חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

אקסיום ספייס חושפת את המחקרים שיערוך צוות האסטרונאוטים הפרטי הראשון בהיסטוריה בתחנת החלל הבינלאומית

17.11.2021
לארי קונור, טייס משימת Ax-1. קרדיט: Axiom Space
לארי קונור, טייס משימת Ax-1. קרדיט: Axiom Space

בפברואר 2022 תשוגר לתחנת החלל הבינלאומית משימת Ax-1: צוות של ארבע אסטרונאוטים, הכולל את איתן סטיבה הישראלי, שישתתף במשימה מטעם קרן רמון בשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. הצוות יבצע יותר מ-25 ניסויים בהשקעה של למעלה ממאה שעות מחקר. למידע שיופק מהמחקרים המדעיים, וכן מן ההדגמות הטכנולוגיות והתצפיות על כדור הארץ, צפויות להיות השלכות על דיסציפלינות רבות: רפואה, אסטרופיזיקה, טכנולוגיית חקלאות, תקשורת ועוד. 

 

אקסיום ספייס, שתספק את התשתית למשימה, חשפה היום את המחקרים שיבוצעו על ידי חברי צוות משימת Ax-1. "עד כה, האנושות מימשה רק את קצה קצהו של הפוטנציאל לחדשנות פורצת דרך הטמון במסלול הלווייני הנמוך של כדור הארץ. אקסיום הוקמה כדי לדחוק גבול זה, ראשית עם משלחות פרטיות לתחנת החלל הבינלאומית, אחריהן השקה ותפעול של תחנת החלל המסחרית הראשונה, ובסופו של דבר יצירת עיר בחלל והרחבת הנוכחות האנושית במסלול המקיף את כדור הארץ", אמר מייק סופרדיני, נשיא ומנכ"ל אקסיום ספייס. "אנו מוקירים את מחויבותו של צוות Ax-1 לקידום המחקר המדעי ולביצוע הצעד הראשון בשלב הבא עבור הציביליזציה האנושית. אנו בטוחים שמשימה זו תהווה נקודת ציון משמעותית לא רק לנסיעות לחלל אלא גם של ראשית מימוש הפוטנציאל הטמון בהפיכת החלל לזמין לאזרחים פרטיים ולארגונים".

 

credit - Axiom Space 8.jpg

מימין: איתן סטיבה, מארק פאתי, מייקל לופז-אלגריה, ולארי קונור
מימין: איתן סטיבה, מארק פאתי, מייקל לופז-אלגריה, ולארי קונור. קרדיט: Axiom Space

 

משימת רקיע תבצע את מספר הרב ביותר של הניסויים

לארי קונור, טייס משימת Ax-1, יזם ומשקיע פעיל בארגונים ללא כוונת רווח, יבצע מחקרים עבור המרכזים הרפואיים מאיו קליניק (Mayo Clinic) וקליבלנד קליניק (Cleveland Clinic). הניסויים שיערוך קונור עבור מאיו קליניק יספקו מידע על השפעת הנסיעה בחלל על תאים מזדקנים ובריאות הלב. קונור צפוי להיות אחראי לתחזוקת תאים מזדקנים – תאים אשר הפסיקו להתחלק – בתחנת החלל הבינלאומית. תאים אלה קשורים למספר רב של מחלות הקשורות בגיל.

 

מארק פאתי, משקיע ופילנתרופ קנדי, יבצע מחקרים עבור בית החולים לילדים במונטריאול, אוניברסיטאות המחקר של קנדה והאגודה הגיאוגרפית המלכותית של קנדה. בין הפרויקטים שבאחריותו, פאתי יבצע מחקר השואף לעזור בפיזור המסתורין סביב תופעת הכאב הכרוני והפרעות שינה המתרחשות בעת נסיעה בחלל, שהיא סביבה המאופיינת בחוסר כבידה, חשיפה לקרינה ובידוד. בנוסף, מארק פאתי צפוי להוביל תצפיות על כדור הארץ שיתרמו לקידום ניתוח ההשפעות של שינויי אקלים, עיור וגורמים נוספים על האקולוגיה והחיים בצפון אמריקה.

 

איתן סטיבה עתיד לבצע את מספר הניסויים הרב, במגוון התחומים הרחב. "הוועדה המדעית והטכנולוגית בחרה במספר חסר-תקדים של ניסויים אשר ייקחו חלק במשימה ואושרו יחד עם נאס"א", אמרה ענבל קרייס, יו"ר הוועדה המדעית טכנולוגית ומנהלת החדשנות בחטיבת מערכות טילים וחלל בתעשייה האווירית. "הניסויים הינם חדשניים ופורצי דרך ומגיעים ממגוון תחומים – אסטרופיזיקה, טכנולוגיית חקלאות (אגרו-טק), אופטיקה, תקשורת, ביולוגיה, בריאות, נוירולוגיה ואופתלמולוגיה. הניסויים נבחרו על בסיס הפוטנציאל המחקרי שלהם, השפעתם הכלכלית הצפויה, וגישתם החדשנית, וצפויים להוביל לפריצות דרך טכנולוגיות, מדעיות ורפואיות אשר ישפיעו על איכות חיי האדם על כדור הארץ ובטווח הרחוק על עתיד משימות החלל." רשימת הניסויים תפורסם במלואה בקרוב.