חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

בגרות לחלל: לראשונה בישראל תלמידי תיכון יוכלו לשלב את תחום החלל בלימודיהם

התוכנית היא חלק מחזון סוכנות החלל הישראלית, להנגיש את תחום החלל לתלמידים וסטודנטים במטרה לעודד אותם לעסוק בתחום בעתיד

22.02.2023
לראשונה בישראל תלמידי תיכון יוכלו לשלב את תחום החלל בלימודיהם
לראשונה בישראל תלמידי תיכון יוכלו לשלב את תחום החלל בלימודיהם

לראשונה תלמידי תיכון בישראל יוכלו ללמוד ולגשת לבגרות בפיזיקה עם דגש על לימודי חלל. התוכנית החדשה, יוזמת סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, מדע וטכנולוגיה ובשיתוף משרד החינוך, נכנסה לספרי הלימוד כבר בשנה זו, בתור אפשרות שמורים יכולים להציע במסגרת לימודי הפיזיקה המורחבים (5 יחידות לימוד). בשנים הקרובות היא תתפוס מקום נרחב יותר בלימודי פיזיקה, שאותם לומדי מדי שנה כ-41 אלף תלמידות ותלמידים. לימודי החלל בבתי ספר שיבחרו ללמד בתוכנית זו החלל יהוו 30%-45% מלימודי המקצוע המורחב (כיחידה וחצי בפועל).

 

התוכנית היא חלק מחזון נרחב של סוכנות החלל הישראלית, להנגיש את תחום החלל לתלמידים וסטודנטים במטרה לעודד אותם לעסוק בתחום בעתיד. שכן כבר כיום תעשיות החלל נמצאים בעיצומה של פריחה בקנה מידה גלובלי. "החלל החדש" הוא ביטוי שמאפיין מגמה זו בתעשיות החלל בעולם, בזכות הוזלת השיגורים ופתיחת התחום ליותר ויותר שימושים אזרחיים. וכך תחום שהיה שמור עד לפני שנים ספורות רק למעצמות הגדולות בעולם, שניצלו את החלל בעיקר לצרכי בִיוּן ותשתיות תקשורת, הולך ונעשה נגיש יותר למגזר העסקי והאקדמי.

 

בסוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה זיהו את הפוטנציאל האדיר, ובשיתוף משרד החינוך פיתחו יחידת הוראה לבגרות בתחום החלל. דרך תוכנית ייחודית זו ירכשו תלמידים ידע והתנסות שיאפשרו להם להשתלב בתעשייה המבטיחה. התוכנית, שפותחה על ידי המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי של אוניברסיטת תל-אביב, מורכבת מלימודי 3 תחומים מרכזיים: אסטרונומיה, חקר היקום והנדסת חלל ולוויינים.

 

כרך א של חקר החלל לתלמידי פיזיקה

 

התוכנית נכנסת למסגרת הלימודיםלאחר השלמת פיילוט מוצלח בו השתתפו 60 נשות ואנשי חינוך חלוצים מרחבי הארץ, בהם מחנכים ממדרשת בן גוריון בנגב, שמשית שבגליל התחתון, אשקלון, נהריה, לוד, מגדל העמק, קריית ביאליק וחדרה.

 

גדי אריאלי, מנכ"ל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה אמר כי ״שיתוף הפעולה עם משרד החינוך בקידום תחום החלל כחלק מלימודי הפיזיקה בתיכונים הוא גאווה גדולה. לימודי תחום החלל במסגרת לימודי פיזיקה, כמו גם תוכנית 'תלמידים בונים לוויינים' של סוכנות החלל הישראלית, מצטרפים למאמץ של משרד החדשנות לטיפוח ההון האנושי הטכנולוגי בתחומי ההייטק השונים. משרד החדשנות ימשיך לקדם תוכניות לעידוד מצוינות וקידמה בכלל הגילאים, בשורת התוכניות החינוכיות שלנו בתחומי המדע השונים בבתי הספר, בקייטנות, ובמסגרות החינוך הא-פורמלי".