חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

קו גריניץ' של מאדים: טביעת אצבע אנושית בעולם זר

עיבוד תמונה חדש של נאס"א למכתש המפורסם ממאדים, מראה כמה הוא מזכיר טביעת אצבע אנושית

מירית פרידמן ובר חיון
9.05.2022
מכתש Airy-0. צילום: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona
מכתש Airy-0. צילום: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

ב-1972 נפל דבר והמכתש המאדימי Airy-0 הוכרז בתור ציון מקום חשוב בגיאוגרפיה של כוכב הלכת האדום: קבוצה של אסטרונומים בראשותו של מרטון דייויס החליטה שהמכתש יסמן את קו האורך הראשי של מאדים, כלומר, הקו הדמיוני שעובר מהקוטב הצפוני לדרומי ומגדיר היכן מזרח נפגש עם מערב. כעת, סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, פרסמה צילום מעודכן של המכתש היפהפה. 

 

גם על פני כדור הארץ, קו האורך אפס ("המרידיאן הראשי") הוא הקו שמסמן את הגבול שבין מזרח למערב. בכוכב הלכת שלנו הוא ידוע בכינויו "קו גריניץ'" ומאז 1884 הוא מסומן כזה שעובר במצפה הכוכבים המלכותי של גריניץ' בבריטניה, אותו בנה האסטרונום הבריטי ג'ורג' איירי. למעשה איירי-0 שבמאדים קרוי על שמו.

 

יש אם כן חיבור סמלי בין הגבעה בפארק גריניץ', שעליה מצפה הכוכבים המפורסם, לבין המכתש איירי-0 שבמאדים. אלה שתי תופעות גיאולוגיות טבעיות נפוצות – גבעה ומכתש – אך שתיהן מהוות ציון מקום לחלוקת העולמות בין מזרח למערב. שכן "מזרח ומערב" ו"קו האורך אפס" הרי אינם באמת תופעות פיזיקליות, אלא מושגים אנושיים. זוהי מוסכמה מדעית-חברתית, טביעת האצבע שלנו בעולם. מטרת המוסכמה הזו היא לייצר עוגן להתייחסות אוניברסלית. במובן מסוים, מטרתה היא להתייחס למקום זר ולעשותו מוכר, להופכו לבית. באופן מקרי, נקודת האפס של מאדים שבתמונה, גם נראית כמו טביעת אצבע אנושית אמיתית. 

 

PIA25090.jpg

מכתש איירי-0
עיבוד תמונה חדש של מכתש איירי-0 שנאס

 

PIA03207_modest.jpg

צילומים קודמים של המכתש Airy-0. קרדיט: NASA/JPL/MSSS
צילומים קודמים של המכתש Airy-0. קרדיט: NASA/JPL/MSSS
 
תגיות: