צפו בסרטון הדרמטי: חללית של נאס"א נגעה באסטרואיד – ושאבה ממנו אבק

חקר האסטרואיד בנו יסייע למערך ההגנה על כדור הארץ ולהבנת היווצרות מערכת השמש

22.10.2020
הדמיית אמן של החללית אוסיריס רקס מעל האסטרואיד בנו
הדמיית אמן של החללית אוסיריס-רקס מעל האסטרואיד בנו. קרדיט: NASA/Goddard/University of Arizona

בלילה שבין שלישי לרביעי, בשעה 01:13 לשעון ישראל, החללית אוסיריס-רקס של נאס"א שלפה את הזרוע הרובוטית שלה ונגעה באסטרואיד בֶּנוּ – וכעת מתפרסם הסרטון הסוער מהמבצע ההיסטורי.

זאת הפעם הראשונה שחללית של סוכנות החלל האמריקאית דוגמת קרקע מאסטרואיד. הדגימה היקרה, המכילה אבק ואבנים קטנות שהשתמרו בצורתם ההיולית מאז שנוצרו יחד עם מערכת השמש לפני מיליארדי שנים, צפויה להגיע לכדור הארץ ב-2023.

צפו בסרטון הדרמטי:

אוסיריס-רקס שוגרה ב-2016 ונכנסה למסלול סביב האסטרואיד בנו שנתיים לאחר מכן. ביום שלישי, המבערים של החללית הוציאו אותה מהמסלול – והיא החלה להתקרב לפני השטח. הנחיתה ארכה ארבע שעות, במהלכה החללית תיקנה את מסלולה באמצעות שתי הבערות נוספות כך שתהיה בדיוק מעל האתר שנבחר: משטח ישר יחסית בהמיספרה הצפונית של האסטרואיד.

בשלב הזה, כשהיא כמעט נוגעת באסטרואיד, החללית שחררה פרץ של גז נתרן, שהעיף אבק וחצץ הישר לזרוע הדגימה באורך 3.35 מטרים. אמנם ייקח שבוע נוסף כדי לוודא שהזרוע אכן אספה את הדגימה בהצלחה, אבל לפי הסרטון נראה שמהמבצע הוכיח את עצמו: חללית של נאס"א נגעה לראשונה באסטרואיד – ושבה בבטחה לחלל.

480px-Bennu’s_boulder-covered_surface_20190411_bennu_bird_rock_0.jpg

פני השטח של בנו, כפי שצולמו על ידי אוסיריס-רקס מגובה של 4.5 קילומטרים. קרדיט: NASA

הגנה על כדור הארץ

בנו הוא אסטרואיד מעניין מכמה בחינות. ראשית, הוא אסטרואיד מסוג אפולו, כלומר שמסלולו סביב השמש חוצה את מסלולו של הארץ – והוא אכן עלול להתנגש בנו בשלהי המאה ה-22. הבנה טובה יותר של הרכבו הפנימי אולי תאפשר לדורות העתידיים להגן על עצמם במקרה של התנגשות בלתי נמנעת.

בנוסף, בנו הוא אסטרואיד פחמימני, כך שהוא מורכב גם ממתכות. לפי הערכות, האסטרואיד מכיל מתכות יקרות כמו ברזל וניקל בשווי של כמעט 700 מיליון דולר – וייתכן שנרצה לכרות אותו בעתיד הרחוק.

ולבסוף, לפי הסברה המקובלת אסטרואידים כמו בנו הם שהביאו לכדור הארץ את המים ואת התרכובות האורגניות שאפשרו את היווצרותם של חיים. מאחר שאסטרואידים אינם חשופים לשינויים הגיאולוגיים שכוכבי לכת חשופים אליהם, בנו הוא מעין "קופסה שחורה" שיכולה לספק לנו הצצה לימיה הראשונים של מערכת השמש.

קראו עוד: