חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

לנוחיותכם: נאס"א תשגר בחמישי אסלה בשווי 23 מיליון דולר לתחנת החלל הבינלאומית

בין יתר החידושים: משפך שתן לאסטרונאוטיות, שישמש גם את הנוחתת הראשונה על הירח

עודד כרמלי
29.09.2020
הגיע הזמן להכניס קצת חידושים לשירותי החלל.
הגיע הזמן להכניס קצת חידושים לשירותי החלל.

תאגיד נורת'רופ גראמן נערך לשיגור משימת האספקה ה-14 של החברה לתחנת החלל הבינלאומית. אמנם חללית האספקה כוללת כ-3,600 ק"ג של ציוד וציוד מדעי, אבל מן הסתם עיני כל העולם נשואות לתא השירותים החדש שיותקן בתחנה – בעלות של 23 מיליון דולר. השיגור מתוכנן ליום חמישי הזה, 1.10.20.

 

משימת האספקה NG 14, שנקראת על שם האסטרונאוטית ההודית-אמריקנית קלפנה צ'אולה שנספתה באסון קולומביה, תשוגר ב-1 באוקטובר מהאי וולופס על גבי חללית מסוג סיגנוס. משגר מסוג אנטרס יישא את משימת האספקה לתחנת החלל הבינלאומית, שם תפרוק כ-3,600 ק"ג של ציוד וציוד מדעי. החללית תעגון בתחנה למשך שלושה חודשים, ולאחר מכן תקלוט כ-3,700 ק"ג של פסולת.

 

toilet (1).jpg

בתמונה: שירותים בשווי 23 מיליון דולר. קרדיט: NASA
בתמונה: שירותים בשווי 23 מיליון דולר. קרדיט: NASA


 

יציאה קטנה לאדם, זינוק ענק לאנושות

גולת הכותרת של המשימה היא תא שירותים חללי חדיש בשם המפוצץ Universal Waste Management System, או UWMS. בגובה של 71 ס"מ, ובמראה כללי של מכונת זמן עתידנית, ה-UWMS שונה מאוד ממה שאנחנו מכירים כאן בכדור הארץ.

 

לאסלה החדשה, כך מבטיחים בנאס"א, יתרונות רבים: היא קטנה ב-65%, קלה ב-40%, היא אוטומטית (לא צריך ללחוץ על כפתור כדי להפעיל את המערכת) והיא צורכת פחות אנרגיה מהאסלה שמותקנת היום בתחנת החלל הבינלאומית. בין היתר, האסלה החדשה כוללת צמד מאווררי טיטניום עוצמתיים שהודפסו במדפסת תלת-ממד, שתפקידם לשאוב את פסולת האסטרונאוטים בהיעדר כבידה. מאחר ששתן האסטרונאוטים ממוחזר בהמשך למי שתייה – להפרדה המהירה של שני סוגי הפסולת חשיבות עליונה לכל יציאה קטנה לאדם.

 

אבל אולי היתרון הגדול ביותר של ה-UWMS הוא בהתאמתו לאסטרונאוטיות. מושב האסלה עוצב במיוחד לאנטומיה הנקבית, והוא כולל לראשונה משפך שתן לנשים. נקודה זו חשובה במיוחד, שכן נאס"א מתכננת להנחית ב-2024 את האסטרונאוטית הראשונה על הירח. אם האסטרונאוטים והאסטרונאוטיות בתחנת החלל הבינלאומית יאשרו את הדגם החדש, הוא צפוי לטוס בהמשך לירח ואפילו למאדים. כן, בתחנת החלל הבינלאומית אפילו הליכה לשירותים היא ניסוי מדעי.

 

היסטוריה של תקלות מצערות ומלכלכות

נכון להיום, יש שתי יחידות שירותים בתחנת החלל הבינלאומית – אחד בחלק הרוסי, זבזדה, ואחד בחלק האמריקאי, טרנקוויליטי – שתיהן תוצרת רוסיה. ב-2008 התקלקלו השירותים בני שבע השנים בזבזדה, אבל למרבה המזל רק בחלק של הפסולת הנוזלית. לאחר שלא הצליחו לתקן את התקלה בכוחות עצמם, האסטרונאוטים נאלצו לארוז את שקיות השתן באופן ידני. משאבה חלופית שוגרה עם מעבורת החלל דיסקברי.

 

אבל אפילו אם לא מתחשבים בגילן המופלג של האסלות בתחנת החלל, ובחשש המתמיד מפני תקלה נוראה, נראה כי האסטרונאוטים לא מרוצים מהן. ספציפית, אסטרונאוטים התלוננו על כך שתנוחה לא נכונה על האסלה מביאה לאריזה לא נכונה של הפסולת, ובמקרים קיצוניים יותר – לזיהום חומרת המכשיר עצמו. לא נעים.

 

אחרי שהזרוע הרובוטית Canadarm 2 תתפוס את חללית האספקה, דרי התחנה הנוכחיים –אסטרונאוט נאס"א כריס קסידי ושני הקוסמונאוטים אנטולי איוונשין ואיוואן וגנר – ייקחו את השירותים למשכנם הסופי בחלק השלישי של התחנה (Node 3), החללית טרנקוויליטי, לשימוש בכורה.

 

jsc2019e070463.jpg

לפה משתינים, אם אתם אסטרונאוטים. קרדיט: NASA
לפה משתינים, אם אתם אסטרונאוטים. קרדיט: NASA

 

ולמקרה שתהיתם: כן, ה-UWMS נבדק קודם לכן במרכז החלל ג'ונסון ביוסטון, טקסס. בנוסף, בסוכנות החלל פרסמו תמונה של הצינור שישמש את האסטרונאוטים, אך לא צירפו תמונה של המשפך שיתחבר לצינור וישמש את האסטרונאוטיות.

 

אכן, היקום מלא תעלומות – ולא תמיד יש למדע תשובות לכל השאלות. 

 

universal-waste-management-system-toilet-stall-02.27.19.jpg

לפחות יש פרטיות: תא השירותים שה-UWMS יותקן בתוכו בחללית טרנקוויליטי. קרדיט: NASA
לפחות יש פרטיות: תא השירותים שה-UWMS יותקן בתוכו בחללית טרנקוויליטי. קרדיט: NASA