2MASS J17554042+6551277, שג'יימס ווב "מתאמן" עליו בחודשים האחרונים. קרדיט: NASA/STScI
סוף סוף פוקוס! הכוכב 2MASS J17554042+6551277, שג'יימס ווב "מתאמן" עליו בחודשים האחרונים. קרדיט: NASA/STScI

טלסקופ החלל ג'יימס ווב כבר מעמיק את מבטנו אל היקום, עם תמונה למטרת בדיקת המראות. למרות שאובייקט הצילום המרכזי היתה כוכב בודד בגלקסיית שביל החלב במרחק 2,000 שנות אור, בנאס"א ציינו כי המערך האופטי של הטלסקופ כה רגיש, עד כי הוא הצליח ללכוד בחדות מרשימה גם את הגלקסיות שברקע, במרחק מיליארדי שנות אור. 

 

בשבועות הקרובים אלגוריתם ימשיך לכוונן את המראות כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר, עד כדי דיוק של ננומטרים בודדים. החל מחודש מאי יופעלו גם המכשירים השונים, כמו הספקטרוגרפים, והטלסקופ צפוי לצלם את התמונה ה"אמיתית" הראשונה שלו בקיץ הקרוב.

 

שכן חדש ב-L2

ובינתיים, אם תהיתם איך נראה טלסקופ החלל ג'יימס ווב עכשיו קבלו תמונה ראשונה: טלסקופ החלל גאיה של סוכנות החלל האירופית צילם ב-18 בפברואר את ג'יימס ווב ממרחק של כמיליון ק"מ. 

 

ג'יימס ווב של נאס"א נמצא בנקודת לגראנז' 2, נקודה יציבה כבידתית על ציר הארץ-שמש במרחק כ-1.5 מיליון ק"מ מאיתנו, שמאפשרת לעצם "לרחף" במקום תוך השקעה מינימלית של דלק. אבל אין פירושו של דבר שהוא נייח: הטלסקופ מקיף נקודת L2. והוא לא היחיד: טלסקופ החלל גאיה של איס"א מקיף את הנקודה כבר מ-2014.

 

jwst.jpg

ג'יימס ווב משוגר לחלל. קרדיט: נאס
ג'יימס ווב משוגר לחלל. קרדיט: נאס

 

ג'יימס ווב שוגר בדצמבר 2021 והגיע לנקודת L2 בינואר השנה. כמה שבועות לפני כן, צוות גאיה הבין שהטלסקופ שלהם, שסורק את השמיים במטרה לייצר מפה תלת ממדית של הכוכבים בגלקסיית שביל החלב, יכול לצלם גם את ג'יימס ווב.

 

Gaia_snaps_photo_of_Webb_pillars.jpg

ג'יימס ווב (משמאל) כפי שצולם על ידי טלסקופ החלל גאיה. קרדיט: ESA
ג'יימס ווב (משמאל) כפי שצולם על ידי טלסקופ החלל גאיה. קרדיט: ESA

 

גאיה לא נועד לצלם תמונות "טובות" של עצמים, אלא למדוד מיקומים, תנועות ומרחקים של כמיליארד כוכבים. אולם לגאיה יש מעין כוונת בשם "ממפה השמיים" (Sky Mapper), מצלמה שמצלמת תמונות פנורמה של 360 מעלות מדי שש שעות. המחשב סורק את התמונות הללו אוטומטית, מחפש כוכבים ומוחק את התמונות המיותרות תוך שניות. צוות המשימה של גאיה חישב שב-18 בפברואר ג'יימס ווב יופיע בתמונה של "ממפה השמיים", ועקף את המחשב כך שהתמונה לא תימחק.

 

התמונה צולמה כשהמרחק בין שני הטלסקופים היה כמיליון ק"מ, כשגאיה מצלם את ווב מכיוון מגן השמש הענק שלו – ולכן הוא נראה עמום למדי.

 

Gaia_snaps_photo_of_Webb_zoom_article.jpg

הגדלה של ג'יימס ווב בחלל. קרדיט: ESA
הגדלה של ג'יימס ווב בחלל. קרדיט: ESA
 
תגיות: