חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הקרב על הסרט הראשון בחלל: סוכנות החלל הרוסית תשגר מיליארדר יפני וצוות צילום לתחנת החלל הבינלאומית

תיירות החלל מעלה הילוך, ורוסיה לא מתכוונת להישאר מאחור

עודד כרמלי
18.05.2021
הדמיית אמן של כנרית מנגנת בסטארשיפ במסגרת dearMoon. קרדיט: ספייס אקס
הדמיית אמן של כנרית מנגנת בסטארשיפ במסגרת dearMoon. קרדיט: ספייס אקס

סוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס מכרה למיליארד היפני יוסאקו מאזאווה מושבים בחללית סויוז שתשוגר בדצמבר הקרוב לתחנת החלל הבינלאומית – כדי לצלם את המסע ליוטיוב.

 

המעצמות רבות – והמיליארד האקסצנטרי חוגג

בחודש מרץ השנה התפרסם מאזאווה כשהציע שמונה כרטיסים חינם ל"אנשים יצירתיים" לטיסה מסביב לירח בחללית החדשה של ספייס אקס, הסטארשיפ. משימת dearMoon, שתשוגר ב-2023, תהיה המשימה האזרחית הראשונה שתקיף את הירח. מאזאווה הוא אספן אמנות נודע ומתופף לשעבר בלהקת פאנק, שעשה את הונו ממכירת תקליטורים בדואר ואחר כך ברשת. בהמשך פתח את רשת קמעונות האופנה זוזוטאון, כיום הגדולה ביפן, וייסד קרן לאמנות עכשווית שתומכת באומנים צעירים.

 

158050879_240263681145481_2545439889063417448_n.jpg

מאזאווה (באמצע) והמקומות הפנויים על טיסת dearMoon מסביב לירח. קרדיט: dearMoon
מאזאווה (באמצע) והמקומות הפנויים על טיסת dearMoon מסביב לירח. קרדיט: dearMoon

 

אלא שכעת מסתבר שמאזאווה לא מתכוון להמתין בסבלנות עד 2023, ועד להשלמת חללית הסטארשיפ, והוא יטוס לתחנת החלל הבינלאומית כבר בדצמבר 2021. המיליארדר בן ה-45 קנה שני מושבים בחללית הרוסית סויוז, לעצמו ולעוזר ההפקה שלו יוזו היראנו, במטרה לתעד את המסע ולשתף אותו עם 700,000 העוקבים של מאזאווה ביוטיוב. על המשימה בת השבועיים לתחנת החלל הבינלאומית יפקד הקוסמונאוט אלכסנדר מיסורקין, שזאת תהיה הטיסה השלישית שלו לתחנת החלל.

 

מרוסקוסמוס נמסר כי מאזאווה והיראנו כבר עברו את המבדקים הגופניים ונמצאו כשירים לטיסה. החל מחודש יוני יעברו השניים תוכנית אימונים בת שלושה חודשים במרכז להכשרת קוסמונאוטים ע"ש יורי גגרין בסטאר סיטי שפאתי מוסקבה. עד היום טסו בסך הכול שמונה תיירים לתחנת החלל הבינלאומית – כולם בחלליות סויוז של סוכנות החלל הרוסית. מאזאווה יהיה הראשון מיפן, וכן הראשון שרוכש שני מושבים על חללית סויוז במקום מושב אחד. ברוסקוסמוס לא פרסמו את המחיר ששילם מאזאווה בעד שני הכרטיסים, אבל ההערכה היא שמדובר ב-20 עד 35 מיליון דולר לכל מושב.

 

הסרט הראשון בחלל: אקשן אמריקאי או דרמה רוסית?

המהלך הרוסי הוא ניסיון של רוסקוסמוס להחיות את תוכנית תיירות החלל שלה לאור ההתפתחויות הדרמטיות בתעשיית החלל הפרטית.

 

בפברואר השנה הכריזה ספייס אקס שבאוקטובר תשגר חללית מסוג דרגון 2 ללא "אסטרונאוטים מקצועיים". במשימה, ששמה Inspiration4, יטוסו ארבעה נוסעים: היזם והטייס ג'ארד אייזקמן, נוסע נוסף שזהותו טרם פורסמה, נוסע שלישי שיוגרל מבין המשתמשים בחברת המסחר המקוון של אייזקמן ונוסע רביעי שיוגרל מבין התורמים לבית החולים למחקר ילדים סנט ג'וד. ואילו בשנה הבאה תוציא חברת אקסיום טיסה, גם כן על סיפון דרגון 2 של ספייס אקס, עם האסטרונאוט וסגן נשיא אקסיום מייקל לופז אלגריה, היזם האמריקאי לארי קונר, המשקיע הקנדי מארק פאתי וכמובן הישראלי השני בחלל – הטייס והיזם איתן סטיבה.

 

640px-Yulia_Peresild,_March_2013.jpg

השחקנית יוליה פרסילד. תביס את טום קרוז על תואר השחקנית הראשונה בחלל? קרדיט: הקרמלין
השחקנית יוליה פרסילד. תביס את טום קרוז על תואר השחקנית הראשונה בחלל? קרדיט: הקרמלין

 

למעשה, באחת מטיסות ההמשך של אקסיום עתידים להשתגר לתחנת החלל הבינלאומית גם השחקן טום קרוז והבמאי דאג לימן, במטרה לצלם שם סצנות מסרט אקשן חדש. גם כאן ברוסיה מתכוונים להקדים את האמריקאים, ובהודעה נפרדת הודיעה רוסקוסמוס כי כבר ב-5 אוקטובר תשגר לתחנת החלל הבינלאומית את השחקנית יוליה פרסילד ואת הבמאי קלים שיפנקו כדי לצלם סרט משלה – ודווקא דרמה. הסרט, ששמו "אתגר", מופק במשותף על ידי מנהל רוסקומוס דמיטרי רוגוזין וערוץ הטלוויזיה הממלכתי ברוסיה, הערוץ הראשון.

 

כרטיס לטיסה תת-מסלולית לחלל – אפשר להזמין כבר היום

במקביל להתחממות תחום תיירות החלל המסלולית, גם התיירות התת-מסלולית מתחממת. תיירות תת-מסלולית פירושה הגעה לחלל מבלי להיכנס למסלול סביב כדור הארץ, כלומר טיסה קצרה שבסופה כמה דקות של ריחוף במיקרו-כבידה. אחרי "חזרה גנרלית" לא מאוישת מוצלחת באפריל, חברת בלו אוריג'ין של מייסד אמזון ג'ף בזוס הודיעה כי תשגר את הטיסה התת-מסלולית הראשונה על גבי החללית שלה ניו שפרד ב-20 ביולי.

 

כבר בטיסה זו החברה מציעה למכירה מושב אחד לתייר חלל, במכירה פומבית שנפתחה ב-5 במאי באתר בלו אוריג'ין. ההכנסות מהמכירה יועברו ל"מועדון העתיד", קרן פילנטרופית לעידוד לימודי מקצועות המדע, ההנדסה והטכנולוגיה מייסודה של החברה. ההרשמה פתוחה וכל אחד עם כמה מיליונים פנויים, גם מישראל, יכול להציע את הצעתו באתר של בלו אוריג'ין.

 

סרטון פרסומת לטיסת הבכורה של הניו שפרד.

תגיות: