מסיבת כוכבי לכת חוץ שמשיים

15.11.2017

במשך מאות שנים הקהילה המדעית שיערה שהם קיימים: כוכבי לכת, ממש כמו כדור הארץ, מאדים או צדק, אבל לא כאן בשכונת מערכת השמש, אלא אי שם מחוצה לה. לא ייתכן הרי שהיקום מלא בכל כך הרבה כוכבים ללא מיליארדי כוכבי לכת שיסתובבו סביב חלקם לפחות.

קשה להאמין, אבל העולם הפלנטרי הראשון שהתגלה מחוץ למערכת השמש, קיומו אושר לפני 25 שנה. עד אז: כלום, גורנישט, רק השערות. אז אתם יכולים לדמיין את ההתרגשות כאשר תוך זמן קצר יחסית מאז, ובעיקר בשנות האלפיים, התגלו אלפי עולמות נוספים. נכון להיום, לפי ארכיב כוכבי הלכת החוץ שמשיים של נאס"א, אנחנו יודעים בוודאות על קיומם של 3,550 כוכבי לכת, 589 מערכות שמש עם כוכבי לכת מרובים ויש עוד 4,496 מועמדים שממתינים לווידוא סופי.

חלק מכוכבי הלכת שהתגלו מוזרים למדי אבל אין ספק שהגביע הקדוש הוא למצוא כוכב לכת שיכול לקיים חיים, כפי שאנחנו מכירים אותם. אז לרגל פרסום גילויו של תאום כדור הארץ השני היום, רביעי 15.11.17, החלטנו כאן במדור כוכבים בחוץ לחגוג את המאורע עם שני קטעים.

האחד מספר את ההיסטוריה של גילוי כוכבי הלכת החוץ שמשיים וקצת על הטכניקות שבהן משתמשים לצורך כך. הוא עשה זאת באמצעות לא פחות מאקפלה של מחרוזת שירים מהסרט אלדין (זהירות: זה הולך להיות גיקי להפליא אך מהנה ומצחיק לא פחות):

ועכשיו להפתעה השניה: תחגרו חגורות כי ההדמיה שלפניכם לוקחת אתכם לביקור אינטראקטיבי בתלת ממד וב- 360 מעלות של שישה מכוכבי הלכת המוזרים והמרתקים ביותר שהתגלו. בחלק מהביקורים תרחפו ממרחק בטוח מכוכבי הלכת ובחלק תרחפו קרוב לפני השטח.

ואם זה רק פתח לכם את התיאבון ואתם עדיין לא מכירים את הפוסטרים הנפלאים שנאס"א הוציאה, אז הם ניתנים להורדה כאן. מדובר באוסף של פוסטרים באיכות גבוהה המדמים נוכחות אנושית בפלנטות שונות, במערכת השמש ומחוצה לה.

כוכב הלכת החוץ שמשי, kepler186f.
כוכב הלכת החוץ שמשי, kepler186f. "היכן שהדשא של השכן אדום יותר" | Courtesy NASA/JPL-Caltech

כוכב הלכת PSO J318.5-22,
כוכב הלכת PSO J318.5-22, "היכן שחיי הלילה לא נגמרים לעולם" | Courtesy NASA/JPL-Caltech

כוכב הלכת kepler16b,
כוכב הלכת kepler16b, "היכן שהצל שלך תמיד בחברה טובה" | Courtesy NASA/JPL-Caltech
כוכב הלכת החוץ שמשי, kepler186f.

פורסם: 15.11.17