חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

לא רק ביטקוין: האם הבלוקצ'יין ישנה את תעשיית החלל?

יותר ויותר סטרטאפים בתחום החלל רוצים להפיץ את בשורת הבלוקצ'יין לחלל החיצון. הנה כמה מהשימושים האפשריים

עודד כרמלי
23.11.2021
בלוקצ'יין בחלל

לבלוקצ'יין יש פוטנציאל לחולל מהפכה בתעשיית החלל ולהפוך לנדבך מרכזי בחלל החדש. ככלל, בלוקצ'יין היא שיטה טכנולוגית להחלפת מידע מאובטח ומאומת ללא ישות ריכוזית. המעבר מישות ריכוזית למערכת מבוזרת הנשלטת על ידי אלגוריתם, יצר בשנים האחרונות יישומים בעיקר בתחום הפיננסיים: מטבעות כמו ביטקוין או אסימונים וירטואליים המייצגים נכס דיגיטלי חסר תחליף (NFT). אבל כסף ונכסים לא חייבים להיות היישום היחיד. כעת, נראה כי מהפכת הביזור מגיעה גם לתעשיית החלל.

 

סודיות מובטחת: לווייני תצפית "ניטרליים"

בהיעדר ישות ריכוזית מפקחת, אחד היתרונות הגלומים בשיטת הבלוקצ'יין הוא סודיות בכל הקשור להעברת המידע. זה מועיל במיוחד במצב שבו הצד שרוכש את תצלומי הלוויין אינו מעוניין שהמוכר ידע אילו תצלומים נרכשו. כיום, אם גוף מסחרי או אפילו זרוע ביטחונית של מדינה כלשהי זקוקים לתצלומי לוויין, הם יעדיפו להשתמש בלוויין משלהם אם אינם מעוניינים שאיש ייחשף לתצלומים הללו. השימוש בבלוקצ'יין, לעומת זאת, מאפשר ללקוח להורות ללוויין תצפית לצלם אזור מסוים, לקבל לידיו את התמונות בידיעה שהן מהימנות ולשלם למפעיל הלוויין מבלי שהמפעיל ייחשף לתמונות שצולמו. המידע על התמונות שהוזמנו יהיה אך ורק בידי הגוף המזמין וכך יישמרו האינטרסים המסחריים או הביטחוניים שלו.

 

כך, למשל, חברת ספיידראוק (SpiderOak) זכתה לאחרונה במענק פיתוח מחיל החלל של ארה"ב כדי לבדוק פרוטוקול תקשורת חדש בין לוויינים ביטחוניים לתחנות על הקרקע. ספציפית, בספיידראוק מתריעים מפני הסכנות הטמונות במהפכת החלל החדש: אם בעבר המדינה הייתה בונה את המשגר, את המטען ואת המערך שנועד לעבד את המידע שנאסף מהלוויין, כיום חברות פרטיות כמו ספייס אקס למשל מעורבות בתהליך. בספיידראוק משתמשים בבלוקצ'יין כדי להבטיח שפרוטוקול זרימת המידע יוגדר מראש, על מנת להבטיח שהגורמים המסחריים ייחשפו אך ורק לנתונים הרלוונטיים להם ואך ורק הגורמים המוסמכים ייחשפו למידע הביטחוני הרגיש. 

 

יתרון נוסף של הבלוקצ'יין נמצא במפתחות השונים המחולקים לאורך השרשרת. הדבר מאפשר מעקב חסר תקדים אחר תמונות לוויין, הכול לפי פרוטוקול הבלוקצ'יין שנקבע מראש. כיום לקוח יכול להורות ללוויין לצלם מתקן מסוים לצרכיו שלו, ואחר כך לחלוק את המידע עם גורם שלישי מבלי שמפעיל הלוויין ידע על כך. באופן אירוני, דווקא ביזור המידע מאפשר מעקב אחריו, ואפילו חסימת האפשרות להעבירו הלאה, על מנת שלא יגיע לידי גורמים עוינים כמו ארגוני טרור. בדומה ל-NFT, את המידע ניתן להצפין כך שהוא יהיה יהיה שמיש אך ורק בידי גורם אחד שמוגדר מראש.

 


 

zee.jpg

זי שנג, מייסד ומנכ
זי שנג, מייסד ומנכ

 

פתרון לצפיפות ומניעת התנגשות לוויינים

בלוקצ'יין יכול גם לשמש כמעין "שוטר תנועה" עיוור בחלל הקרוב לכדור הארץ – כך טוענת קרן ג'ונס מהמרכז למדיניות ואסטרטגיית חלל (CSPS). 

 

החלל הולך ונעשה צפוף, ומפעילי לוויינים וסוכנויות חלל נאלצים לבצע תמרוני חירום כדי להימנע מהתנגשויות במסלול. לשם כך, חילות אוויר ברחבי העולם מפעילים מערכי רדאר העוקבים אחר תנועת העצמים בחלל, ומתריעים בפני מפעילי הלוויינים כאשר שני לוויינים מתקרבים זה לזה בצורה מסוכנת. השיטה הזאת, שבה כל אחד אחראי על בטיחות נכסי החלל שלו, היא יקרה מאוד ולא יעילה במיוחד. בעולם שוחר שלום וללא אינטרסים מנוגדים, כל מפעילי הלוויינים היו חושפים עם עמיתיהם איפה נמצאים הנכסים שלהם בכל רגע נתון והשקיפות המוחלטת הייתה מאפשרת מערכת התראות יעילה. כיוון שהעולם אינו כזה, בלוקצ'יין יאפשר לכל הצדדים להעביר את המסלולים והתמרונים הצפויים של הנכסים שלהם למערכת מבוזרת ומאובטחת. המערכת תחשב את ההתנגשויות הצפויות ותודיע לשני הצדדים על כך שהנכסים שלהם צריכים לבצע תמרון חירום. כל זאת מבלי לחשוף את המידע לצד שלישי ומבלי לחשוף את המידע אלא בשעת חירום.


 

ארנקי ביטקוין – בחלל

בשעה שסטרטאפים רבים מנסים לייעל, להוזיל ולאבטח את השימוש בלוויינים באמצעות פרוטוקולים של בלוקצ'יין על הקרקע – סטרטאפים אחרים נוקטים בגישה ההפוכה: להתייחס לחלל כפלטפורמת בלוקצ'יין לעסקים בכדור הארץ.

 

חברה אחת כזאת היא ספייסצ'יין (Spacechain), שבדצמבר 2019 שיגרה לתחנת החלל הבינלאומית צומת (node) של ביטקוין על גבי משגר מסוג פאלקון 9 של ספייס אקס. המחשב, במשקל ק"ג אחד, אישר ביוני 2020 העברה של 0.0099 ביט (בערך 100 דולר) לג'ף גרזיק – ממפתחי ליבת הביטקוין (Bitcoin Core) – בכדור הארץ.

 


 

כמובן, עסקת הביטקוין הראשונה, שנחתמה בטכניקת ריבוי החתימות (multi-signature), היא רק הדגמה טכנולוגית. זהו ניסיון להראות שהחומרה מתאימה גם לתנאי חלל ומסוגלת לעבוד בפרוטוקולים הנוקשים של אבטחת המידע שמועבר בין תחנת החלל הבינלאומית לקרקע. בספייסצ'יין שואפים בכלל לשגר גם מערך לוויינים שישמשו לכריית מטבעות קריפטו, הרחק מעל לכל שטח שיפוט של כל מדינה. מהלך כזה ישחרר את המשתמשים במטבעות קריפטו מכל ריבונות מדינית, כמו סין, למשל, שאסרה לאחרונה על כריית מטבעות קריפטו בשטחה. 

 

זאת ועוד, שרתי קריפטו על הקרקע אמנם מאובטחים מבחינה טכנולוגית, אבל עדיין ניתן להרוס אותם פיזית. כריית ביטקוין בחלל, או שימוש בלוויינים כארנקי קריפטו, תבטיח את המשך קיומם של המטבעות במקרה של פריצה פיזית וכגיבוי למקרה של תקלה ברשת הביטקוין הארצית. ספייסצ'יין כבר שיגרה שני ארנקי קריפטו מסין, ובכוונתה להמשיך ולבנות את התשתית שתהפוך את החלל הקרוב לארנק של כדור הארץ.