סקרני חלל
arrow-left
מסע בזמן

מועדון החלל הבינלאומי

מאז המרוץ לחלל בין ארה"ב לרוסיה התווספו עוד כמה חברות למועדון היוקרתי של מדינות בעלות יכולת שיגור לחלל

activity Image
שנת 1970

יפן וסין מצטרפות למועדון החלל הבינלאומי

יפן וסין מצטרפות ל"מועדון החלל" - המדינות שהצליחו להכניס לווין משלהן למסלול סביב כדור-הארץ באופן עצמאי. הלווין היפני אוסומי הקדים את הלווין הסיני דונגפאנגהונג בחודשיים וחצי. בכך יפן היתה הראשונה מבין שתי המדינות להצטרף לברית המועצות, ארצות הברית וצרפת - מדינות שכבר שיגרו לוויין מפיתוח עצמי תוך שימוש בטיל שיגור מתוצרת עצמית. סין שגרה לוויין שהיה כבד יותר מהלוויינים של המדינות האחרות: הוא כלל משדר רדיו ששידר את השיר שעל שמו הוא קרוי, שמשמעותו: ״המזרח הוא האדום״. השידור נמשך 20 ימים.

activity Image
שנת 1980

הודו- המדינה השביעית בעולם עם יכולת שיגור לוויינים

הודו משגרת לראשונה לוויין באמצעות משגר מפיתוח עצמי. בכך היא הופכת למדינה השביעית בעולם עם הישג זה, אחרי ברית המועצות, ארצות הברית, צרפת, יפן, סין ובריטניה. הלווין, ששקל פחות מ-40 ק״ג, היה חלק מסדרת הלוויינים רוהיני, שכללה ארבעה לוויינים ניסיוניים בעיקרם. הלווין היה פעיל מבחינה מבצעית במשך קצת יותר משנה, והקיף את כדור-הארץ במשך שנה ושמונה חודשים.

activity Image
15 באוקטובר 2003

סין משגרת לראשונה חללית מאוישת לחלל - שנג׳ואו 5

סין משגרת לראשונה חללית מאוישת לחלל - שנג'ואו 5 - ובה הטייקונאוט הסיני הראשון יאנג ליוואי. שיגור זה סימן את הצטרפות סין למועדון המדינות שהצליחו להטיס אדם לחלל באופן עצמאי, 42 שנה אחרי רוסיה (ברית המועצות) וארצות הברית. התוכנית הסינית הראשונה לשיגור אדם לחלל החלה כבר ב-1968 אבל היא בוטלה בשל העדר תקציבים. תוכנית החלל שנג׳ואו (בסינית: ספינת אלוהית) החלה ב-1992, כשארבע הטיסות הראשונות היו לא מאוישות. המטרה המרכזית של התוכנית היתה יצירת תחנת חלל סינית מאוישת.

activity Image
ספטמבר 2008

הליכת חלל ראשונה לטייקונאוט

הליכת חלל ראשונה לטייקונאוט סיני, במסגרת משימת שנג'ואו 7. הייתה זו המשימה השלישית המאוישת של סין לחלל, שלראשונה כללה שלושה אנשי צוות. מי שביצע את הליכת החלל היה הטייקונאוט ג׳אי ג׳יגאנג, שבילה בחלל 21 דקות בסך הכל. בין היתר הוא החזיר אל תוך החללית דגימות שנחשפו לתנאי החלל כחלק מניסוי מדעי, ביצע מספר תמרונים וכמובן נופף בדגל סין.

activity Image
13 ביוני 2010

גשושית מביאה לכדור-הארץ דגימות מאסטרואיד

יפן מנחיתה לראשונה על כדור הארץ דגימות שנאספו מאסטרואיד. סוכנות החלל היפנית שיגרה את הגשושית היאבוסה שבע שנים קודם לכן במטרה להנחית אותה על האסטרואיד איטוקאווה. ב-2005 הגשושית נחתה על האסטרואיד, אבל מטען הנפץ שהיה אמור לאפשר לה לשחרר דגימות מהקרקע כשל. המדענים לא איבדו תקווה, והעריכו שבעקבות התנגשותה של הגשושית באסטרואיד בזמן הנחיתה נאספו בתוכה דגימות אבק. אלא שלאחר מכן החללית גם אבדה בחלל! כל זה עיכב את חזרתה של הגשושית לכדור-הארץ בכשנה. עם חזרתה התברר שהמשימה הצליחה והמדענים צדקו: אכן נאספו דגימות, ולהן דמיון רב למטאוריטים.

activity Image
ספטמבר 2011

תחנת החלל הסינית הראשונה מוצבת בחלל

סין מציבה את תחנת החלל הראשונה שלה, בעלת השם השאפתני, טיאנגונג 1 – ״הארמון השמיימי״ – במסלול סביב כדור הארץ. התחנה שימשה בראש ובראשונה לבחינת טכנולוגיות שייושמו בתחנות החלל העתידיות של סין, כמו למשל מנגנוני עגינה, ונערכו בה ניסויים מדעיים. במהלך פעילות התחנה עגנו בה שלוש חלליות סיניות, שתיים מהן מאוישות. לאחר שתוחלף על ידי טיאנגונג 2, תשמש טיאנגונג 1 חללית משא.

activity Image
דצמ' 2012

צפון קוריאה משגרת לראשונה לוויין לחלל

צפון קוריאה משגרת לראשונה לוויין לחלל, באמצעות משגר מפיתוח עצמי. בכך הצטרפה המדינה לקבוצת המדינות בעלות יכולת עצמאית לשיגור לוויינים. השיגור, שבא בעקבות שורה של נסיונות כושלים שהחלו ב-1998, הפר החלטות של מועצת הביטחון של האו״ם שאוסרות על המדינה לבצע ניסויים רקטיים העושים שימוש בטילים בליסטיים. צפון קוריאה השתמשה בשורה של פעולות הסוואה כדי לאפשר את השיגור ללא פגע. כך למשל פרסמה המדינה יומיים לפני השיגור הודעה לפיה חלון הזמן לשיגור יתרחב. דיווח זה ואחרים גרם למשקיפים מערביים להעריך שהשיגור לא ייצא לפועל.

activity Image
ינו' 2013

דרום קוריאה משגרת לראשונה לוויין לחלל

דרום קוריאה משגרת לראשונה לוויין לחלל באמצעות משגר מפיתוח עצמי – שבועות ספורים לאחר צפון קוריאה. בכך הצטרפה המדינה לקבוצת המדינות בעלות יכולת עצמאית לשיגור לוויינים. הלוויין, שנועד בין היצר למדוד קרינה, לנתח מידע על מזג אוויר ולמדוד מרחקים על הקרקע, הציב את דרום קוריאה כמדינה ה-13 ששיגרה לוויין משטחה. היה זה הניסיון השלישי של דרום קוריאה לשגר לוויין; ב-2009 הלווין התנתק מטיל השיגור ולא נכנס למסלול וב-2010 טיל השיגור התפוצץ מיד אחרי שיגורו.

activity Image
דצמבר 2013

סין מנחיתה לראשונה גשושית על הירח

סין מנחיתה לראשונה על הירח נחתת ורכב רובוטי. משימת צ׳אנג-אה 3 - הקרויה על שם פיה מאגדה סינית הגרה על הירח - הייתה שלב חשוב בתוכנית החלל הסינית: הייתה זו הפעם הראשונה שסין מנחיתה גשושית על גוף מחוץ לכדור-הארץ, ובכך היא הצטרפה למועדון המצומצם של המדינות שהצליחו לעשות זאת, שכלל עד אז רק את ברית המועצות וארה"ב. הייתה זו גם הפעם הראשונה שגשושית נוחתת על הירח מאז משימת לונה 24 הסובייטית ב-1976.

תגיות: