חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ישראל שיגרה לחלל את הלוויין אופק 13

משרד הביטחון והתעשייה האווירית שיגרו בהצלחה את הלוויין. צפו בשיגור

29.03.2023
שיגור אופק 13. קרדיט צילום: משרד הביטחון
שיגור אופק 13. קרדיט צילום: משרד הביטחון

מנהלת החלל במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית) שבמשרד הביטחון, צה"ל והתעשייה האווירית שיגרו לחלל הלילה (ד') בשעה 02:10 לפנות בוקר את הלוויין אופק 13. השיגור בוצע באמצעות משגר הלוויינים הישראלי שביט, משדה ניסויים במרכז הארץ.

 

צפו בהרכבת הלוויין, שיגורו והדמיית פריסתו בחלל:

 

הלוויין אופק 13 הוא לוויין תצפית מכ"מי בעל יכולות מתקדמות, עם יכולת לצילום בתנאי חושך ועננות. עם כניסתו למסלול סביב כדור הארץ, יעבור הלוויין סדרת בדיקות המיועדות לאימות תקינותו ורמת ביצועיו. את פיתוח וייצור הלוויין והמשגר מוביל משרד הביטחון, באמצעות מנהלת החלל במפא"ת. בפיתוח מעורבים גורמים שונים מצה"ל, בהם יחידה 9900 באגף המודיעין וחיל האוויר. התעשייה האווירית הינה הקבלן הראשי של הפרויקט – חטיבת מערכות טילים וחלל, בהובלת מפעל חלל, מובילה את הפרויקט בשיתוף עם חטיבת אלתא ומפעלים נוספים בחברה. חברות תומר ורפאל ייצרו את מנועי טיל השיגור.

 

שיגור אופק 13. קרדיט צילום: משרד הביטחון

 

לווייני אופק הוא כינוי למשפחת לוויינים לחישה מרחוק מתוצרת ישראל, המשמשים את מערכת הביטחון. לוויינים אלה משוגרים מישראל על ידי משגר הלוויינים הישראלי "שביט". הלוויין הראשון בסדרה, שהיה גם הלוויין הישראלי הראשון בחלל, היה "אופק 1" ששוגר ב-1988. בזכות אופק 1 הצטרפה ישראל כחברה השמינית ל"מועדון החלל", כלומר לקבוצת המדינות הבונות לוויינים ומשגרות אותם לחלל באופן עצמאי.