סקרני חלל
arrow-left
מושגי חלל

ונוס (VENμS)

news Image
ונוס (VENμS)
במהלך 2017 ישוגר לחלל VENμS (ונוס), לוויין חדשני פרי שיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית וסוכנות החלל הצרפתית, שמיועד לבצע שתי משימות, מדעית וטכנולוגית. במסגרת המשימה המדעית עתיד הלווין לצלם ולתעד שדות וחלקות אדמה מהחלל, אחת ליומיים במשך שנתיים. בכך הוא עתיד לאפשר עריכת מחקרים ופיתוח שיטות לניטור מצב קרקע, צמחייה יעור וחקלאות מדוייקת, שימור סביבה ואיכות מקווי מים. במסגרת המשימה הטכנולוגית מתוכננת הוכחת פעילותה של מערכת הנעה חשמלית חדשנית מתוצרת רפאל לתחזוקת הלווין במסלולו. שמו של הלוויין דומה אמנם לשם כוכב הלכת נוגה אך הינו ראשי תיבות- Vegetation and Environment on a New Micro Satellite, ובעברית- צמחייה וסביבה באמצעות לוויין זעיר חדש.
 
לווין ונוס מצויד במצלמה מיוחדת שיכולה לקלוט פרטים חשובים, ובהם כאלה שאינם נראים לעין. על ידי ניתוח והשוואה של התמונות זוֹ לזוֹ יהיה אפשר להעריך מה מצב הקרקע ולדעת איך הצמחייה מתפתחת, אם הצמחים צמאים למים וכן לזהות התפשטוּת של נגע או זיהוּם בשדה ולהעביר את המידע במהירוּת כדי לתקן את הנזק.
 
הלוויין יצלם שטחים עצוּמים ויספק עשרות תמונות מדי יום, וכל אחת מהן תציג כ- 700 קילומטרים רְבוּעים. מלבד זה, ונוס יטוס במסלול מיוחד בחלל, דבר שיאפשר לו לחזור בכל פעם לכל אחת מנקודות הצילום ברחבי העולם, בדיוק באותה שעה ובאותם תנאֵי צילום שבהם צילם בפעם הקודמת. זה יקל על החוקרים את מלאכת ההשוואה בין התמונות, ויאפשר להם לזהות אם השינויים שחלו באדמה ובצמחייה בעונות השנה טובים או מדאיגים ואם החלקה מתפקֶדת יפה או שהיא זקוקה לטיפול.
 
המצלמה של ונוס היא מוּלטי–סְפֶּקטרָלית המורכבת מ- 12 מצלמות הפועלות סימולטנית. כלומר, היא תצלם בו-זמנית 12 תמונות של אותו מקום - כל אחת מהן באורך גל שונה, ובכלל זה בתחומים שאינם נראים לעין האדם, כמו אינפרה–אדום. התמונות הנפרדות מעובדות לכדי תמונה אחת שלמה, צבעונית ומדויקת מאוד. 
ממדי הלוויין ונוס, דומים לממדים של מקרר ביתי ומשקלו 270 קילוגרם, הלווין מצויד במטע"ד טכנולוגי הכולל מערכת הנעה חשמלית. מדובר במערכת המורכבת משני מנועים חשמליים הפולטים סילון של יוני קסנון, שאמורים לאפשר ללוויין לפעול בחלל פרק זמן ארוך במידה משמעותית בהשוואה לזמני הפעולה שניתן לקבל באמצעותם באמצעות מערכות הנעה כימיות שמנצלות דלק באותה המסה במסגרת המשימה הטכנולוית של לווין ונוס מתוכנן להוכיח את פעולתה של מערכת ההנעה החשמלית בחלל ובמיוחד באפשרותה לנהג את הלווין ולתמרנו בחלל ON-LINE.
 
התעשייה האווירית לישראל אחראית לפיתוח מערכות הלוויין ותחנת הקרקע, מערכת ההנעה החשמלית מפותחת ברפאל, ואילו צרפת אחראית על פיתוח המצלמה המולטי-ספקטרלית ומיערכת עיבוד התמונות. החברה המפתחת את המצלמה בפועל עבור סוכנות החלל הצרפתית הינה אלביט מערכות אלקטרו-אופטיות אל-אופ הישראלית.

עוד בנושא