מרגישים שהאביב הקדים השנה? לא טעיתם

מאפסנים את הפוך? מתמרחים נגד יתושים? אם אתם מרגישים שהאביב הקדים השנה בשבועיים – אתם ממש צודקים

6.03.2018
הוא כבר כאן, האביב- הפתעה! |צילום: Harke
חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בדיוויס מצאו שהאביב הולך ומקדים בקצב מהיר פי שלושה מכפי שעלה במחקרים קודמים. לפי המחקר החדש, שתוצאותיו התפרסמו בכתב העת Scientific Reports מבית Nature, עונת האביב מקדימה בארבעה עד חמישה ימים על כל 10 מעלות צפונה מקו המשווה – בהשוואה למה  שהיה לפני עשור.

לפי החישוב הזה, פה בישראל, הממוקמת כ-31 מעלות מצפון לקו המשווה, האביב מקדים בשבועיים מכפי שהיה ב-2008.

האביב בישראל – שבועיים לפני יום שוויון האביב

למעשה, הקדמה של שבועיים עולה בקנה אחד עם יום שוויון האביב בישראל, שמתרחש מדי שנה ב-20 במרץ. ביום הזה היום והלילה שווים באורכם, ולאחר מכן הימים ילכו ויתארכו, כשהשמש עוברת מכיפת השמים הדרומית לצפונית, כך שהיא מחממת ביעילות רבה יותר את הצפון (שם מתחיל הקיץ) מאשר את הדרום (שם מתחיל החורף). כאמור, באופן רשמי האביב אמור להגיע לישראל ולשאר חצי כדור הארץ הצפוני ב-20 במרץ. בפועל, בגלל שינויי האקלים, הוא כבר כאן.

"המחקר הזה מאשר תצפיות קודמות בקהילה המדעית, וכן דיווחים מהקהל הרחב", אומר האקולוג אריק פוסט, שהוביל את המחקר. "אכן, האביב מקדים משנה לשנה, כשהאזורים הארקטיים, שחווים את ההתחממות הגדולה ביותר, חווים את ההקדמה הגדולה ביותר".

דבורה ופרח באביב

אווזים קנדיים באביב
מי הזיז את הצוף שלי? | צילום: Louise Docker

כדור הארץ ממשיך להתחמם

המחקר החדש הוא המקיף ביותר בתחום הפנולוגיה, החוקר את מחזוריות העונות, והוא נשען בין היתר, על תזמון נדידת ציפורים, פריחת פרחים וקריאות חיזור של בעלי חיים אמפיביים. החוקרים ערכו מטא-אנליזה ל-743 מחקרים קודמים, שפורסמו על פני 86 שנים, ונערכו על פני כל ההמיספרה הצפונית של כדור הארץ.

ככלל, מינים רבים של בעלי חיים וצמחים משנים את התנהגותם לפי בוא האביב, ועדיין לא ברורה לגמרי השפעתה של הקדמת האביב על חייהם. המחקר מציין שמינים של ציפורים נודדות נמצאים בסכנה חמורה במיוחד, שכן ציפורים אלה יוצאות מאזורים טרופיים ומצפינות, לעיתים עד החוג הארקטי, כדי להתרבות שם. החשש הוא, שבוא האביב בנקודת המוצא כבר אינו מהווה אינדיקציה מהימנה למצב המזון בצפון – כמו עונת ההתרבות של חרקים מסוימים, המשמשים טרף לציפורים.

בינואר השנה, נאס"א הודיעה ששנת 2017 הייתה השנה השנייה החמה ביותר בהיסטוריה המתועדת – והשנה החמה ביותר ללא אל-ניניו. פליטת גזי חממה, כמו פחמן דו-חמצני, לאטמוספרה, הביאה לעלייה ממוצעת של כ-1.1 מעלות צלזיוס מעל הטמפרטורה הממוצעת במאה ה-19.