חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

נוקיה ונאס"א יתקינו אינטרנט אלחוטי 4G – על הירח

עודד כרמלי
21.10.2020
רשת סלולרית ירחית
הרשת הירחית תאפשר תקשורת מהירה בין הרוברים לבסיס המאויש. תמונת אילוסטרציה: pikist

הענקית הפינית נוקיה נבחרה על ידי סוכנות החלל האמריקאית להתחיל בפיתוח רשת סלולרית ראשונה – על הירח. החוזה, בן 14.1 מיליון דולר, נחתם בין נאס"א לשלוחה האמריקאית של נוקיה, במטרה להתקין על פני הירח את הרשת הסלולרית הראשונה מחוץ לכדור הארץ, במסגרת פרויקט LunaNet. הרשת הירחית תהיה בטכנולוגיית הדור הרביעי, או 4G, כלומר תספק אינטרנט אלחוטי לתחנת המחקר המאוישת שנאס"א מתכננת לבסס בירח עד שנת 2030.

 

החוזה החדש הוא אחד מבין 14 חוזים שנחתמו בשבוע שעבר בין נאס"א לחברות מסחריות בסבב החמישי של Tipping Point Technologies ("טכנולוגיות נקודת מפנה"). במסגרת שיתוף הפעולה, נאס"א תממן למגזר הפרטי פיתוח של טכנולוגיות חדישות שיסייעו לה להגשים את תוכנית ארטמיס: להנחית את האסטרונאוטית הראשונה ואת האסטרונאוט הבא על פני הירח עד שנת 2024 – ולבסס תחנת מחקר מאוישת על הירח עד שנת 3030. 

 

48953946911_e60c5bcc5c_c.jpg

הסטארשיפ של ספייס אקס על כן השיגור. האם היא תישא שני אסטרונאוטים לירח בעוד ארבע שנים? קרדיט: SpaceX
הסטארשיפ של ספייס אקס על כן השיגור. האם היא תישא שני אסטרונאוטים לירח בעוד ארבע שנים? קרדיט: SpaceX

 

בין הזוכות בסבב האחרון של מענקי הפיתוח, על סך 370 מיליון דולר, ניתן למנות חברות מוכרות מתחום החלל, כמו ספייס אקס ולוקהיד מרטין, לצד סטארט אפים נישתיים יותר. המענקים כוללים מגוון רחב של טכנולוגיות, כמו מערכות דלק חסכוניות, גנרטור חשמל וחום שיוכל לשרוד בלילה הירחי המקפיא ורובר מקפץ שיוכל לשאת עד 1 ק"ג מטען למרחק של עד 2.5 ק"מ. אותו רובר מקפץ של חברת הרובוטיקה אינטואיטיב מאשינס, שבנייתו עתידה להסתיים עד 2022, יהיה אחראי גם על התקנת רשת ה-G4 של נוקיה.

 

מנוקיה נמסר כי הרשת הירחית הראשונה תקנפג (תקבע את המאפיינים ואת ההגדרות הנדרשים להפעלת התוכנה) את עצמה אוטומטית, ותאפשר תקשורת מהירה בין הרוברים לבסיס המאויש, לרבות ניווט לווייני בזמן-אמת ואפילו סטרימינג באיכות גבוהה של וידאו. למעשה, הקליטה בירח צפויה להיות טובה בהרבה מזו של מדינות בעלות תשתית דומה בכדור הארץ, שכן בירח אין הפרעות אטמוספריות ואין בניינים, עצים וכדומה. לדברי החברה, את ציוד ה-G4 שיותקן ניתן יהיה לשדרג בעתיד ל-G5. 

 

כמובן, רשת ה-G4 שתותקן על הירח תיראה שונה מאוד מזו המתוקנת בכדור הארץ. למרות שהתקן לתקשורת אלחוטית בפס-רחב אותו אותו תקן שבו משתמשים למכשירים ניידים כאן בישראל, למשל (תקן LTE) – הרשת הירחית תצטרך להיות קלה יותר (כדי שניתן יהיה לשגר אותה לירח), חסכונית יותר (כדי שניתן יהיה לספק לה חשמל מפאנלים סולאריים שיותקנו בירח) ועמידה הרבה יותר (כדי שתעמוד בקרינה ובטמפרטורות הקיצוניות על פני הירח).