סיכוי של 0.037% שהאסטרואיד בנו יפגע בכדור הארץ ב-24 בספטמבר 2182

עם העליה בדיוק החישובים, בנאס"א מעריכים כי הסיכוי להתנגשות עד שנת 2300 עומד על 1 ל-1,750

16.08.2021
תמונת תצריף של האסטרואיד בנו, כפי שצולם על ידי הגשושית אוסיריס-רקס של נאס"א. קרדיט: NASA/Goddard/University of Arizona

במסיבת עיתונאים מיוחדת, סוכנות החלל האמריקאית הודיעה כי עלה בידה לחשב במדויק את סיכויי ההתנגשות של אסטרואיד בנוּ (Bennu) בכדור הארץ.

ב-2135 יחלוף בנו בסמוך לכדור הארץ, ובתוך המסלול של הירח, אך לא חשש מפגיעה. אלא שכוח הכבידה של כוכב הלכת שלנו ישנה את מסלול האסטרואיד, כך שהמעברים הקרובים הבאים שלו יהיו מסוכנים יותר. לפי החישוב שנערך על סמך נתונים של אוסיריס רקס, החללית שחקרה את האסטרואיד, במעבר של ה-24 בספטמבר 2182 יהיה סיכוי של 1 ל-2,700 (או 0.037%) לפגיעה. הסיכון המצטבר לפגיעה בכל המעברים עד שנת 2300 עומד על 1 ל-1,750 (או 0.057%).

נזק סביבתי ארוך טווח

בנו הוא אסטרואיד פחמימני מקבוצת אפולו – כלומר אסטרואידים שמסלולם בדרך כלל חוצה את מסלול כדור הארץ. בנו, שנקרא על שם ציפורו של אל השמש מהמיתולוגיה המצרית, הוא אסטרואיד בקוטר 490 מטרים. מאז גילויו ב-1999, האסטרואיד מדורג במקום השני בסולם פלרמו לסיכון פגיעה במרכז לחקר עצמים קרובי-ארץ (CNEOS) של המעבדה להנעה סילונית (JPL) – כמעט ראש בראש עם האסטרואיד המסוכן ביותר, DA 1950.

אלא שלהבדיל מהאסטרואיד DA 1950, אנחנו יודעים היום הרבה מאוד על בנו – הודות לגשושית אוסיריס-רקס של נאס"א. אוסיריס-רקס שוגרה לבנו ב-2016 ונכנסה למסלול סביב האסטרואיד ב-2018. ב-2020 שלחה הגשושית זרוע רובוטית לפני השטח ואספה דוגמית מבנו, שצפויה להגיע למעבדות בכדור הארץ בשנת 2023.

updatedtagpose_0.jpg

הדמיית אמן של החללית אוסיריס-רקס מעל האסטרואיד בנו. קרדיט: NASA/Goddard/University of Arizona

בין היתר, אוסיריס-רקס גילתה כי בנו אינו עשוי מקשה אחת, אלא הוא מעין אוסף רופף של סלעים וחצץ המוחזק יחד על ידי כוח כבידה. העובדה הזאת תקשה על ניסיונות עתידיים להסיטו ממסלולו, אבל פירושה גם שבמקרה של התנגשות עם כדור הארץ – רוב האסטרואיד צפוי להתפוצץ באוויר.

ועדיין, בקוטר של כמעט חצי קילומטר, פגיעה של בנו בכדור הארץ תשחרר אנרגיה שוות ערך לפיצוץ של 1,200 מגהטון. לשם השוואה, פצצת האטום שהוטלה על הירושימה שחררה אנרגיה של 0.015 מגהטון בלבד. המכתש שייווצר מהחומר שכן יגיע לקרקע יהיה ברוחב כחמישה ק"מ, כאשר כל מה שיימצא ברדיוס של 50 ק"מ מתחת לפיצוץ האוויר יושמד. פגיעה כזאת אמנם לא תסכן את האנושות ככלל – אבל היא עלולה לגרום להרס אדיר בקנה מידה חסר תקדים בהיסטוריה האנושית, וזה לפני שמביאים בחשבון את ההשפעות ארוכות הטווח על האטמוספרה של כדור הארץ כתוצאה מהעפת האבק.

image1.jpg

פני השטח של בנו, כפי שצולמו על ידי אוסיריס-רקס מגובה של 4.5 קילומטרים. קרדיט: NASA

איך מחושב הסיכוי להתנגשות

הגשושית אוסיריס-רקס חקרה את הגודל, הצורה, המסה, ההרכב, המסלול והסיבוב של האסטרואיד, אבל מה שבאמת אפשר לנאס"א להעריך מחדש את סיכויי הפגיעה של בנו באמצעות מודלים ממוחשבים של רשת החלל העמוק (Deep Space Network) היה תקשורת הרדיו עם החללית עצמה: לפעמים המרחק של בנו מאיתנו עולה על המרחק בין כדור הארץ לשמש, אבל שינויים זעירים בזמן שלקח לאותות לחזור מהחללית עזרו לדייק את המרחק לאסטרואיד עד כדי 1.8 מטרים – גובהו של אדם.

עם המרחק הנכון, ובהתחשב במסלולו, החוקרים בנאס"א פסלו 24 "חורי מנעול" כבידתיים, כל אחד ברוחב של כ-800 מטרים, בין הארץ לירח. מעבר בכל אחד מחורי המנעול האלה בזמן מעברו הקרוב בשנת 2135 יגרום לבנו להימשך לכדור הארץ – ולבסוף להתנגש בו. התוצאה היא שנותרו רק שני חורי מנעול כבידתיים שבנו עלול לעבור בהם, ומכאן התוצאות המעודדות – באופן יחסי – של סיכויי ההתנגשות במאה ה-23.

קראו עוד: