חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הודו מצאה את הנחתת ויקראם שהתרסקה בשבת על הירח

צ'אנדריאן 2 ההודית מצאה את הנחתת ויקראם שהתרסקה; ההודים עדיין מנסים ליצור קשר עם הנחתת

עודד כרמלי
9.09.2019
הדמיה של הנחתת ויקראם, כפי שהייתה אמורה לנחות על הירח. קרדיט: ISRO
הדמיה של הנחתת ויקראם, כפי שהייתה אמורה לנחות על הירח. קרדיט: ISRO

הארגון ההודי לחקר החלל (ISRO) הודיע אתמול (ראשון) שהמקפת צ'אנדריאן 2, המקיפה את הירח, איתרה את הנחתת ויקראם – שהייתה אמורה לנחות על הירח ביום שישי, אבל הקשר עמה אבד במהלך הנחיתה. הודו קיוותה להפוך למדינה הרביעית שנוחתת נחיתה רכה על הירח, אחרי ההתרסקות של החללית הישראלית בראשית באפריל עקב כשל באחד ממדי התאוצה של הגשושית.

 

הודו חולמת על הירח

המשימה ההודית, הכוללת מקפת, נחתת ורובר, שוגרה ב-22 ביולי על גבי המשגר ההודי הבינוני GSLV Mk-III, או "מארק 3", ממרכז החלל סאטיש דאוון שבמדינת אנדרה פרדש. צ'אנדריאן 2 (בסנסקריט: "רכב ירח") נועדה למפות את כיסי המים בירח.

 

psk2826.jpg

צ'אנדריאן 2 על כן השיגור במרכז החלל סאטיש דאוון בשבוע שעבר. קרדיט: ISRO
צ'אנדריאן 2 על כן השיגור במרכז החלל סאטיש דאוון בשבוע שעבר. קרדיט: ISRO

 

משימת צ'אנדריאן 2 כללה מקפת שתקיף את הירח, נחתת שתנחת עליו ורובר שיסייר על פניו – כאשר כל מרכיבי המשימה פותחו על ידי סוכנות החלל ההודית. בדומה למסע של בראשית, מסעה של צ'אנדריאן 2 ארך כחודשיים, לפני שנכנסה למסלול סביב הירח בגובה של כ-100 ק"מ מעל פני השטח.

 

בשלב זה, הנחתת ויקראם (על שם ויקראם סאראבהאי, אבי תוכנית החלל ההודית) נפרדה מחללית האם בניסיון נחיתה רכה סמוך לקוטב הדרומי של הירח. מתוך הנחתת עתיד היה לצאת הרובר פראגיאן ("חוכמה"), במטרה לבלות יום ירחי אחד, או 14 ימים ארציים, באיסוף וניתוח דוגמיות מינרלים וכימיקלים. אלא שאז, במרחק 2.1 ק"מ בלבד מפני השטח, אבד הקשר עם הנחתת ויקראם.

 

 

03pragyanrovermountedontherampprojectingfromoutofthesidesofvikramlander.jpg

הרובר פראגיאן מגיח מהנחתת ויקראם במעבדות ISRO. קרדיט: ISRO
הרובר פראגיאן מגיח מהנחתת ויקראם במעבדות ISRO. קרדיט: ISRO

 

"אסור להתייאש"

כעת, ההודים הודיעו שחללית האם איתרה את הנחתת ויקראם על פני השטח של הירח, וכן צילמה תמונה תרמית של ויקראם. אלא שב-ISRO לא פרסמו את התמונות שצילמה צ'אנדריאן 2, כך שלא ברור אם היא אכן התרסקה – ואם כן, האם אבד גם הרובר שנשאה ברחמה. לפי גורמים בסוכנות החלל ההודית, החללית נמצאה בחתיכה אחת, גם אם הפוכה על צדה.

 

בתוך כך, נמשכים המאמצים לחידוש הקשר עם הנחתת. ההודים מקציבים 14 יום לניסיונות הללו, שסיכויי הצלחתם הולכים ופוחתים עם הזמן. ככלל, אם מערכות הנחתת ויקראם שרדו את הנפילה, השאלה היא שאלת זווית הנפילה: אם הלוחות הסולאריים פונים לשמש, הנחתת תוכל לייצר חשמל ומפעיליה יוכלו להשתמש במכשור המדעי שעל סיפונה – או לכל הפחות לשחרר את הרובר פראגיאן. הזמן שחולף מבלי לשמוע אות חיים מהנחתת פירושו שהמערכות נהרסו, או שהלוחות הסולאריים נמצאים בצל.

 

כך או כך, ב-ISRO מדגישים שהכישלון לא יעכב את המאמצים להנחית אסטרונאוטים הודים על אדמת הירח עד שנת 2022, וכי הניסיון שנלמד מניסיון הנחיתה הינו יקר ערך. ראש ממשלת הודו מודי אמר בשישי כי "ההישג עומד בפני עצמו. אסור להתייאש".

תגיות: