חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הישג בתעשיית החלל הישראלית: רמון ספייס חתמה על הסכם ייצור עם ענקית האלקטרוניקה פוקסקון

"זוהי תעודת כבוד – וקפיצת מדרגה משמעותית – לנו ולכל תעשיית החלל הישראלית", אומר פרופ' רן גינוסר

עודד כרמלי
26.06.2023
כמה ממערכות רמון ספייס מרחפות להן בחלל. קרדיט: רמון ספייס
כמה ממערכות רמון ספייס מרחפות להן בחלל. קרדיט: רמון ספייס

בשבוע שעבר (20 ביוני) חתמה חברת רמון ספייס, הנתמכת על ידי סוכנות החלל הישראלית, על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם ענקית האלקטרוניקה פוקסקון (Foxconn). פוקסקון היא החברה הגדולה בעולם לייצור מערכות אלקטרוניות, והיא מייצרת בין היתר את כל מכשירי האייפון עבור חברת אפל. בפוקסקון זיהו את הפוטנציאל הכלכלי האדיר שטמון במהפכת החלל החדש והחליטו לראשונה לייצר מערכות אלקטרוניות לשימוש בחלל החיצון – ולשם כך הם בחרו בסטארטאפ הישראלי רמון ספייס.

 

"פוקסקון זה ארגון בינלאומי ענק לייצור מערכות אלקטרוניות", מסביר פרופ' רן גינוסר, מייסד רמון ספייס. "הזרוע הסינית מייצרת את האייפונים לאפל, הזרוע הטאיוואנית שלהם אחראית לרוב מחשוב הענן בעולם ועוד ועוד – לרבות מפעלים בארה"ב ובאירופה. זאת אחת החברות הגדולות בעולם בכלל, לא רק בשוק האלקטרוניקה. והנה הם החליטו להיכנס לשוק החלל, כי הם זיהו שמדובר בשוק גדל בעל פוטנציאל עצום. היוזמה הייתה שלהם, ומכל העולם הגדול הם בחרו אך ורק ברמון ספייס. זאת תעודת כבוד – וקפיצת מדרגה משמעותית – לנו ולכל תעשיית החלל הישראלית".

 

מירחי הקרח של צדק לפסי ייצור בטאיוואן 

רמון ספייס (לשעבר רמון צ'יפס, על שם אילן רמון ז"ל) היא חברת הזנק ישראלית שיושבת באזור התעשייה יקנעם ומעסיקה כ-70 עובדים. החברה החלה את דרכה כיצרנית שבבים, ולאחר מכן עברה למכור מערכות מחשוב שלמות (שכוללות הן את השבבים של רמון ספייס והן שבבים מחברות אחרות) שיכולות להתמודד עם הקרינה הקוסמית והסולארית של החלל. 

 

נוסף על מאות הלוויינים המסחריים שמשתמשים במערכות הישראליות של רמון ספייס, החברה סיפקה את השבבים למשימות כמו הסולאר אורביטר של סוכנות החלל האירופית, החללית הישראלית בראשית, המקפת האירופית אקסו מארס והיאבוסה 2 של סוכנות החלל היפנית. למעשה, המוצר כחול-לבן שהגיע הכי רחוק בהיסטוריה הוא המעבד מתוצרת רמון ספייס שעושה את דרכו בימים אלה לירחי הקרח של צדק במסגרת משימת JUICE.

 

במסגרת שיתוף הפעולה האסטרטגי, אחד ממפעלי פוקסקון שבטאיוואן עובר בימים אלה את ההתאמות הנדרשות כדי לייצר את המערכות הממוחשבות של רמון ספייס. 

 

"לייצור יש שלושה היבטים", אומר פרופ' גינוסר. "ראשית ישנה שרשרת האספקה – היכולת להשיג את כל הרכיבים הנכונים במקומות ובזמנים הנכונים. זה חשוב במיוחד לאור הבעיות שהיו בשרשראות האספקה בשנים האחרונות. ההיבט השני הוא הייצור עצמו. כדי לייצר מערכות לתעופה בכלל צריך תו תקן AS9100. זה הבסיס כדי לעלות על מטוס בואינג או איירבוס למשל, וכדי לקבל אותו צריך לבנות פסי ייצור מוקפדים ומדויקים במיוחד, לרבות חדרים נקיים. וההיבט השלישי הוא יכולת הבדיקה, תווי התקן המחמירים שיש לכל מערכת שטסה לחלל. בפוקסקון בונים בימים אלה את כל היכולות הללו כדי לחדור לשוק החלל – בעזרת הידע והמוצרים שלנו".

 

"האתגר שניצב בפני רמון ספייס כאשר אנחנו צריכים להיערך לייצור סדרתי ומשמעותי דורש שיתוף פעולה אסטרטגי", מוסיף פרופ' גינוסר. "כשאני בא בתור סטרטאפ ישראלי ומציע מוצר לסדרת לוויינים, שואלים אותי – 'אוקיי, טוב, אבל מי ייצר את כל זה? מי יכול להבטיח לי עמידה בלוח זמנים וייצור המוני ואיכותי?'. אבל כשמאחוריי עומד ענק כמו פוקסקון – שמביא לשולחן את כל היכולות הפיננסיות והאמצעים הטכניים כדי לדאוג לייצור מהיר ואיכותי – זה שם אותנו על מדרגה אחת עם הגדולים. ההסכם החדש ישנה את יחס תעשיית החלל העולמית אלינו, ויקנה לנו יתרון עצום על פני המתחרים. זהו שיתוף פעולה אסטרטגי, ובלתי מוגבל בזמן, במטרה לראות מערכות ממוחשבות של רמון ספייס הישראלית בנתח נכבד משוק החלל החדש".

 

Image
מייסד רמון ספייס, פרופ' רן גינוסר. קרדיט: רמון ספייס