חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

צילומים חדשים של הכינרת מהחלל מראים את עכירות המים

25.06.2018
צילום הכינרת מהחלל
צילום הכינרת מהחלל
 
צילומים חדשים שהגיעו מהלוויין הישראלי לחקר הסביבה "ונוס", מראים את הכינרת מהחלל כפי שטרם נראתה. בצילומים, מהלוויין ששיגרה סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע באוגוסט האחרון, ניתן לראות את הקרקעות שנסחפו לצפון הכנרת על ידי נהר הירדן בעקבות שיטפונות החורף האחרון.  ניתוח הצילום העלה כי הסחף גורם לעכירות המים שכתוצאה מכך פחות צלולים ופחות טובים לשתייה מאשר באזורים אחרים בכנרת. בתוך כך, סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע תרמה השבוע לאו"ם דגם של "ונוס" שיוצג בתערוכת קבע במשרדי האו"ם בוינה. 
 
הכינרת, כפי שצולמה לאחרונה על ידי הלוויין הישראלי-צרפתי, ונוס
הכינרת, כפי שצולמה לאחרונה על ידי הלוויין הישראלי-צרפתי, ונוס
 
 
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס הצהיר היום בכנס באו"ם בתחום החלל כי "ישראל תמשיך לפעול לקידום האנושות כולה בתחומים שבהם אנחנו מצטיינים: מדע, טכנולוגיה, חדשנות וחלל. ההישגים שלנו אדירים ובכוונת ישראל להשקיע רבות כדי להוביל בתחומים בהם אנחנו מצטיינים, וזאת בזכות היכולות של אנשינו". 
 
לדברי פרופ' ארנון קרניאלי מהמרכז המדעי של ונוס הנתמך על ידי משרד המדע באוניברסיטת בן גוריון, "הזרימות החזקות מהנחלים בחורף האחרון הביאו לסחף של  קרקעות שהושקעו בכנרת. המשקעים מעלים את רמת העכירות של המים ועשויים להביא לירידה זמנית באיכות המים עד לשקיעתם בקרקעית האגם".
 
בתמונה נוספת שצילם "ונוס" מאיזור חיפה ניתן לראות את השפעת בניית הנמל החדש על איכות המים במפרץ.  בניית הנמל מחייבת העמקת קרקעית הים ולצורך כך משתמשים באנייה מיוחדת שחופרת באזור הנמל ומפזרת את החומר החפור בים הפתוח. בצילום רואים את עכירות המים באזור הנמל ואפילו את הספינה שמפזרת את החומר בים.
 
ונוס שוגר בהצלחה באוגוסט 2017 ומאז מצלם פעם ביומיים כ-110 אזורי חקלאות, טבע ואקולוגיה ברחבי העולם ברזולוציה של 5 מטרים ובאותה זווית צילום. בזכות מספר הצבעים הרחב של המצלמה, שחלקם מעבר לתחום הנראה לעין האנושית, ניתן להבחין בשינויים תכופים בצמחייה, בקרקע, בחופים, בגופי מים ובאטמוספרה ולזהות זיהומים, יובש ומחלות מבעוד מועד.