בדרך לירח – עוצרים בקרקעית הים!

16.07.2017

היום (16.7) לפני 48 שנה בדיוק שוגרה אפולו 11, החללית שנישאה על גבי הטיל סטורן 5 ונשאה שלושה אסטרונאוטים לירח. בשנים האחרונות, המירוץ לירח מתחמם מחדש וסוכנות החלל האירופית (ESA) החלה לקיים לאחרונה ניסויים בעומק הים, בהם בוחנים שיטות לחילוץ אסטרונאוטים פצועים – למשל מישהו ששבר רגל – על הירח. למה בים? תחושת הציפה החלקית (האנשים המתאמנים לובשים חליפות המדמות חליפות חלל ומשקולות שונות) נותנת תחושה של כבידה נמוכה יותר – הרי על הירח הכבידה היא שישית בלבד מזו של כדור הארץ.

כאמור, מעבר לניסויים המעניינים כשלעצמם, אפשר ללמוד משהו "מאחורי הקלעים" – אירופה מכוונת לירח – בעתיד הלא מאוד רחוק. אמנם לא הוכרזה משימה מאוישת של אסטרונאוטיות ואסטרונאוטים מאירופה, אבל תחום זה מלהיב את הדמיון כבר כמה שנים, וההכנות השונות, שנערכות כיום, יסייעו לאירופים בדרכם לשכננו הקרוב.

אז קדימה – נשימה ארוכה... וצוללים אל הירח!

אסטרונאוט נאס"א Kjell Lindgren פורס מתקן חילוץ בעוד האסטרונאוט האירופי Pedro Duque שוכב על הקרקעית ומדמה פצוע | צילום: ESA